پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
شب یلدای کودکانه با چاشنی کتابخوانی در ارومیه

آذربایجان‌غربی - ویژه برنامه شب یلدای کودکانه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در مسجد علی اصغر (ع) ارومیه با حضور کودکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، شب یلدا بلندترین شب سال است که هرساله ما ایرانیان سعی می‌کنیم دورهم جمع شویم و با برگزاری مراسمی آن را جشن بگیریم. قصه‌خوانی معمولاً یکی از رسوم این شب طولانی است.

ایرانیان از گذشته‌های دور در بلندترین شب سال که آن را «یلدا» یا به زبان ترکی «شب چله» می‌نامند، با کتاب دوستی دیرینه‌ای داشته‌اند و بازار حافظ‌خوانی، گلستان‌خوانی و شاهنامه‌خوانی داغ بوده است.

با سپری شدن روزهای پایانی پاییز و آمدن روزهای سرد یلدایی ویژه برنامه‌های مختلفی در استان آذربایجان‌غربی در حال برگزاری است. مسجد علی اصغر (ع) یکی از مساجد شهرستان ارومیه است که در یکی از محله‌های کم برخوردار این شهرستان قرار دارد و در طول سال به واسطه کانون فرهنگی و هنری مساجد برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌کند.

امسال نیز با نزدیک شدن به شب یلدا ویژه برنامه شب یلدای کودکانه با چاشنی کتابخوانی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار کرد.

شب یلدای کودکانه با چاشنی کتابخوانی در ارومیه

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی در این مراسم به خبرنگار ایبنا گفت: رسالت کانون پرورش فکری توسعه مهارت‌های مختلف بوده و محوری‌ترین فعالیت، کتاب و کتاب‌خوانی است و توجه به جامعه کودک و نوجوان و فعالیت‌های این نهاد، سرمایه‌گذاری امن و مطمئنی جهت پرورش مهارت‌های مختلف زندگی در آن‌ها فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: مناسبت‌های مختلف بهانه‌ای است که بتوانیم کودکان و نوجوانان را کنار هم در مکانی مثل مسجد با آرامش جمع کنیم و برنامه‌های مختلفی را با چاشنی کتاب برگزار کنیم.

آبسوران افزود: کودکان سرمایه‌های جامعه هستند و با توجه به اینکه امروزه فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان جایگاه خاصی دارد ولی در کنار این فضا می‌توان در حوزه کتاب نیز فعالیت کرد و براساس سلیقه در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی کتاب هدیه داد.

شب یلدای کودکانه با چاشنی کتابخوانی در ارومیه

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: اعضای فعال مسجد علی اصغر (ع) یکی از مساجدی هستند که در حوزه کتاب فعالیت زیادی دارد و امروز این ویژه برنامه را با حضور بیش از ۱۰۰ کودک و نوجوان تدارک دیده‌اند.

آبسوران گفت: کودکان و نوجوان به اجرای مسابقه، حافظ‌خوانی، کتابخوانی، پذیرایی، اهدای کتاب، شعرخوانی و معرفی کتاب با مضمون شب یلدا در این برنامه پرداختند و فرهنگ اصیل و سبک زندگی ساده ایرانی اسلامی را با زبان کودکانه و با محوریت کتاب و کتابخوانی به نمایش گذاشتند.

شب یلدای کودکانه با چاشنی کتابخوانی در ارومیه

وی در ادامه گفت: همه کودکان عاشق گوش دادن به قصه هستند و آنها دوست دارند از شخصیت‌های مورد علاقه بشنوند و معمولاً در تلاش هستند تا خودشان را به جای این شخصیت‌ها قرار دهند.

آبسوران ادامه داد: دره دین مبین اسلام برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار ویژه‌ای قائل شده و اهمیت کتابخوانی در دین اسلام به اندازه‌ای بالا است که معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی در ادامه یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی را اهمیت دادن به مسئله کتاب و کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه به ویژه در میان کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

شب یلدای کودکانه با چاشنی کتابخوانی در ارومیه

آبسوران ادامه داد: قصه‌گویی برای کودکان علاوه بر اینکه موجب تمرکز می‌شود، آن‌ها را با واژه‌های جدید و تلفظ و معنی آن‌ها آشنا می‌کند.

وی افزود: همچنین قصه اعتماد به نفس را در کودکان افزایش می‌دهد و در آموختن دیگر مهارت‌ها هم کمک می‌کند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی گفت: قصه گفتن برای کودک به او کمک می‌کند تا دنیای اطرافش را بشناسد و تخیلات قوی و پرورش‌یافته‌ای داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها