چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
دفاع مقدس محل اکتشاف استعدادهای بی‌شماری بود

سردار علی‌محمد نائینی؛ مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: نیروهایی که در نهایت سادگی و برای دفاع از کشور پا به جبهه گذاشتند و به‌مرور در مکتب جهادی امام خمینی رضوان‌الله علیه تبدیل به فرماندهانی بزرگ و مجرب شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سردار علی‌محمد نائینی با اشاره به این‌که قرارگاه کربلا تا قبل از تشکیل قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) قرارگاه مرکزی و قرارگاه مشترک ارتش و سپاه، مسئولیت طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌ها را عهده‌دار بود، گفت: این قرارگاه از پاییز ۱۳۶۰ تا پاییز ۱۳۶۱ قرارگاه بالادستی قرارگاه‌های تاکتیکی و عملیاتی به شمار می‌رفت و عملیات‌های بزرگی مانند ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان را به صورت هدایت و فرماندهی می‌کرد.

دفاع مقدس محل اکتشاف استعدادهای بی‌شماری بود

سردار غلامپور در عملیاتی‌ترین قرارگاه سپاه در جبهه جنوب نقش اول را داشت

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به این‌که کارنامه و شناسنامه قرارگاه کربلا با احمد غلامپور یک هویت بود، گفت: سردار غلامپور در عملیاتی‌ترین قرارگاه سپاه در جبهه جنوب بیشترین نقش و درواقع نقش اول را داشت.

وی اشاره کرد: امروز هم سردار غلامپور در تاریخ جنگ، روایت‌گر دقیق حوادث در هر سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی است. بعد از جنگ رئیس دوره عالی جنگ و هم‌اکنون مدرس، محقق و راوی جنگ است.

سردار نائینی انتقال اعتمادبه‌نفس به فرماندهان یگان‌ها را از خصوصیات سردار غلامپور در دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: سردار غلامپور با به کار بردن جمله «تو هم می‌توانی مثل حسین خرازی و احمد کاظمی باشی»، به سایر فرماندهان در آن‌ها اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کرد.

تاریخ شفاهی احمد غلامپور در ۶۸ جلسه و در سه جلد کتاب است

وی با اشاره به کتاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس به روایت احمد غلامپور گفت: تاریخ شفاهی احمد غلامپور در ۶۸ جلسه برگزار شده است که حاصل آن سه جلد کتاب است که دو جلد چاپ شده است. جلد اول تا پایان عملیات بیت‌المقدس را روایت می‌کند و جلد دوم از عملیات رمضان تا پایان والفجر ۸ را روایت کرده است و جلد سوم هم از کربلای ۴ تا پایان جنگ را شامل خواهد شد.

سردار نائینی با بیان این‌که کتاب «جوانان اهواز زنده‌اند»؛ جلد اول تاریخ شفاهی غلامپور نوشته مجید مختاری از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس است، اظهار کرد: این کتاب از ۱۵ گفتگو تشکیل‌شده که شامل سه دوره از زندگی سردار غلامپور می‌شود؛ دوره کودکی تا انقلاب اسلامی، دوره پس از انقلاب اسلامی تا وقوع جنگ تحمیلی و دوره هجوم ارتش عراق تا آزادسازی خرمشهر. اولین جلسه گفت‌وگو با سردار غلامپور در ۲۷ مرداد سال ۱۳۸۸ در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزارشده است.

وی افزود: مجید مختاری برگزارکننده جلسات گفت‌وگو است که خود از راویان دوران دفاع مقدس است. وی در هر گفتگو با اشاره به اسناد و مدارک و گزارش‌های موجود در دفاتر راوی، سؤالاتی را از سردار غلامپور پرسیده است و سعی کرده تا مسائل و اتفاقات را با طرح سؤالات و پاسخ توسط راوی برای مخاطب روشن و تبیین کند.‌

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس متذکر شد: غلامپور یکی از همان جوانان اهوازی مخاطب امام خمینی از روزهای نخست جنگ است. خدمات او در دفاع مقدس و در طرح‌ریزی و هدایت همه عملیات‌ها تعیین‌کننده بود. متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به جوان امروزی این قهرمانان ملی دفاع مقدس را درست معرفی کنیم.

وی به جلد دوم کتاب تاریخ شفاهی سردار غلامپور پرداخت و گفت: پژوهش و اجرای جلد دوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت احمد غلامپور به کوشش محسن رخصت‌طلب انجام شده و درنهایت این اثر توسط حسین احمدی تدوین نهایی شده است. جلد دوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت احمد غلامپور مربوط به مقطع عملیات رمضان تا پایان عملیات والفجر ۹ است.

دفاع مقدس محل اکتشاف استعدادهای بی‌شماری بود

در تاریخ شفاهی خود ۲۰۰ مرتبه از آقا محسن نام بردم

در ادامه سردار احمد غلامپور با اشاره به این‌که در کتاب تاریخ شفاهی خود که ۸۰۰ صفحه است، تقریباً ۲۰۰ مرتبه از محسن رضایی نام برده است، در خصوص چرایی آن اظهار کرد: شاید شبهه به وجود بیاید که چرا از آقا محسن در این تاریخ شفاهی نام برده شده است! واقعیت این است که هشت سال جنگ ما پر از حوادث و اتفاقات زیادی بوده است اما بعضی از اتفاقات و حوادث فراتر از حادثه و اتفاق نشان داده شده است و به‌نوعی می‌توان گفت که یک نقطه عطفی بوده که شرایط یک عملیات یا جنگ را تحت تأثیر خودش قرار داده است.

هر جا فرایند جنگ تغییر کرده و متحول شده جای پای محسن رضایی را می‌بینیم

وی تأکید کرد: باید عنوان کنم که محسن رضایی در مقاطع مختلف جنگ و عملیات‌ها متحول‌کننده و گره‌گشا بود و نقش مهمی در مدیریت هوشمندانه جنگ بر عهده داشت. در بسیاری از مقاطع اصرار او عامل پیروزی در عملیات‌های مهم ما بود. هر جا که فرایند جنگ تغییر کرده و متحول شده جای پای آقا محسن را می‌بینیم.

سردار غلامپور به روایت خاطره‌ای از عملیات خیبر پرداخت و گفت: در عملیات خیبر، شدت آتش دشمن در جزایر شدید بود و شیمیایی هم می‌زد. محسن رضایی تماس گرفت و گفت آنجا چه خبر است؟ گفتم آقا محسن فقط این را به شما بگویم که دشمن به حدی که روی سر ما آتش و بمب می‌ریزد ما که هیچ، خودش هم خسته شده است! شکم یک هواپیمایی بزرگ را پر از نبشی و آت و اشغال می‌کند و روی سر ما می‌ریزد. روز چهارم و پنجم عملیات خودم را به قرارگاه رساندم تا وارد سنگر شدم تا چشمش به من افتاد لبخندی زد و به شهید محلاتی بدون مقدمه گفت که غلامپور سفیر ما در عراق است!

فرماندهانی که در دوران دفاع مقدس شکوفا شدند کم‌نظیرند

در ادامه سرلشکر محسن رضایی ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت ایام دهه فجر با تشریح رده‌های فرماندهی در جنگ، تصریح کرد: ایران در سده‌های قبل فاقد دانش عملیات در رده‌های نظامی بود اما در دفاع مقدس به این دانش ارزشمند و بزرگ رسیدیم.

وی ادامه داد: در جریان دفاع مقدس فرماندهانی شکوفا شدند که در دنیا کم‌نظیر هستند و برای نمونه هیچ خط دفاعی دشمن مقابل حسین خرازی یا احمد متوسلیان یارای مقاومت نداشت.

دفاع مقدس محل اکتشاف استعدادهای بی‌شماری بود

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به اهمیت دو شهر سوسنگرد و خرمشهر در دوران جنگ تحمیلی گفت: نبرد در این شهرها در تحلیل‌های نظامی جایگاه مهمی دارند و مقاومت این دو شهر از سقوط کل خوزستان جلوگیری کرد و سردار غلامپور نقش مهمی در مقاومت سوسنگرد داشت.

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس» با سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، سردار علی فضلی، سردار احمد غلامپور، سردار حسین علایی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین داوود محقق مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، سردار اسماعیل کوثری، سردار مزینانی، سردار نصرالله فتحیان و سردار علیمحمد نائینی، حاج صادق آهنگران و خانواده شهید والامقام احمد سیاف‌زاده مسئول واحد طرح و عملیات قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، پژوهشگران و راویان، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

بنابر این گزارش در پایان این مراسم ضمن تجلیل از خانواده شهید سیاف‌زاده و دست‌اندرکاران جلد اول و دوم کتاب تاریخ شفاهی سردار غلامپور و همچنین کتاب گویای جلد اول از این مجموعه، از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار احمد غلامپور» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها