چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
نگاهی به زندگی و آثار عارف قزوینی

برنامه «جام جم» جمعه ۲۲ دی، مروری بر آثار عارف قزوینی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیده‌زهرا صالحی تهیه‌کننده برنامه «جام جم» بیان کرد: برنامه سازان رادیو ایران در راستا با طرح «هفته‌های ایرانی» این هفته به استان قزوین سفر کرده‌اند، از همین رو برنامه جام‌جم نیز مروری بر آثار عارف قزوینی این هنرمند پر آوازه قزوینی دارد.


وی ادامه داد: ابوالقاسم قزوینی متخلص به «عارف» فرزند هادی در سال ۱۳۰۰ هجری قمری در قزوین متولد شد و بعد از مدتی به تهران آمد. ورودش مصادف شد با ایحاد مشروطیت و ابراز حرارت ها و احساسات از طرف مردم، او هم وارد این جرگه شد و مشغول ساختن تصنیف شد.

تهیه‌کننده «جام جم» تاکید کرد: او شاعری بود تصنیف‌ساز، احساساتی و وطن‌خواه و اکثر اشعاری که سروده، وطنی بوده است. وی در زمینه موسیقی نیز استعداد داشت به‌تدریج در هر دو حوزه فعال‌شده و به‌واسطه فعالیت‌هایش به‌تدریج به دیگران شناخته شد.

صالحی گفت: عارف قزوینی همچنین صدایی خوش داشت و تسلطش بر موسیقی از او تصنیف‌ساز و موسیقی‌دانی قابل ساخته بود. شاعر بودن عارف و بهره بردنش از اشعار خود در تصنیف‌هایی که می‌ساخته از ویژگی‌های این تصنیف‌ها به شمار می‌آید که این امر اتفاقاً در میزان گیرایی این آثار نیز بسیار موثر بوده است.

«جام‌جم» به تهیه‌کنندگی سیده زهرا صالحی، اجرای حسن همایی جمعه‌ها ساعت ۲۳ از رادیو ایران پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • . IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    روحش شاد
  • محمد علی پرهیزکاری IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    درود بر شما وتمامی تیمتان
  • على لشگرارا IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    با توجه به قدمت ایران زمین با وسعت های متفاوت در طول قرون متمادی ‌پیشینه دینی چه زرتشت وجه اسلام ‌قابلیت مردم ایران زمین که استعداد ویژهای در علم وکسب آن داشتهاند فیلسوفان و عارفان واطبا و شعرای بی نظیری را در دامن خود پرورش داده که که جهان برای همیشه مدیون ایران واین بزرگان خواهد بود یکی از علتهای مهم این مسائل بعد از مسلمان شدن ایرانی ها اتفاق افتاده است گرچه سایر عالمان ‌صنعتگران ما در قرون قبل از اسلام هم سهم بسزایی در توسعه و ایجاد علوم بشری داشتهاند خوب است که علاقه مندان به این موضوعات کتاب ذی قیمت ( خدمات متقابل اسلام و اىران را ) نوشته مرحوم شهيد مطهرى را حتما ببينند كه مطالب والا وعميقى در ان منطوى است در هو صورت براى توسعه علم و اعطاى ان به جامعه بشرى امرى لازم است اميد است با سعى وتلاش فراوان پيشگام علوم بوده كم اينكه در گذشته به همين منوال بوده است والسلام ارادتمند همگى
  • احسان IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    عارف شاعرموسقی دان ابرمرد عاشق ایران روحش شاد
  • نوری IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    روحش صاد و یادش گرامی وطن دوست باغیرت🇮🇷🇮🇷🇮🇷❤
  • داود IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    صبر بسیار باید پدر پیر فلک را که دگر مادر گیتی چو عارف زاید مردی بی‌همتا، شاعر،موسیقی دان،تصنیف سرا و از همه مهمتر آزاده ای میهن پرست.یادش گرامی باد.
  • حمید CA ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    روحشون شاد مثل این انسانها دیگه دنیا نمیاد اگرم بیاد گیر ما نمیاد 🥲💔🌹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها