دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
از محافل شعر خانگی تا نیمتاج سلماسی

آذربایجان‌غربی _ دبیر انجمن ادبی نیمتاج سلماسی شهرستان سلماس گفت: محافل ادبی این انجمن قبل از سال ۶۸ به‌صورت خانگی برگزار می‌شد ولی ۳۵ سال است رسمیت پیدا کرده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): انجمن‌های ادبی کشور به‌عنوان مکان‌های علمی و فرهنگی این سرزمین کهن پلی در تداوم حیات فرهنگی جامعه در انتقال تاریخ بیش از هزار سال نقش برجسته‌ای دارند.

محافل ادبی، محلی برای استعدادیابی نویسندگان و شاعران است و در استان آذربایجان‌غربی و شهرستان سلماس محفل ادبی نیمتاج سلماسی با بیش از ۳۵ سال سابقه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در تمام مناسبت‌ها و روزهای عادی میزبان نویسندگان و شاعران است.

نیمتاج سلماسی در زمره بانوان بی باک و میهن دوست و از شاعران نامور کشور در قرن چهاردهم است. وی نوه حاج وزیر سلماسی، دختر یوسف لکستانی و نرگس و به دیگر سخن فرزند مسعود دیوان سلماسی و عروس تاجرباشی خویی بود. هر چند در مورد اصل و نسب اش اختلاف رأی وجود دارد، ولی همه او را از لکستان، یکی از آبادی‌های سلماس دانسته‌اند. سلماس یکی از شهرهای باستانی ایران در آذربایجان‌غربی است که در طول تاریخ، نام‌های گوناگونی داشته است.

این بانو، طبع موزونی داشته و در اشعارش مضامین لطیفی آورده است، شعر وی آکنده از آرمان‌های اجتماعی و امید به نظم و آرامش در وطن شکوهمندش بوده و وی شاعری مترقی و آزاده بوده است و قطعه «کاوه» فوق العاده مؤثر و مهیج است. او در سرودن این اثر، مردم را به مبارزه علیه اخلالگران و آشوب طلبان ترغیب کرد.

دو غزل قوی اجتماعی سیاسی که از نیمتاج سلماسی به جا مانده و جنبه انتقادی دارد، دربرگیرنده مضمون انعکاسی وقایع سیاسی اجتماعی دوره شاعر است درونمایه‌های وطن پرستی، آزادیخواهی و عنایت به مشکلات از ویژگی‌های مهم شعر دوره مشروطه و پس از آن است که این هر سه شاخصه در اشعار نیمتاج سلماسی دیده می‌شود.

از محافل شعر خانگی تا نیمتاج سلماسی

خدیجه آزادبین، دبیر انجمن ادبی نیمتاج سلماسی به خبرنگار ایبنا، گفت: تا سال ۱۳۶۸ هجری شمسی تعدادی از شعرا و ادبا در منازل بعضی از شاعران جلسات شعر و ادب را تشکیل می‌دادند، با پیگیری‌های محمدرضا مهرزاد صدقیانی و به همت شادروان جبار خلیل‌زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلماس، صورتجلسه‌ای در ۲۷ فروردین ماه سال ۶۸ توسط شعرا تنظیم شد و به تاریخ ۶۸/۰۵/۱۴ انجمن شعر و ادب سلماس متولد شد.

وی ادامه داد: جلسات با حضور آقای پورعباس و شاعران و ادبای فرهیخته، با بیش از ۷۰ نفر در سالن کتابخانه عمومی شهید بهشتی برگزار می‌شد و با تأسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلماس به سال ۱۳۷۳، جلسات هفتگی شعر انجمن شعر و ادب سلماس، در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلماس به فعالیت خود ادامه داد تا سال ۷۵ و انتخابات دوره‌ای هئیت مدیره نیز در همان سال برگزار شد و در سال ۱۳۸۴ هیئت مدیره جدید انتخاب شد و انجمن تا سال ۹۳ با همین هیئت مدیره به کار خود ادامه داد که نقد و بررسی اشعار توسط اساتید، دعوت از شعرای انجمن شهرستان‌های دیگر و حضور شاعران در جلسات شعر و ادب سایر شهرها، برگزاری شب‌های شعر و موسیقی، و عصری با شعرا و اردوهای فرهنگی به شهرهایی چون تبریز و ارومیه و غیره از جمله فعالیت‌های این موسسه بود.

از محافل شعر خانگی تا نیمتاج سلماسی

آزادبین افزود: در سال ۹۳ توسط اعضای هیئت مؤسس و با زحمات بی‌شائبه رئیس وقت اداره ارشاد و دیگر کارکنان اداره ارشاد، انجمن شعر و ادب سلماس با نام انجمن شعر و ادب نیمتاج سلماسی به شماره ۸۴ در اداره ثبت اسناد به ثبت رسید و انجمن، بیست و پنجمین سال تولد خود را جشن گرفت و یکی از افتخارات بزرگ انجمن در طول سال‌های فعالیت خود، حفظ حضور مداوم و مستمر و ارزشمند همه علاقمندان اعم از پیشکسوتان شعر و ادب سلماس و جوانان مشتاق و علاقمند در کنار هم، از ابتدا تا به امروز است.

وی گفت: از دیگر فعالیت‌های این انجمن تدارک و برپایی نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه «نقش قلم خط دل» در پاییز سال ۱۳۹۷ است و در این نمایشگاه نمونه‌ای از آثار برجسته شعرا توسط فارغ التحصیلان دوره‌های ممتاز و اساتید انجمن خوشنویسان سلماس خطاطی و در قالب یک تابلو، دو هنرمند «شاعر و خوشنویس» سلماسی معرفی شدند و در کنار تابلوی خوشنویسی تصاویر و بیوگرافی اساتید شعر و ادب و خوشنویسی در قالب تابلویی نصب شده بود و این طرح با پیگیری‌های پورعباس و همکاری و همت اساتید انجمن‌های خوشنویسان شعبه سلماس و انجمن شعر و ادب نیمتاج سلماسی و با حمایت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با افتخار و برای اولین بار در سطح استان با این شیوه برگزار گردید.

از محافل شعر خانگی تا نیمتاج سلماسی

دبیر انجمن ادبی نیمتاج سلماسی با بیان اینکه هم اکنون درخت این انجمن جوان و تنومند، سی و چهارمین سال عمر خود را با یاری خداوند منان سپری می‌کند، گفت: آشنایی با ادبیات ایران و جهان، نقد و بررسی اشعار اعضای انجمن برپایی کارگاه‌های شعر، برنامه‌های مشارکتی با ارگان‌ها و انجمن‌های ذیربط جهت تشکیل کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی ادبیات، شعر و داستان، اصول قصه گویی، اصول نویسندگی و ویراستاری، ترویج کتابخوانی، معرفی کتاب، رونمایی کتاب، برگزاری چالش‌های ادبی و ویراستاری، برگزاری عصر و شب شعرهای موضوعی و آزاد، مراسم‌های سنتی و آیینی چاپ و تنظیم گاهنامه ادبی، برقراری ارتباط نویسنده و ناشران، معرفی و تقدیر از چهره‌های برجسته ادبی انجمن نیمتاج سلماسی و سایر از جمله فعالیت‌های جانبی این انجمن ادبی است.

وی افزود: جلسات انجمن شعر و ادب نیمتاج سلماسی، هر هفته روزهای دوشنبه عصر، در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می‌گردد و به روی علاقه‌مندان ادبیات باز است.

آزاد بین ادامه داد: برگزاری محافل ادبی به عنوان یک حرکت اصولی که تاکنون جایش در نظام فرهنگی پیدا کرده و برکات فراوانی درپی داشته باشد.

وی گفت: اهمیت ادبیات و خصوصاً شعر با آن پیشینه درازمدت تاریخی و تأثیر شگرف و عمیقی که در فرهنگ، فرهنگسازی و انتقال فرهنگی ما داشته و دارد، بر کسی پوشیده نیست. شعر ظرفیت بسیار زیادی برای ارتباط برقرار کردن با آحاد مردم از نخبه‌ترین افراد جامعه تا مردم عامی دارد.

دبیر انجمن ادبی نیمتاج سلماسی بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز توجه به شعر داشته‌اند و تعابیر بلندی چون «شعر هنر ملی ما است» و «شعر ثروت ملی ما است» در این حوزه داشته‌اند.

وی اظهار کرد: اهداف انجمن‌های ادبی معرفی الگوها و بزرگان علمی و ادبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به مخاطبان همراه با زیرمجموعه های نقد داستان و شعر، ارائه داستان کوتاه و بلند، موسیقی و روانشناسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها