دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲
یازدهمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی افتتاح شد/دسترسی به ۳۵ هزار عنوان کتاب تخصصی

یازدهمین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با عرضه بیش از ۳۵ هزار عنوان کتاب به‌صورت مجازی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی عصر دوشنبه (۲۷ آذرماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا سلمان‌زاده، سرپرست مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و جمعی از ناشران دانشگاهی در دفتر انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد.

کاظم آرمان‌پور در سخنانی با اشاره به برگزاری ۱۰ دوره نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با هدف تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی در سال‌های گذشته، گفت: اگر نگاهی به تاریخچه نمایشگاه داشته باشیم، شاهدیم که دارای فراز و فرود بسیاری بوده و در سه سال اخیر که در بستر مجازی برگزار شده است، خوشبختانه رشد داشته و امیدوارم با برنامه‌ریزی بیش از این پربار شود.

وی افزود: اگر بخواهیم نمایشگاه مجازی را در یک جمله توصیف کنیم باید بگوییم شفافیت، هدفمندی صحیح یارانه و انتخاب دقیق کتاب در آن محقق شده است.

آرمان‌پور با بیان اینکه در پرتال نشر دانشگاهی، کتاب‌ها براساس رشته و تخصص دانشگاهی موضوع‌بندی شده است، ادامه داد: این موضوع امکان جستجو برای متقاضیان را تسهیل می‌کند که البته یکی از امتیازات پرتال هم همین است، از سوی دیگر فراخوان کتابخانه‌ها از طریق بانک اطلاعاتی دبیرخانه انجمن و همیاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز اسناد و کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.

به‌گفته وی، با توجه به زمان فرآیند تخصیص بودجه خرید کتاب در دانشگاه‌ها و سازمان‌های تخصصی تاکنون ۸۰۰ مرکز در پرتال ثبت‌نام و به‌صورت کتبی درخواست یارانه کرده‌اند و مبلغ یارانه درخواستی‌شان بیش از ۹ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش درخواست یارانه داشتیم.

آرمان‌پور ادامه داد: کتابخانه‌ها براساس آورده نقدی، یارانه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت و با این حساب، منابع علمی خودشان را با ۴۰ درصد (۲۰ درصد ناشر و ۲۰ درصد یارانه) تهیه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ناشران در پرتال براساس ۶ حوزه علوم انسانی، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر، کشاورزی و علوم دامی حضور دارند، گفت: در نمایشگاه امسال ناشران، تولیدات خود را از سال ۱۳۹۸ تاکنون عرضه می‌کنند و مولفه تایید کتاب‌های عرضه‌شده در پرتال، مجوز و اعلام وصول است. ۳۵ هزار کتاب در دسترس کاربران قرار دارد.

در بخش دیگر این مراسم، مرتضی جعفری‌پور، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در سخنانی گفت: مشارکت در کارگروه‌های انجمن اهمیت دارد و با عضویت در این کارگروه‌ها زمینه مشارکت فراهم خواهد شد و فرصتی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات، ایجاد ارتباط جدید است.

وی افزود: مشارکت در کارگروه‌ها فراتر از مزد مالی، فرصتی برای رشد فردی و توسعه انجمن با به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش اعضا با یکدیگر است؛ هرکس می‌تواند به‌عنوان یک ارائه‌دهنده، ارزشی به این مجموعه اضافه کند؛ این کار نه‌تنها به انجمن، بلکه همه افراد جامعه سود می‌رساند.

در پایان این نشست، یاسر احمدوند، در سخنانی برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی را یک کار ارزشمند دانست که باید توسعه پیدا کند و گفت: البته پایگاه «پند» و سامانه فروش در طول سال خیلی فعال نیست و باید برای آن فکر کرد که در طول سال هم فعال و مرجع مراجعه باشد.

وی با اشاره به دغدغه برخی از ناشران درباره عرضه کتاب ناشران دانشگاهی در سایت‌ها و فضای مجازی، بیان کرد: در کارگروه ساماندهی بازار کتاب که جمع گسترده‌ای از نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مختلف حضور دارند درباره این مبحث با قوه قضاییه همکاری خوبی داشتیم و هر نشانی که بدهیم، در صورت واقعی بودنِ مصادیق مجرمانه، مسدود می‌شود، گروهی نیز فضای وب و شبکه‌ها را رصد می‌کنند و درصورت تخلف، موارد گزارش می‌شود.

احمدوند ادامه داد: در بحث بساط‌گستران کتاب نیز در این کارگروه، اقدامات خوبی انجام شده و به‌زودی با همکاری نهادهای مرتبط، طرح جامعی تهیه می‌شود و امیدواریم اتفاق خوبی را شاهد باشیم.

وی همچنین درباره پیشنهاد یکی از ناشران دانشگاهی درباره هدایت یارانه به سمت خریداران و مصرف‌کنندگان گفت: با این رویکرد موافق هستیم، اما یارانه‌ای که در اختیار معاونت امور فرهنگی قرار می‌گیرد با نیاز حوزه نشر فاصله دارد؛ ارزش سالانه بازار نشر، حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان است و عدد یارانه‌ای که در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد به ۵۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد؛ بنابراین فاصله زیادی برای پاسخ به نیاز مخاطبان وجود دارد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در لایحه سال آینده پیش‌بینی‌های خوبی شده و امیدوارم با حمایت‌های مجلس به نتیجه برسد، مصوب و یارانه‌ها چندبرابر شود.

احمدوند در ادامه به موضوع ورود کتاب‌های دانشگاهی به کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: برای خرید کتاب‌های دانشگاهی در هیئت خرید نیز کمبود منابع، محدودیت ایجاد می‌کند؛ با میزانی که باید خریداری شود فاصله داریم اما امیدواریم با نگاه مجلس و سازمان برنامه و بودجه، سال آینده شاهد تحول این حوزه باشیم.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به پیشنهاد یکی از ناشران درباره برگزاری نشست مشترک با سایر نهادها و وزارتخانه‌ها اشاره کرد و افزود: پیشنهاد خوبی است و می‌توان از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای حوزه نشر دانشگاهی بهره‌مند شد. اتصال حوزه تولید دانش و عرضه را می‌توان در قالب پیشنهاد روشن و قابل اجرا پیگیری کرد.

احمدوند درباره افزایش بحث کتابخوانی در دانشگاه‌ها نیز گفت: در این زمینه اقداماتی را با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع کردیم اما چندان نتیجه‌بخش نبود؛ البته کتابخوان کردن دانشجویان، کار ساده‌ای نیست، همه می‌دانیم که دانشجو باید کتابخوان بشود؛ باید بررسی کرد کدام راهکارها ازجمله برگزاری مسابقه، اختصاص بن خرید کتاب اثرگذار است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تلاش دولت برای بهره‌مندی اهالی فرهنگ از امکانات، گفت: تلاش داریم، تصمیم‌گیران اقتصادی و بودجه‌ای را نسبت به این موضوع توجیه کنیم که فرهنگ با سایر حوزه‌ها متفاوت و نیازمند حمایت است؛ حمایت منطقی، کارآمد و موثر. تلاش می‌کنیم معافیت‌ها کماکان باقی بماند و ان‌شاالله تا وقتی هستیم باقی بماند. نگاه این است که حمایت‌های پایدار و زیربنایی لازمه حوزه نشر است.

وی درباره حمایت‌های بندج ماده ۹۲ قانون ششم توسعه گفت: حمایت برای تعیین تعرفه فرهنگی برای حامل‌های انرژی از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده اما هنوز در وزارتخانه‌ها به خروجی نهایی نرسیده است؛ بنابراین به‌صورت روزانه مستمر این مسئله را پیگیری می‌کنیم. امیدوارم طی روزهای آینده نهایی شود و ناشران از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

در ادامه این نشست، ناشران دانشگاهی به طرح دغدغه‌ها و مسائل خود پرداختند، ابراهیم رنجبر، مدیر نشر اندیشه رفیع با اشاره به تجربه ۳۰ ساله در حوزه نشر کتاب دانشگاهی، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی نشر اندیشه رفیع، انتشار فایل و نسخه پی‌دی‌اف کتاب‌هایمان در سایت‌ها و فضای مجازی است، این موضوع موجب تضعیف فعالیت ناشران شده است. در این زمینه درخواست داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از استمرار این موضوع راهکاری بیندیشد.

محمدرضا حاتمی، مدیر انتشارات دانش‌نگار و عضو هیئت موسس انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی نیز در سخنانی، با معرفی کتاب به‌عنوان واسطه بین گذشتگان و آیندگان، عنوان کرد: سال‌ها پیش زمانی که آقای محسن پرویز، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، ازسوی انجمن درخواست دادیم، کتابخانه‌های عمومی به کتاب‌های دانشگاهی تجهیز شوند که از این پیشنهاد استقبال شد.

وی ادامه داد: پیشنهادم این است، کتاب‌های دانشگاهی را هیئت خرید کتاب، خریداری کنند، سال‌ها تلاش کردیم اعضای انجمن در مسیر رو به رشد حرکت کنند و خوشحالیم که توانستیم موفق باشیم.

در ادامه این نشست، مرتضی زینعلی، مدیر نشر جامعه‌نگر در سخنانی گفت: در دوره‌های قبل نیز پیشنهاد کردیم یکسری برنامه کلان و چشم‌انداز برای سیاستگذاری‌های کلان نظام برای حمایت از تولید ملی و داخلی تدوین شود؛ زیرا رسالت ناشران دانشگاهی با رسالت وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، همسو است و این هدف ارتقای کیفیت آموزش است.

وی افزود: فعالیت در این مسیر طی سال‌های اخیر برای ناشران و نویسندگان به نوعی جان‌فشانی و از خودگذشتگی است، اما کپی و نقض کتاب‌هایشان آثار زیادی به آن‌ها وارد می‌کند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بانی برگزاری نشستی مشترک با حضور وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد شود شود تا دغدغه‌ها و مسائل نشر دانشگاهی را مطرح کنیم.

در ادامه این نشست سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرانتشارات مجد، به تکثیرغیرقانونی و بدون مجوز کتاب‌های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست مشترک با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط با حضور نمایندگانی از انجمن ناشران کتاب دانشگاهی می‌تواند در کاهش بسیاری از آسیب‌های این حوزه موثر باشد.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر باید بدانیم که اقدامات قضایی به تنهایی برای جلوگیری از نقش حقوق پدیدآورندگان اهمیت ندارد؛ بلکه آموزش مباحث حقوقی حوزه نشر به فعالان این حوزه نیز می‌توان از خیلی از تخلفات جلوگیری کرد و به‌نظرم انجمن هم می‌تواند در این زمینه وارد شود.

در ادامه حسین محسنی، مدیر نشر مارلیک به برخی از دغدغه ناشران دانشگاهی اشاره کرد و گفت: معافیت مالیاتی ناشران و قانون کاربری فرهنگی اگرچه طی سال‌های اخیر طرح شده اما وقتی به مرحله اجرا می‌رسیم با اما و اگرهای زیادی همراه است و عملاً اجرایی نمی‌شود، اگر ساز و کاری برای حل این موضوع پیش‌بینی شود، بسیاری از مشکلات هم‌صنفی‌ها حل می‌شود.

همچنین علی‌حسین سازمند، مدیر انتشارات دانژه در سخنانی به بحث ممیزی کتاب‌های دانشگاهی و ضرورت تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران پرداخت.

در بخش دیگر این نشست، مجید زرویی، مدیر نشر فدک ایساتیس نیز به انتخاب شعار سال ازسوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این شعارها به چند واژه بارها تاکید شده است مثل تولید، اشتغال و توسعه، در این مسیر نیز باید تلاش کنیم رفتار حرفه‌ای داشته باشیم و علم موجود در حوزه تولید و اشتغال را به‌روز نگه داریم.

به‌گفته وی، ناشران دانشگاهی وظیفه به‌روزرسانی و در دسترس قرار دادن علم روز صنایع برای مردم را به عهده دارند و حمایت از آن‌ها ضروری است؛ البته صرفاً حمایت مالی نمی‌خواهیم و خواستار حمایت‌های معنوی و تبلیغی هستیم.

به گزارش ایبنا؛ یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با رویکرد تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی در پرتال نشر دانشگاهی (پند) برگزار می‌شود. یازدهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی از تا ۸ دی‌ماه، به‌صورت مجازی و ۲۴ ساعته به نشانی www.vabf.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها