شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کتابی که نام نویسنده‌اش را پس از مرگ به سر زبان‌ها انداخت

رمان «بیلی‌باد ملوان» نوشته هرمان ملویل با ترجمه احمد میرعلایی راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نسخه اصلی این کتاب سال ۱۹۶۲ توسط انتشارات فونیکس در شیکاگو چاپ شده است.

هرمان ملویل نویسنده سرشناس آمریکایی زمانی که ۷۲ سال داشت از دنیا رفت و رمان «بیلی‌باد ملوان» وی برای اولین بار ۳۳ سال پس از مرگش در ۱۹۲۴ منتشر و عرضه شد. بسیاری پس از «موبی‌دیک» این‌کتاب را شاهکار ملویل می‌دانند.

زمانی‌که ملویل درگذشت، «موبی‌دیک» دیگر چاپ نمی‌شد و خودش هم سه دهه بود که به سرایش شعر مشغول بود و داستان‌نویسی نمی‌کرد. به‌علاوه منتقدان او را به‌عنوان نویسنده‌ای می‌شناختند که ستاره فروغ و موفقیتش افول کرده است.

نکته مهم و پوشیده درباره ملویل این بود که طی پنج سال عمرش مشغول نگارش داستان «بیلی‌باد ملوان» بود و کسی از این‌مسئله خبر نداشت. نگارش داستان هم با مرگ ملویل ناتمام ماند اما پس از آنکه به چاپ رسید، دوباره نام نگارنده‌اش را سر زبان‌ها انداخت.

داستان این رمان مربوط به ملوان جوان و ساده‌ای به‌نام بیلی‌باد است و بازه زمانی‌اش هم مربوط به سال‌های پایان قدرت کلیسا در غرب و شروع استعمار انگلستان و اروپاست. بیلی‌باد در مقابل پستی‌ها و دنائت‌های آن‌روزگار و کشتی‌ای که در آن کار می‌کند، انسانی سالم و ساده‌دل است اما پایان و فرجام خوشی هم ندارد.

«بیلی‌باد ملوان» در ۳۰ بخش نوشته شده و در قسمتی از آن می‌خوانیم: «شاید کسانی باشند که هرچند از آن شماتت شاعرانه که بدان اشاره شد برکنار نیستند با این حال شاید در متابعت از نظم جدید بخواهند منکر آن شوند و در صورت نیاز کار را به اسطوره‌شکنی بکشانند.»

نشر نو اخیراً کتاب «بیلی‌باد ملوان» را در ۱۵۴ صفحه و قیمت ۱۳۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها