یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
روش بنیانگذاران دانشگاه مذاهب اسلامی بر این است که تاریخ باید مطالعه و بررسی شود

عباس برومند اعلم گفت: خوشبختانه روش بنیانگذاران دانشگاه مذاهب از ابتدا این بود که نادیده گرفتن تاریخ و نادیده گرفتن تحولات تاریخی درست نیست، باید تاریخ مطالعه و بررسی شود و نقاط اختلافی نیز مشخص باشد. همچنین جاهایی که تنشی وجود دارد، گفته شود.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): عباس برومند اعلم، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی گفت: دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی از همان ابتدا تاریخ اسلام را جدی گرفت. یک نگاه این است که در فضای بحث‌های تقریب می‌گویند شما وارد تاریخ نشوید، چون تنش‌زا است و فقط دعوا ایجاد می‌کند، به قول دوستان غربی فعالانه نادیده‌اش بگیرید. این روش از نظر من روش درستی نیست، چون همه جا اثرش را بر جا می‌گذارد و همه تلاش‌های شما را هم باطل می‌کند.

وی افزود: طرح یک بحث تاریخی اهمیت بسیاری دارد. خوشبختانه روش بنیانگذاران دانشگاه مذاهب از ابتدا این بود که نادیده گرفتن تاریخ و نادیده گرفتن تحولات تاریخی درست نیست، باید تاریخ مطالعه و بررسی شود و نقاط اختلافی نیز مشخص باشد. همچنین جاهایی که تنشی وجود دارد، گفته شود. ولی همزمان نقاط طلایی مشترک هم بررسی شود و این به مثابه تجربه پیش روی مردم و امت اسلامی قرار بگیرد.

عباس برومند اعلم بیان کرد: بنابراین از ابتدا بحث تاریخ در این دانشگاه فعال بود. ما در دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجوی رشته تاریخ اسلام داریم. آثار پژوهشی درباره تاریخ چاپ شده است و سرفصل اختصاصی هم برای دوره کارشناسی تدوین شد، در وزارت علوم به تصویب رسید و اکنون در حال اجراست. دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی جزء معدود دانشگاه‌های کشور است که در مقطع کارشناسی تاریخ اسلام دارند.

وی در ادامه گفت: عموماً در همه دانشگاه‌های کشور در مقطع کارشناسی تاریخ محض است و در دوره ارشد جدا می‌شود اما دانشگاه مذاهب از دوره کارشناسی سرفصلش تاریخ اسلام است و ماخذ دانشجویان این است که روی تاریخ اسلام کار می‌کنند. آثار پژوهشی هم در این دانشگاه بوده و بر روی رساله‌هایی هم کار شده است. اساتید خوبی هم داریم که تاریخ اسلام یکی از گروه‌های فعال ماست و جالب است بدانید، گروه تاریخ اسلام دانشگاه فعلاً چهار عضو هیئت علمی دارد که دو نفر شیعه و دو نفر سنی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها