چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
آیین رونمایی از ۵ عنوان کتاب و یک کتاب صوتی برگزار شد

مراسم رونمایی از ۵ کتاب لشکر ۴۱ ثارالله با حضور مسئولین کشوری و لشکری، پژوهشگران و راویان، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از ۵ کتاب لشکر ۴۱ ثارالله در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار علی‌محمد نائینی؛ مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به جای خالی شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی در این مراسم، گفت: اگر کمک حاج قاسم در تکمیل و تدقیق این آثار نبود، امروز این آثار اسنادی و تاریخی به ثمر نمی‌رسید.

وی یکی از اقدامات ماندگار و ابتکاری شهید سلیمانی را تاریخ شفاهی والدین شهدا خواند و توضیح داد: از سال ۱۳۹۳ با ۲۷ هزار خانواده شهید گفت‌وگو شده است. در دفاع مقدس ۱۸۰ هزار شهید داشته‌ایم که با محاسبه خانواده‌های چند شهیدی، تعداد پدران و مادران شهدا ۱۷۰ هزار نفر برآورد شده است. البته در سال ۱۳۹۳ پنجاه درصد والدین شهدا فوت کرده بودند. الآن این عدد تقریباً به ۷۰ درصد رسیده است. به همین جهت، هزار کلیپ به‌عنوان «چشم‌وچراغ» برای پخش در تلویزیون از مصاحبه‌ها تاکنون تولید شده است.

تولید شش اثر پژوهشی اسنادی از لشکر ۴۱ ثارالله

سردار نائینی با بیان این‌که با استفاده از این گنجینه اسنادی و گفت‌وگوهای تکمیلی با شهید سلیمانی و سایر فرماندهان لشکر شش اثر پژوهشی اسنادی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تولید شده است، به معرفی این آثار پرداخت و گفت: اطلس لشکر ۴۱ ثارالله، به عوان اولین کارنامه یکی از یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در طول دوران ۸ ساله دفاع مقدس منتشر می‌شود. این اطلس با نظارت محسن رشید تألیف شده است.

وی به کتاب «معمار حرم» اشاره کرد و گفت: این کتاب در ۹ فصل صرفاً بازگوکننده نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات نیست؛ بلکه خواننده با مطالعه این اثر با شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی در طول سه دوره تأثیرگذار یعنی دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جریان مقاومت آشنا می‌شود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: کتاب «بصره در تیررس» نبرد لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ را به تصویر میکشد که پژوهش اسنادی آن توسط عباس میرزایی و با نظارت مهدی خداوردی تألیف شده است. این کتاب در دو بخش سازمان یافته که بخش اول نقش لشکر ۴۱ ثارالله در کربلای چهار و بخش دوم کتاب به نقش لشکر در کربلای پنج می‌پردازد.

وی در ادامه به کتاب «صبح روز بیست و چهارم» اشاره و بیان کرد: این کتاب، نبرد لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ است که با قلم عباس میرزائی و نظارت علمی مهدی خداوردی تألیف شده است. این کتاب به صورت روایت اسنادی از ۴۱۰ فرمانده و رزمنده لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ است.

سردار نائینی در خصوص اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس گفت: اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس توسط عباس میرزائی و با نظارت علمی سردار علی‌اکبر خوشی تألیف شده است. اطلس استان کرمان اولین اطلسی است که به‌منظور ارائه نقش استان‌ها در دوران ۸ ساله دفاع مقدس منتشر می‌شود. در اطلس این استان خود سردار سلیمانی نقش نظارت داشتند و بعد از شهادت او اثر منتشر شده است.

وقتی‌که من نبودم هر کاری دلتان خواست کنید

در این مراسم عباس میرزایی با بیان این‌که نوشتن تاریخ جنگ از دغدغه‌های اصلی سردار حاج قاسم سلیمانی بود، گفت: حاج قاسم با توجه به همه مشغله‌های زیادی که داشتند و در اندک فرصت به دست می‌آمده، از من می‌خواست تا از کرمان به تهران بیایم و در خصوص لشکر ۴۱ ثارالله مطالب را جمع‌آوری و تبدیل به کتاب کنیم.

نویسنده «اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس» بر تأکید سردار سلیمانی بر نگارش صحیح تاریخ جنگ گفت و بیان کرد: منظور ایشان از درست این بود که تحریف نشود. اصلاً یکی از دلایلی که مؤسسه فرهنگی هنری حماسه ثارالله را تشکیل دادند همین بود. چون در یادداشتی دلیل تشکیل مؤسسه حماسه ثارالله را این‌طور نوشتند؛ من این مؤسسه را تشکیل دادم و تولی گری می‌کنم تا جنگ تحریف نشود.

وی با اشاره به شخصیت حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد: سردار یک شخصیت نظامی صرف نبود، واقعاً یک فیلسوف بود. به گمان من مجتهد، عارف و یک آدم فرهنگی بود. لذا جزئیات ریز را می‌دید و تذکر می‌داد.

میرزایی در ادامه یادداشت شهید سلیمانی بر «اطلس لشکر ۴۱ ثارالله» را عرفانی خواند و گفت: کتاب اطلس نبردهای لشکر ۴۱ ثارالله اولین کتابی است که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نوشتیم. مقدمه عارفانه زیبایی که ایشان برای این اطلس نوشتند واقعاً آدم را شگفت‌زده می‌کند که یک سردار سپاه چه درکی از مسائل فرهنگی، عرفانی دارد و یک چنین مقدمه‌ای می‌نویسد.

میرزایی متذکر شد: متأسفانه هرگز نتوانستیم گوشه‌ای از آن ویژگی‌هایی که او داشت در کتاب‌ها معرفی کنیم و خودش هم نمی‌خواست. کسانی که این کتاب‌ها را می‌خوانند، مشاهده می‌کنند که از سردار سلیمانی زیاد مطلبی در این کتاب‌ها نیست واقعاً او اصلاً راضی نبود، وقتی‌که پیش‌نویس کتاب را دید، آنجایی که در مورد خودش بود، بیشترش را خط می‌زد و نسخه‌هایی که من دارم نشان می‌دهد که همه آن‌ها را خط زده است. تا وقتی هم ککه بود، اجازه نمی‌داد که کتاب‌ها چاپ شود و اصرار داشتند که نباید چاپ شود و عین جمله‌اش هم این بود که «وقتی‌که من نبودم هر کاری دلتان خواست کنید».

اشک؛ رمز آسمانی شدن حاج قاسم

در ادامه حجت‌الاسلام سعادت نماینده ولی‌فقیه در لشکر ۴۱ ثارالله با تأکید بر این‌که حاج قاسم بزرگی و عظمتش از اشک سرچشمه می‌گیرد، تصریح کرد: اشک و گریه، بالاترین و برترین حرف و سخن است. اشکی که در تهجد و زنده‌داری و در مناجات ریخته می‌شود.

هم‌رزم حاج قاسم با اشاره به درخواست حاج قاسم از ابومهدی برای برپایی روضه در اتاق جلسات گفت: یکی از دوستانمان تعریف می‌کند در منزل ابومهدی، اتاق بزرگی بود که نمازمان را می‌خواندیم و سفره می‌انداختند. دیدم حاج قاسم غرق در نقطه‌ای از یک جایی از اتاق شد که یک منبر کوچکی در آن گوشه گذاشته بودند. ناگهان گفت ابومهدی این منبر برای چیست؟ گفت حاجی، برای زمانی که فضا هست یا مناسبتی از اهل‌بیت، مداح دعوت می‌کنیم و روی این منبر می‌آید و برای ما روضه می‌خواند. حاج قاسم گفت چرا الآن روضه‌خوان نمی‌گویید که بیاید یک مطلب یا روضه بخواند؟ او گفت حاج قاسم الآن مناسبت نیست. گفت نه روضه‌خواندن مناسبتی نیست. چند روزی که هستیم یک طلبه دعوت کنید که هرروز بعد از نماز بیاید. ابومهدی گفت چشم. طلبه خوش‌صدایی می‌آمد، هرروز بعد از نماز روی منبر می‌رفت و به عربی مقتل خوانی می‌کرد و حاج قاسم هم که عربی بلد بود، می‌نشست و ناله می‌کرد.

وی اظهار کرد: تمام قدرت حاج قاسم این بود که برای امام حسین (ع) اشک بریزد. آسمانی شدن اشک می‌خواهد.

این مراسم با حضور سردار علی فضلی، حجت‌الاسلام اسماعیل سعادت‌نژاد؛ مسئول وقت نماینده ولی‌فقیه در نیرو قدس سپاه پاسداران، سردار احمد غلامپور، سردار حسین علایی، سردار فتحیان و سردار علی‌محمد نائینی و نویسندگان و پژوهشگران برگزار شد. همچنین در این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم سردار حسین پورجعفری تکریم و تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط