دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
برگزاری رویداد ملی رشدآوند در اصفهان/ ایده‌های برتر کتاب می‌شود

اصفهان – رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از برگزاری رویداد ملی رشدآوند در اصفهان خبرداد و گفت: ایده‌های برتر این رویداد در قالب سایت، کتاب، مستند تلویزیونی و نمایشگاه ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، حجت‌الاسلام رسول احمدیان صبح دوشنبه در نشست خبری رویداد ملی رشدآوند در ضرورت اجرای این رویداد گفت: کسی نیست که از آسیب‌های تربیتی برای نوجوانان و جوانان نگران نباشد و متولیان تربیتی و فرهنگی در سطوح مختلف در صدد پیدا کردن راهی جدی و اساسی برای حل این مشکل هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل این آسیب، از دست رفتن و ضعیف شدن جایگاه مراجع تربیتی سالم جوانان است. مهم‌ترین نهادهای تربیتی سالم به مرور مرجعیت خودشان را از دست داده و جای خود را به منابع اطمینان‌ناپذیر مانند سلبریتی‌ها و فضای مجازی داده‌اند.

احمدیان ادامه داد: یکی از استراتژی‌های دشمن در شبیخون فرهنگی عوض کردن این سرچشمه‌های تربیتی بوده است. خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد تربیتی مورد هجمه قرار گرفته و جایگاهش را در تربیت از دست داده است. مدرسه به عنوان گسترده‌ترین نهاد تربیتی و آموزشی کشور طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف در حوزه تربیت و پرورش دچار ضعف شده و نیاز به کمک دارد. مسجد به عنوان متعالی‌ترین و سالم‌ترین مرجع تربیتی جوانان و نوجوانان، از حضور جوانان خالی شده است. در این میان نخبگان و دغدغه‌مندانی هستند که حتی در این سال‌های پرتلاطم در حال تلاش برای بازیابی این هویت و مرجعیت این سه نهاد مهم و سالم تربیتی هستند.

حجت‌الاسلام احمدیان درباره هدف این رویداد اظهار کرد: هدف رویداد ایده‌پردازی رشدآوند بازیابی مرجعیت سه نهادهای اصلی و سالم تربیتی خانواده و مدرسه و مسجد بوده و به دنبال رشد آوندهای سالم تربیتی و یافتن ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه‌ای هستیم که این سه نهاد مهم تربیتی را به یکدیگر وصل می‌کند و در یک فرایند منطقی به ارتقای آنها می‌انجامد. ایده‌هایی هستند که در گوشه‌ای از کشور به صورت خودجوش و موفق در حال اجرا هستند که در این فرصت قرار است این ایده‌ها را از سراسر کشور به صورت ملی شناسایی کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر این نکته که در این رویداد ایده‌ها و طرح‌های اجراشده و اجرانشده را مدنظر قرار می‌دهیم، گفت: این ایده‌ها باید قابلیت اشتراک‌گذاری با دیگران را داشته باشند. این مسئله بسیار مهم بوده و شاید ایده‌ای به این دلیل که در یک منطقه جغرافیایی خاص یا در بستر یک نهاد خاص قرار گرفته و وابسته به یک فرد یا یک مجموعه خاص است، قابلیت اشتراک‌پذیری نداشته باشد و چنین ایده‌هایی در فرایند داوری امتیاز کمتری می‌گیرند. پس ایده‌ها باید قابل تکثیر بوده و به نهادهای دولتی و خصوصی خاصی وابستگی مالی نداشته باشند و نیاز به پشتیبانی علمی توسط افراد خاصی هم نداشته باشند.

او با اشاره به حفظ مالکیت معنوی مجموعه‌ها و افراد عنوان کرد: سعی می‌کنیم این طرح‌ها را ثبت کنیم تا مالکیت معنوی مجموعه‌ها و افراد حفظ شود. در صورت اجازه صاحبان طرح، طرح‌های موفق مستندسازی خواهد شد و برای استفاده دیگر مجموعه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. خروجی این رویداد در قالب سایت ایده، کتاب و مستند تلویزیونی و نمایشگاه پیش‌بینی شده است. سعی می‌کنیم در فرایند رویداد، ضمن احصای ایده‌های برتر، در فرایند پرورش ایده‌ها نیز کمک کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: این رویداد با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و ستاد اقامه نماز در حال برگزاری است و تا کنون بیش از ۳۲۰ ایده در سایت رویداد ملی رشدآوند ثبت شده است. از این میان، ۱۵۰ ایده سابقه اجرا دارند و نیمی دیگر صرفاً ایده‌پردازی هستند و از تمام استان‌های کشور در رویداد شرکت کرده‌اند؛ حتی از جزایری مثل جزیره کیش.

احمدیان در پایان گفت: به دلیل استقبال خوب از این رویداد، زمان ارسال آثار را تا پایان بهمن تمدید کرده‌ایم. این رویداد هر سال به صورت تخصصی در موضوعات دیگر نیز تکرار خواهد شد.

برگزاری رویداد ملی رشدآوند در اصفهان/ ایده‌های برتر کتاب می‌شود

نوجوانان و جوانان، مخاطبان اصلی ایده‌ها هستند

در ادامه، رئیس خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان در معرفی این مرکز گفت: خانه فناوری اولین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه کارآفرینی فرهنگی حوزه علمیه اصفهان است که به عنوان دبیرخانه رویداد ملی رشدآوند انتخاب شده است. پایگاه ثبت ایده‌ها در رویداد ملی رشدآوند سایت کاریزنگار است.

حجت‌الاسلام صادق امینی بیان کرد: ده نمونه موفق از اصفهان و سایر استان‌ها در استودیوی دفتر تبلیغات دعوت شدند و نمونه‌ای از الگوهایشان ضبط شد و در سایت کاریزنگار برای الگوگیری مخاطبان در دسترس است.

امینی افزود: جامعه مخاطبان این ایده‌ها نوجوانان و جوانان هستند و ایده‌ها باید با فرهنگ اسلامی ایرانی همخوان باشند. اینکه ایده‌پردازان از چه ظرفیت‌های محلی منطقه‌ای و فناوری استفاده کرده‌اند، امتیاز محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام امینی در پایان گفت: بعد از اینکه افراد از مولفه‌های داوری آگاه شدند، یک هفته برای ویرایش ایده ارسالی‌شان فرصت دارند. این رویداد محدودیت ارسال ایده دارد تا هرکس بهترین ایده‌ای را ثبت کند که به ذهنش رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها