سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
روایت‌گر زنانگی‌های دوران دفاع مقدس هستم

نشست ادبی با حضور شهلا آبنوس؛ رمان‌نویس و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در موسسه فرهنگی و هنری راوی برگزار شد.

سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زینب آزاد: در ابتدای این نشست شهلا آبنوس؛ نویسنده دزفولی با اشاره به اینکه از سرزمینی برخاسته که با جنگ و دوران دفاع مقدس و آثار و پیامدهای آن سال‌هاست که عجین بوده تصریح کرد: من دوسوم از زندگی‌ام را گذاشته‌ام تا روایت‌گر یک‌سوم از مقطع زندگی‌ام در آن دوران باشم، ۲۱ سالی که سرشار از حوادث تلخ و شیرین واتفاقات و مملو از عشق واحساس وغم و…است.


نویسنده رمان «ستاره در آینه» با بیان اینکه اولین منتقد آثارم مادرم بود گفت: مادرم پس از مطالعه این کتاب گفت تو همه‌اش درباره آذری زبان‌ها نوشتی! ما دزفولی هستیم، چرا از دزفولی‌ها ننوشتی؟ لذا اولین منتقد آثارم مادرم بود که به داستان‌گویی همچون مادربزرگم علاقه‌مند و شهره بود در عین حال من هیچگاه از انتشار اولین اثرم پشیمان نیستم.


آبنوس مهاجرتش به تهران را مقدمه تحولات در نوشتن‌اش در عرصه ادبیات داستانی دانست و افزود: در این دوره با شرکت در کارگاه‌های نویسندگی و مطالعه کتاب‌های مختلف به‌ویژه ادبیات پایداری نگرش و روشم دچار تحول و دگردیسی شد و با تلاش مضاعف‌تری سعی کردم راوی جنگ و آنچه از آن دیده بودم باشم.


این نویسنده و امدادگر دوران دفاع مقدس تصریح کرد: سعی کرده‌ام به واقعیات جنگ بپردازم و نگذارم ارزش‌ها به ضدارزش تبدیل شوند. آثارم از جنگ و درباره جنگ و تلخ است. من اما پشیمان نیستم در واقع روایت زنانگی‌های دفاع مقدس، عاشقانگی‌ها و دلدادگی‌ها و علایق و دلبستگی‌های مادرفرزندی یا زن و شوهری یا پدر و فرزندی است. شخصیت‌های من عاشق زندگی بودند و من بر خود، روایت این عاشقانگی‌ها را واجب می‌دانم.

نویسنده رمان «هجده ماه و هفت روز» با اشاره به اینکه آثار و تبعات جنگ هنوز ادامه دارد، افزود: گران‌بهاترین دُر وجودی زندگی هر انسانی، گوهر جان اوست. این زنان و دختران و پسران نوجوان و جوان و بزرگسال دزفولی این در گران‌جان را در طبق اخلاص نهادند تا جان بقیه حفظ شود.

وی کتاب را عامل مهمی برای ارتباط و تعامل با جهان و سایر ملت‌ها دانست و افزود: آثار ادبی و تحلیلی جنگ از مسایل اجتماعی و انسانی و فرهنگی ما جدا نیست و ما می‌توانیم با ترجمه و نشر آثار مرتبط با دوران دفاع مقدس با دنیا صحبت کنیم و تعامل کنیم.

آبنوس با بیان اینکه هنوز آثار فاخری درباره دفاع مقدس تولید و منتشر نشده تصریح کرد: البته آثار خوب ادبی و خاطرات و مستندهای داستانی داریم اما اثر فاخر و جهانی هنوز تولید نکرده‌ایم و باید برای تولید آثار فاخر تلاش کنیم.


در این نشست سید محمدحسین حسینی مدیرعامل این موسسه ودبیر این نشست هم بابیان اهمیت و لزوم انتقال تجربیات ادبی نویسندگان باتجربه به نویسندگان جوان گفت: در همین این راستا این موسسه در تداوم فعالیت‌های قبلی نشست ادبی با نویسنده و رمان‌نویس معاصر و سایر نویسندگان را به مرور برگزار خواهد کرد.


وی ادامه داد: ما در این نشست‌ها از تجریه زیسته نویسنده و آنچه که او را به سمت ادبیات و نوشتن سوق داده است پرس‌وجو می‌کنیم.

گفتنی است از شهلا آبنوس آثار متعددی مثل «ستاره در آینه»، «دخترم عشق ممنوع»، «بغض‌های قدیمی»، «خوابی که تعبیرش تو بودی»، «تکصدایی» و… منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها