شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
احیای جشنواره حامیان نسخ خطی/ استانداردهای حفاظت دیجیتالی منابع در کتابخانه ملی بررسی می‌شود

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری کتابخانه ملی ایران با اشاره به احیای جشنواره حامیان نسخ خطی گفت: بخش تصحیح نسخ خطی از جشنواره پژوهش امسال حذف و در جشنواره حامیان نسخ خطی جای می‌گیرد.

سعیده‌اکبری داریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره میزان مشارکت اندک پژوهشگران بخش «حفاظت و نگهداری از آرشیوها و مراکز اسنادی» در چهاردهمین دوره جشنواره با ارسال هشت اثر اظهار کرد: به‌طور کلی در دوره‌های گذشته نیز بخش حفاظت و نگهداری جزو محورهای داخلی جشنواره‌های پژوهش و فناوری کتابخانه ملی بوده اما در دو سال اخیر محور مجزایی برای این بخش درنظر گرفته شده است؛ همچنین کتابخانه ملی ایران در واحد اسناد خود، بخشی را به‌نام «اداره کل حفاظت و نگهداری» دارد که این واحد در بخش اسناد با دانشگاه‌ها تعامل فعالی دارد.

وی با بیان اینکه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یک بخشی نیز به‌نام حفاظت فیزیکی و بخش دیگری به‌نام حفاظت دیجیتالی منابع وجود دارد، اظهار کرد: بخش حفاظت دیجیتال در گروه اداره کل‌های منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیده شده است و برای آن استانداردهایی وجود دارد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درحال مطالعه و بررسی این استانداردها است؛ همچنین در پروژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش مدیریت مجموعه‌ها و منابع دیجیتال و سامانه‌هایی که قرار است بر روی آن کار شود، به‌صورت خاص، بحث حفاظت دیجیتال دیده شد؛ البته این وضعیت در همه کتابخانه‌ها و مراکز آرشیوی دنیا نیز دیده شده است و این مراکز، بخش خاصی را برای حفاظت منابع دیجیتال خود درنظر می‌گیرند.

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه حفاظت از منابع دیجیتال بسیار سخت‌تر از منابع فیزیکی است، گفت: صدماتی داریم که در یک لحظه می‌توانند تمام اطلاعات و منابع دیجیتالی را از بین ببرند و برخلاف حفاظت فیزیکی که در آن صدمه دیدن منابع قابل رویت است، آسیب در بخش حفاظت دیجیتالی با توجه به ماهیت منابع شاید سال‌ها دیده نشود و تا مدت‌ها، متوجه این صدمات نشویم؛ بنابراین باید تدابیری انجام شود که این اتفاق رخ ندهد. البته این جزو وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که درباره این موضوع کار کند و البته فعالیت و مطالعه در این زمینه در حال انجام و در سامانه‌های جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این مبحث، به‌طور خاص مورد توجه قرار گرفته است.

توضیحات دبیر جشنواره درباره حذف بخش تصحیح نسخ خطی از چشنواره پژوهش و فناوری چهاردهم

داریان درباره حذف بخش تصحیح نسخ خطی از چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری کتابخانه ملی ایران گفت: برای پرداختن به موضوع تصحیح نسخ خطی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر دارد در قالب جشنواره «حامیان نسخ خطی» که سال‌های گذشته چندین سال یک‌بار در کتابخانه ملی برگزار می‌شد؛ در قالب یک جشنواره تخصصی احتمالاً به‌صورت سالیانه به این موضوع تخصصی بپردازد.

به گزارش ایبنا؛ علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم آرشیوی، مطالعات تاریخ معاصر، ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی، حفاظت و نگهداری منابع آرشیوی و کتابخانه‌ای و نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی، و محور ویژه: آینده‌پژوهی مسائل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ محورهای چهاردهمین جشنواره پژوهش و فناوری کتابخانه ملی ایران است. فراخوان چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با مضمون اصلی «هوش مصنوعی و آینده پژوهش» ۱۷ آبان‌ماه امسال منتشر شده و قرار است هفته چهارم دیماه امسال اختتامیه این جشنواره برگزار شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی شهسواری IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    اینجانب عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و علاقه‌مند به تصحیح نسخ خطی می باشم. رساله ی دکتری خودم نیز تصحیح نسخه ی خطی بوده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها