چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
کندوکاو اخلاقی به‌واسطهٔ فیلم/ «سینمای نقد اجتماعی» نگاهی دقیق به سینما

کتاب «اخلاق سینمایی» و کتاب «سینمای نقد اجتماعی» با نگاهی دقیق به سینما از انتشارات لگا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ انتشارات لگا به تازگی دو کتاب در حوزه هنر سینما منتشر کرده است که در ادامه شرح کوتاهی از این دو کتاب می‌خوانید. گفتنی است این دو کتاب هم‌اکنون از طریق سایت انتشارات لگا و کتاب‌فروشی‌ها در دسترس مخاطبان قرار دارد. اولین کتاب کتاب «اخلاق سینمایی» نام دارد که به کندوکاو در تجربهٔ اخلاقی به‌واسطهٔ فیلم می‌پردازد.

کتاب «اخلاق سینمایی»

کتاب «اخلاق سینمایی» کندوکاو در تجربهٔ اخلاقی به‌واسطهٔ فیلم به نویسندگی رابرت سینربرینک و ترجمهٔ هدیه رستمی و آرش حسن‌پور توسط انتشارات لگا منتشر و وارد بازار کتاب شده است. این کتاب در دسته‌بندی کتاب‌های سینمایی قرار می‌گیرد و در پاییز ۱۴۰۲ با ۲۶۷ صفحه در نوبت اول به چاپ رسیده است.

کتاب «اخلاق سینمایی» به تداعی‌کردن موضوعات اخلاقی در فیلم‌ها اشاره می‌کند و درگیری روابط عاطفی و فلسفی را در فیلم‌ها بررسی می‌کند. همچنین نکتهٔ مهمی که نویسنده در این کتاب، تمرکز بر آن دارد؛ توجه به ظرفیت‌های سینمایی و تجربه‌های اخلاقی توسط ابزارهای سینمایی است.

نقطهٔ قابل‌تأمل در این کتاب، رابطهٔ سینما با فلسفه است و به نظر می‌رسد نویسنده در کتاب ارتباطات خوبی بین سینما و فلسفه رقم می‌زند و تحلیل‌های درستی در این باب دارد.

در کتاب «اخلاق سینمایی» فیلم به‌مثابهٔ بزرگ‌ترین فرم هنری عصر مدرن محسوب می‌شود که پیوندی میان آن با علم فلسفه ایجاد شده است و همان‌طور که فیلم مخاطب را به کندوکاو و تحلیل و بررسی می‌کشاند فلسفه نیز به این تحلیل‌ها پاسخ خواهد داد.

این کتاب برای علاقه‌مندان حوزه سینما و فلسفه و همچنین جامعه‌شناسان بسیار مفید خواهد بود؛ چرا که جهانِ سینما را به‌واسطهٔ فلسفه آگاهی می‌بخشد.

گفتنی است، کتاب «اخلاق سینمایی» نوشتهٔ رابرت سینربرینک و ترجمهٔ هدیه رستمی و آرش حسن‌پور در چاپ اول با ۲۶۷ صفحه و قیمت ۲۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «سینمای نقد اجتماعی»

کتاب دیگر این نشر لگا که به تازگی منتشر شده، «سینمای نقد اجتماعی» نوشتهٔ فرانک فیشباخ و ترجمه کیانوش اخباری است که پاییز ۱۴۰۲ از سوی انتشارات لگا در نوبت اول به چاپ رسیده است.

کتاب «سینمای نقد اجتماعی» علاوه بر تعریف درست مفهوم نقد اجتماعی، تلاش می‌کند کاربرد اصطلاحات سینمایی را در جای مناسب خود نشان دهد و برای مخاطب، فهم مفاهیم و اصطلاحات سینمایی را ادای دینی معرفی می‌کند که اصطلاح «کینو - پراودا» ژیگا ورتوف، یا همان «سینما - حقیقت» برای آن استفاده می‌شود.

باتوجه‌به اینکه نویسندهٔ این کتاب فیلسوف فرانسوی است بارها به قدرت پدیدارشناسی در سینما اشاره کرده و نقطهٔ‌قوت این کتاب، آگاهی بخشی به مخاطب در مورد نقد اجتماعی و نقد فلسفی است.

این کتاب برای دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه سینما تأثیرگذار خواهد بود همچنین کسانی که به مبحث نقد و تحلیل سینما از باب فلسفه علاقه‌مندند، پیشنهاد می‌شود.

گفتنی است، کتاب «سینمای نقد اجتماعی» نوشتهٔ فرانک فیشباخ و ترجمه کیانوش اخباری در چاپ اول با ۱۰۴ صفحه و قیمت ۷۹ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط