دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
طالقانی به دور از شهرت خودش را «علایی» می‌نامید/ چاپ خاطرات فرزند طالقانی در قالب کتاب

محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: به لحاظ شخصیتی رفتار این بزرگوار به واقع نمادی از یک آقازاده مثبت و مورد قبول بود. تا زمانی که احساس نکرد باید برای ادای ورود به عرصه طالقانی‌پژوهی شهرت خودش را آشکار کند با نام فامیل علایی در جامعه تردد می‌کرد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سیدمهدی علایی طالقانی فرزند آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، پس از یک دوره بیماری ریوی-تنفسی یکم بهمن ۱۴۰۲ در آی. سی. یو بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران، روی از جهان برگرفت و رهسپار ابدیت شد. محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ معاصر درباره طالقانی گفت: از نظر من مرحوم سیدمهدی علایی طالقانی دو ویژگی و خصلت داشت. یکی تلاش برای ارائه چهره‌ای واقعی مبتنی بر تجربیات و مشاهدات و دیگری زندگی شخصی خودش از زندگی پدر. بعد از پیروزی انقلاب عناصر زیادی مدعی بر آیت‌الله طالقانی شدند و شخصیت و نام او را مصادره به مطلوب کردند.

وی افزود: سیدمهدی علایی طالقانی در برابر این رویداد از اوایل دهه هفتاد احساس مسئولیت و تکلیف می‌کرد و وارد این مسئله شد و در مصاحبه‌ها به بیان خاطرات خودش از آن بزرگوار و همچنین با برگزاری کنگره‌ها و بیان خاطره‌ها به بازنمایی صحیح شخصیت آیت‌الله طالقانی پرداخت و نشانه‌های شاخص و مهمی را در تاریخ بر جای نهاد. این اثر وجودی سیدمهدی علایی طالقانی در فرهنگ و تاریخ بود.

کائینی بیان کرد: به لحاظ شخصیتی رفتار فرزند آیت‌الله طالقانی به واقع نمادی از یک آقازاده مثبت و مورد قبول بود. تا زمانی که احساس نکرد باید برای ادای ورود به عرصه طالقانی‌پژوهی شهرت خودش را آشکار کند با نام فامیل علایی در جامعه تردد می‌کرد. چون فامیل اینها علایی طالقانی است. فامیل علائی را مردم نمی‌شناختند، پس به جا نمی‌آوردند که وی پسر آیت‌الله طالقانی است و اساساً از اینکه بخواهد از انتصاب به طالقانی برای خود جایگاه و وجهی به هم بزند، بسیار گریزان بود و سال‌های زیادی از عمر خود را بدون شهرت طالقانی به سر برد.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر بسیار طرفدار انسانیت و ظلم‌ستیز بود و در عین حال روحیه‌ای بسیار عاطفی داشت. همه کسانی که با او مراوده داشتند طیف‌های مختلفی را در برمی‌گرفتند، جریان‌ها و گروه‌های مختلفی با او ارتباط داشتند و او مثل پدر با همه ارتباط خوبی داشت. همه به این خصلت معترفند که او انسانی بسیار مقاوم و محکم در برابر ناملایمات و بسیار مثبت‌اندیش، امیدوار و شیرین کلام و شوخ طبع بود.

کائینی افزود: به نظر من تاریخ او را با دو ویژگی، یکی تلاش برای شناساندن ویژگی‌های پدر به جامعه به دور از گرایش‌ها و تقطیع‌ها و تحریف‌ها و همچنین با ترسیم یک آقازاده مثبت با الگو و رفتار خودش به خاطر خواهد سپرد. اغلب در مورد او داوری مثبت داشتند و شخصیت او را بسیار متعالی و ارزنده می‌انگاشتند.

وی درباره آثار به جای مانده از این شخصیت گفت: سیدمهدی علایی طالقانی مصاحبه‌های زیادی در تبیین شخصیت پدر و همچنین دیگر شخصیت‌های انقلاب داشته است که برخی منتشر شده و تعداد زیادی نیز منتشر نشده باقی مانده است. مجموعه خاطراتی از وی موجود است که احتمالاً در قالب کتاب در آینده به زیور طبع آراسته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط