سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
هفتمین جلد از کتاب «جاودانه‌های نیشابور» از سوی وزارت ارشاد جزو کتاب‌های ارزشمند شناخته شد

خراسان‌رضوی – نویسنده کتاب «جاودانه‌های نیشابور» گفت: هفتمین جلد از این کتاب که شامل معرفی و شرح‌حال ۱۶۰ نفر از هنرمندان و ورزشکاران معاصر نیشابور به همراه نقاشی از چهره آنان است از سوی وزارت ارشاد جزو کتاب‌های برتر و ارزشمند شناخته شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرجانه حسین‌زاده: محمدعلی فضلی، دبیر هنر، شاعر، نویسنده و نقاش خوش‌ذوق و پرکارِ کهن شهر نیشابور است که نقاشی و شعر را از دوران نوجوانی آغاز کرد. او بیش از ۲۰ سال است که به دنبال جمع‌آوری بیوگرافی هنرمندان، علما و فضلای نیشابور بود و پس از آنکه این اطلاعات را در مورد مفاخر کهن و معاصر نیشابور جمع‌آوری و چهره آنان را به تصویر کشید، چندی قبل نگارش کتاب وزین و هفت‌جلدی «جاودانه‌های نیشابور» را آغاز کرد.

او در تشریح چاپ هفتمین جلد این کتاب گفت: ۶ جلد از این کتاب مربوط به مفاخر سده‌های گذشته‌ی نیشابور از صدر اسلام تا قاجار است اما جلد هفتم به معرفی و شرح‌حال ۱۶۰ نفر از هنرمندان و ورزشکاران نیشابوری می‌پردازد که ابتدا برای چاپ جلد هفتم را انتخاب کردم هفتمین جلد از این کتاب که شامل معرفی و شرح‌حال ۱۶۰ نفر از هنرمندان، ورزشکاران معاصر نیشابوری به همراه نقاشی از چهره آنان است که همین جلد از سوی وزارت ارشاد جزو کتاب‌های برتر و ارزشمند شناخته شد.

ترسیم نمودار درختی شجرنامه هنرها

محمدعلی فضلی ادامه داد: در جلد هفتم شجره‌نامه هنرهای خوشنویسی، هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی نیز از دوره قاجار تا امروز به صورت نمودار درختی کشیده شده است. چون با پول شخصی این کتاب را به چاپ رساندم، به مرور دیگر جلدهای این کتاب نیز چاپ خواهند شد.

هفتمین جلد از کتاب «جاودانه‌ها نیشابور» از سوی وزارت ارشاد جزو کتاب‌های ارزشمند شناخته شد

بررسی حوادث نیشابور

وی افزود: هر هفت جلد این کتاب در خصوص تاریخ نیشابور است. در این کتاب به معرفی هنرمندان، علما، فضلا، فقها، محدثین و دانشمندان نیشابور یعنی ققنوس شهرهای ایران پرداخته‌ام و همچنین به وقایع و حوادث نیشابور بزرگ اشاره کرده‌ام، به انضمام اینکه در هر صده در این شهر چه حوادث و وقایعی اتفاق افتاده است.

ترسیم بیش از ۲ هزار چهره!

مدیر آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی فضلی اظهار کرد: در نوشتن این کتاب دست تنها بودم اما توانستم بیش از ۲ هزار چهره را در هفت جلد در این کتاب با سیاه قلم، مداد و خودکار نقاشی کنم.

این شاعر و نقاش نیشابوری که زنده نگه داشتن نام و میراث گذشتگان را از وظایف هنرمندان می‌داند، گفت: بهترین لحظات زندگی‌ام تفکر و قلم زدن در احوال ادبا، بزرگان و ادیبان شهرم است.

فضلی که بیش از ۳۰ سال داور مسابقات هنری بوده است، گفت: بعداز سال‌ها خدمت درآموزش و پرورش و تربیت شاگردانی افتخارآمیز در رشته‌های هنری، سال ۱۳۸۰ بازنشسته شدم و همان موقع تصمیم گرفتم کاری بزرگ و جاودانه انجام دهم پس تمام تاریخ نیشابور را که در صده‌های گذشته و معاصر توسط اهل قلم نوشته بود را مطالعه کردم اما تاریخ این شهر کهن را در آن متون، خالی از هنر و عظمت‌ِ فرهنگی و هنری دریافتم پس تصمیم گرفتم مفاخر این ابرشهر را قلم بزنم.

نوشتن این اثر ۲۲ سال زمان برد

این نقاش سرشناس بیان کرد: بر این اساس با چندتن از پژوهشگران و اصحاب قلم صحبت کردم متاسفانه هیچ‌یک حاضر به همکاری نشدند احساس کردم این مسئولیت بزرگ کار خودم است پس طی ۲۲ سال کتاب جاودانه های نیشابور را در هفت جلد با تصویر مفاخر و بزرگان این شهر به رشته تحریر در آوردم.

نقاشی‌های کتاب «جاودانه‌های نیشابور» در روزهای از ۴ تا ۶ بهمن درفرهنگسرای سیمرغ نیشابور در معرض دید عموم گذاشته خواهد شد همچنین رونمایی از این کتاب پنجشنبه ۵ بهمن‌ماه و هم‌زمان با روز پدر با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر نیشابور برگزارخواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «جاودانه‌های نیشابور» در ۳۳۰ صفحه، با جلد سخت توسط انتشارات سیمرغ خراسان در کتابفروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ و ادبیات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها