دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
«تاریخ حیات‌الغیب» منتشر شد

لرستان - کتاب «تاریخ حیات‌الغیب» نوشته علی‌اکبر خادمی پیرحیاتی با بیش از ۲۷۰ سند از سوی انتشارات شاپورخواست منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، نگارنده در کتاب «تاریخ حیات‌الغیب» سعی داشته یکی از طوایف ایل چگنی که طایفه پیرحیاتی معروف به حیات‌الغیب است را برای خوانندگان و منتسبان به این طایفه مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.

مقبره پیرحیات (حیات‌الغیب) جد طوایف حیات‌الغیبی در منطقه قالبی در کیلومتر ۴۵ جاده خرم‌آباد – خوزستان و در جوار رودخانه کشکان واقع شده است. احفاد حیات‌الغیب اکنون در سراسر ایران و بعضی از کشورهای همسایه پراکنده هستند.

اخلاف حیات‌الغیب به طور گسترده در قسمت جنوب، جنوب غرب، غرب و شمال ایران پراکنده و گروه‌هایی هم از این طایفه ساکن کشورهای عراق، بحرین و کویت هستند که همگی متفق‌القول جد خود را حیات‌الغیب می‌دانند و مسکن و ماوای اولیه خود را از لرستان و منطقه حیات‌الغیب معرفی می‌کنند.

نگارنده از طریق مصاحبه شفاهی با معمرین و ریش سفیدان تیره‌های مختلف طوایف حیات‌الغیب و با مراجعه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و اسناد شخصی و بررسی سنگ قبور اشخاص مختلف به مدت ۷ سال کتاب را به مرحله چاپ رسانده است.

این کتاب از چهار بخش مجزا تشکیل شده است.

بخش اول شامل مطالب مختصری از مکاتب تاریخی است که درباره حیات‌الغیب و طوایف منتسب موضوعات و مطالبی را ارائه داده است.

بخش دوم به معرفی مختصر از تیره و طوایفی دارد که از دوره صفویه تا کنون ساکن در منطقه چگنی بوده‌اند. همچنین در این بخش عکس‌هایی از رجال، مشاهیر و ریش‌سفیدان این طوایف لحاظ شده است.

بخش سوم به تشریح و بازخوانی اسناد تاریخی مربوط به طوایف چگنی و سایر ایلات لرستان پرداخته است. این اسناد تاریخی از اوایل دوره صفویه تا اوایل دوره پهلوی دوم را شامل می‌شود. موضوعات سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، و اجتماعی در ادوار مختلف به روشنی برای خوانندگان تشریح شده است.

بخش چهارم شامل معرفی تیره و طوایف منتسب به حیات‌الغیب در سراسر کشور و کشورهای همسایه است. در این بخش تیره و طوایف منتسب به همراه تبارنامه و تصویر رجال، مشاهیر و ریش‌سفیدان به طور مفصل تشریح شده‌اند.

این اثر با بیش از ۲۷۰ سند نخستین اثر پژوهشی درباره طایفه حیات‌الغیب است که منتشر شده است و می‌تواند را هگشای بسیاری از پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و گذشته لرستان باشد.

کتاب «تاریخ حیات‌الغیب» نوشته «علی‌اکبر خادمی پیرحیاتی» در ۸۷۵ صفحه در قطع وزیری با قیمت ۵۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات شاپورخواست به بازار نشر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها