شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
سیمای حضرت رسول(ص) از زبان امیرالمومنین(ع)

کتاب «وصف آفتاب» نوشته مهدی مهدویان مورچه خورتی به توصیف سیمای حضرت رسول(ص) از زبان امیرالمومنین(ع) می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب وصف آفتاب مشتمل بر چهار فصل است و در ۲۰۴ صفحه به موضوعاتی همچون قبل از ظهور، از تولد تا بعثت، از مبعث تا هجرت و از هجرت تا رحلت می‌پردازد. در فصل اول اوضاع جهان را در قبل از تولد حضرت رسول (ص) توصیف نموده است. کتب بسیاری بر امر تاریخ در این زمینه به نگارش درآمده‌اند؛ در این کتاب ضمن استفاده و برداشت مناسب از آن‌ها، از سخنان یار دیرین حضرت محمد (ص)، علی (ع) که در نهج البلاغه آورده استفاده شده است.

کتاب به جامعه پیش از اسلام نیز می‌پردازد. جامعه‌ای که پر از نامهربانی‌های بشری بوده به گونه‌ای که حتی به فرزندان مونث خود رحم نکرده و آن‌ها را زنده به گور می‌نمودند و یا حتی برده فروشی جزو مشاغل انسان‌ها بود و در جنگ‌های بیشماری که انجام می‌دادند علاوه بر خونریزی عده‌ای را به بردگی به غنیمت می‌بردند.

در فصل دوم «از تولد تا بعثت» نیز موضوعات مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد. اوضاع و شرایط قبیله قریش، فوت پدر قبل از تولد، سپرده شدن طفل به حلیمه از قبیله صحرانشین بنی اسد تا چهار سال (طبق رسم قبایل عرب)، رنج کشیدن طفل و بزرگ شدن در شرایط سخت و دشوار و....

امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: خداوند متعال او را از شجره انبیا برگزید و از چراغ‌داران روشنایی و از بالای پیشانی و ناف بطحاء (مکه) و از سرچشمه‌های حکمت انتخابش کرد. در فصل سوم «از مبعث تا هجرت» دوران سختی‌های پیامبر (ص) است چرا که عده‌ای سودجو در مکه از گسترش دین حضرت محمد (ص)، هراس داشته و از کوچکترین اذیت و آزاری پیامبر را رها نمی‌کردند.

گستاخی جاهلان به جایی رسید که تصمیم بر قتل محمد در بستر نمودند بنابراین با فداکاری علی (ع) شب هنگام محمد از مکه به یثرب می‌رود. در فصل چهارم که دوران سخت اما شیرینی بود در سفر به یثرب و ترویج اسلام و همراه شدن ملت در آن بلاد کم کم بر ملت مسلمین افزوده شد همین امر موجب شد تا پیغمبر خدا بدون خونریزی شهرها را همراه خود سازد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Aa IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    هر چه در باره پیامبر مهربانی و راستگو با دوری جستن از اقراق نوشته و گفته شود کم است پیامبری که عادل راستگو مهربان و بخشنده و گسترش دهنده علم بود.
    • مهدی IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      دقیقا فرمایش شما متین است بنده فکر می کنم اگر در جامعه ما سیره نبوی به معنای واقعی و به دور از افراط و تفریط منتشر و رفتار شود جامعه ما خالی از مشکلات عدیده امروز می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط