یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تجلیل از مقام علمی کریم مجتهدی در اختتامیه جایزه کتاب سال

دبیر علمی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال، از بررسی ۱۶ هزار و ۷۳۱ عنوان کتاب در این دوره خبر داد و گفت در آیین اختتامیه از مقام علمی مرحوم کریم مجتهدی، در بخش «شخصیت علمی» تجلیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره چهل‌و یکمین دوره جایزه کتاب سال بیان کرد: در چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران درمجموع ۱۶ هزار ۷۳۱ کتاب در موضوعات و گروه‌های مختلف داوری و ارزیابی شدند. از این تعداد، ۲۸۰ اثر به مرحله داوری دوم داوری راه یافت. پس از داوری هر کتاب به همت حداقل سه داور و با بررسی نهایی و تایید اعضای محترم هیئت علمی، آثار برگزیده و شایسته تقدیر اعلام خواهند شد؛ علاوه‌براین با نظر هیئت علمی در بخش «سپاس» از یک کتاب و در بخش «شخصیت علمی» از مرحوم استاد کریم مجتهدی تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در ۷۵ گروهِ علمی و با داوریِ بیش از ۵۰۰ استاد دانشگاه، محقق و ادیب کشور، شاخص‌ترین آثارِ چاپ اولِ هر سال را معرفی می‌کند. این جایزه در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و تاکنون ۴۰ دوره برگزار شده است. در ۴۰ دوره گذشته، ۳۴۹ هزار و ۲۷۷ عنوان کتاب داوری شده و هزار و ۹۰۰ عنوان کتاب در دو سطح برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شده است. از هزار و ۹۰۰ کتاب منتخب، ۶۹۷ کتاب «برگزیده» و هزار و ۲۰۳ کتاب «شایسته تقدیر» بوده است.

دبیر علمی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال با بیان اینکه در این دوره کتاب‌های تالیفی در مقایسه با ترجمه رشد درخورتوجهی داشت افزود: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص کتاب کشور هرسال همزمان با ایام مبارک دهه فجر با حضور رئیس جمهور محترم و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

پارسانیا با اشاره به فعالیت دبیرخانه این دوره از جایزه کتاب سال ادامه داد: دبیرخانه این جایزه فروردین‌ماه هر سال، با اطلاع‌رسانی به‌نحو مقتضی، از تمام ناشران، مولفان، مترجمان و مصححان کشور دعوت می‌کند تا آثار خود را تا پایان شهریور به دبیرخانه ارسال کنند. در این جایزه همه کتاب‌هایی که در یک سال شمسی گذشته با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین‌بار منتشر و از سوی ناشران یا پدیدآورندگان به دبیرخانه ارسال شده باشد، داوری و ارزیابی می‌شوند و آثار برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: این آثار در سه بخش موضوعی تالیف، ترجمه و احیای متون (تصحیح) تقسیم می‌شوند و موضوع‌های اصلی هر گروه شامل همه شاخه‌های علوم و معارف، براساس استاندارد رده‌بندی کتابخانه‌ای مورد قبول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

دبیر علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال گفت: ارکان اجرایی این جایزه عبارتند از: دبیر علمی، هیئت علمی، دبیرخانۀ دائمی و داوران. دبیر علمی و اعضای هیئت علمی، به تعداد ۱۵ نفر از میان استادان و صاحب‌نظران طراز اول گروه‌های مختلف علمی، فرهنگی و دینی به پیشنهاد معاون فرهنگی و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت یک سال به عضویت هیئت مذکور منصوب می‌شوند. جایزه اثر برگزیده شامل تندیس کتاب سال، لوح تقدیر به امضای رئیس جمهور و هدیه نقدی مصوب خانه کتاب و ادبیات ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها