دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
اسناد منحصربه فرد، اساس زندگی‌نامه فرمانده کلهر است

حسن علایی؛ مدیر گروه مطالعات فرهنگی، اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اصل کار ما در این زندگی‌نامه‌ها رسیدن به این موضوع است که فرماندهان شاخص در سیر هشت ساله دفاع مقدس چطور به فرماندهی و مدیریت یگان‌های رزمی رسیدند.

حسن علایی؛ مدیر گروه مطالعات فرهنگی، اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب زندگی‌نامه مستند شهید یدالله کلهر توسط مهدی دادجو در حال پژوهش و تدوین است و امیدواریم به‌زودی تقدیم علاقه‌مندان شود.

یدالله کلهر سال ۱۳۳۳ در روستای باباسلمان از توابع شهریار کرج چشم به جهان گشود. او در اوایل جنگ تحمیلی، به آبادان اعزام شد. در آنجا جبهه فیاضیه را تشکیل داد و خود نیز به عنوان فرمانده مشغول به خدمت شد. پس از دلاوری‌ها و رشادت‌های فراوان در جنگ با دشمن بعثی و با توجه به لیاقتی که داشت، به عنوان جانشین فرماندهی در تشکیل تیپ المهدی انتخاب شد. کلهر در عملیات طریق‌القدس، نقش فرمانده گردان را برعهده داشت. پس از آن در عملیات‌هایی نظیر فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و والفجر به عنوان فرمانده لشکر، دلاوری‌های گسترده‌ای انجام داد.

کلهر در عملیات والفجر ۸ فرمانده عملیات بود. با این حال آسیبی سختی در این عملیات دید که باعث شد مدت زیادی را در بیمارستان تحت مداوا قرار بگیرد. پس از بهبودی، از جبهه‌های جنگ دور نماند و پس از بازگشت به جبهه، در عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵ حضور پیدا کرد. او پس از رشادت‌های بسیار، سرانجام به آرزوی خود رسید. او که قائم‌مقام لشکر ۱۰ سیدالشهدا بود، در دی‌ماه ۶۵، هنگامی که قصد اعزام به عملیات کربلای ۵ را داشت، بر اثر اصابت ترکش به سرش، به درجه رفیع شهادت رسید.

وی ضمن اشاره به اسناد به کار برده شده در این کتاب که تاکنون منتشر نشده‌اند، گفت: کتاب‌هایی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر می‌شود تقریباً بدون استثنا مبتنی بر اسناد و مدارک موجود است که با این شیوه در واقع زندگی‌نامه‌های فرماندهان شهید شاخص از جمله شهید یدالله کلهر به دنبال تکرار کارهای سایر ناشران نیست. ما در فرایند تحقیق و تدوین کتاب فرماندهان شهید شاخص با توجه به اسناد و مدارکی که داریم دنبال مراتب تبیین مدیریت آنها هستیم. لذا با تکیه بر اسناد موجود که تقریباً منحصر به فرد است در صددیم تا دریابیم این فرماندهان شهید شاخص در چه مراحلی با چه ابزار و روش‌هایی توانستند به مقام مدیریت و فرماندهی لشکرها، تیپ‌ها و قرارگاه‌ها برسند؟ این سرفصل هدف اصلی ماست که نشان می‌دهد در پی انتشار زندگی‌نامه خاطره‌گونه و داستان‌گونه نیستیم. اصل کار ما در این زندگی‌نامه‌ها رسیدن به این موضوع است که فرماندهان شاخص در سیر هشت ساله دفاع مقدس چطور به فرماندهی و مدیریت یگان‌های رزمی رسیدند.

علایی با تاکید بر اینکه در این زندگی‌نامه علاوه بر استفاده از اسناد سراغ گفت‌وگو با همرزمان شهید کلهر هم رفته‌اند، گفت: زندگی‌نامه شهید یدالله کلهر دو پایه دارد؛ یک پایه آن پژوهش‌های کتابخانه‌ای و اسنادی است که اسناد موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در اختیار مولفان و پژوهشگران قرار می‌گیرد با مطالعه و بررسی آنها، داده‌هایی را به دست می‌آورند و بخش دوم؛ گفت‌وگو با فرماندهان و همرزمان این شهید بزرگوار است. با این شیوه هم یک کار میدانی صورت می‌گیرد که مصاحبه با فرماندهان دیگر است و هم از اسناد و مدارک موجود اطلاعات کمیابی را به دست می‌آورند. بر این شیوه اصرار داریم و با همه مولفان و پژوهشگران محترمی که پروژه تعریف کردیم به آنها تاکید می‌کنیم که حتماً باید کتاب پژوهش شده بر اساس این دو مولفه باشد که برشمردم.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی، اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان کرد: در اواسط پژوهش زندگی‌نامه هستیم که البته مهدی دادجو، پژوهشگر و مستندساز در حال انجام آن است. از آنجا که یدالله کلهر، قائم‌مقام لشکر ۱۰ سیدالشهدا و جانشین سردار فضلی بود که تمرکز اصلی آن در استان البرز است. بنابراین در زندگی‌نامه شهید کلهر از اسناد و مدارک سپاه استان البرز بهره می‌گیریم و آنها با در اختیار گذاشتن اسنادش در این پژوهش به ما کمک می‌کند. لذا پژوهشگر ما فعلاً در مرحله پژوهش زندگی‌نامه است و به زودی کار نگارش را آغاز می‌کند و به احتمال زیاد کتاب در بهار سال آینده آماده چاپ می‌شود.

علایی تأکید کرد: این زندگی‌نامه که با تکیه بر اسناد و مصاحبه پیش می‌رود درباره علمیات‌هایی که یدالله کلهر در آنها شرکت داشت، اطلاعات جدیدی به ما می‌دهد. وقتی سراغ فرماندهی و مدیریت یدالله کلهر بر اساس اسناد رفتیم باید به عملیات‌هایی بپردازیم که در آنها حضور داشته و نقش فرماندهی را ایفا کرده است.

وی در پایان گفت: درباره حضور و فرماندهی شهید کلهر در جنگ همه اسناد در دسترس است و خوشبختانه درباره شهید کلهر اسناد طبقه‌بندی شده وجود ندارد و اغلب اسناد در دسترس پژوهشگر ماست که با تکیه بر آنها زندگی‌نامه و نقش این فرمانده شاخص در دفاع مقدس به نگارش دربیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها