شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
درگاه واحد الکترونیک دولت؛ پنجره‌ای به سمت صحت‌سنجی در کتابخانه‌ها

مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ها با توجه به جایگاه و اهمیت ارائه خدمات به شهروندان و مخاطبان آن مجموعه می‌توانند با حضور در این پنجره برای صحت سنجی ثبت نام در کتابخانه‌ها، استفاده و دریافت منابع الکترونیکی و همچنین دریافت خدمات غیر حضوری اقدام کنند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _علیرضا محمودی، دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی واستاد دانشگاه و پژوهشگر: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، یک راه امن و مؤثر برای دسترسی برخط به خدمات دولتی است. در این سامانه خدمات به صورت مستقیم استعلامی و پنجره واحدهای دستگاهی، در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. با استفاده از این پنجره، کاربران با توجه به سطح احراز هویت خود به سادگی و با اطمینان به خدمات مختلف دسترسی پیدا می‌کنند.

یک راه امن برای دسترسی آنلاین به خدمات دولتی از طریق یک درگاه واحد است در این درگاه که متعلق به سازمان فناوری اطلاعات ایران است، کلیه خدمات الکترونیکی به صورت یکپارچه در قالب خدمات مستقیم استعلامی و سامانه‌های ملی و استانی به شهروندان ارائه می‌شود. سامانه مشارکت الکترونیکی، به عنوان یک پلتفرم نوآورانه، فرصتی را برای همکاری و مشارکت شهروندان در اداره کشور فراهم می‌کند. در این سامانه کاربران قادر به ارائه نظرات و ثبت رای خود در موضوعات به مشارکت گذاشته شده هستند. این راهکار نه‌تنها به افزایش شفافیت و دیدگاه عمومی کمک می‌کند، بلکه با بهره‌گیری از دانش و تجربیات گسترده جامعه، فرآیندهای تصمیم‌گیری را بهبود و به سازمان‌ها در ارتقاء خدمات به مردم کمک می‌کند.

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به تمام شهروندان امکان دسترسی آسان به اطلاعات موسسات عمومی و خصوصی نهادهای کشور را می‌دهد. این امکان بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم می‌شود. همچنین با افزایش شفافیت و نظارت مردمی، این سامانه می‌تواند به کاهش فساد و بهبود کیفیت خدمات عمومی کمک کند؛ به این معنا که می‌توانند اطلاعات مربوط به این موسسات را با ثبت درخواست خود مشاهده کنند. برای استفاده از این سامانه، نیاز به ثبت نام به صورت مستقیم از طریق سامانه مذکور و یا ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است. پس از ثبت نام، کاربران می‌توانند با انتخاب دستگاه‌اجرایی مورد نظر، درخواست‌های مختلف خود را ثبت کرده و از طریق کارپوشه ملی و یا ایمیل منتظر پاسخ باشند. این سیستم به شما امکان دسترسی به اطلاعات مختلف موسسات کشوری و پیگیری درخواست‌های شخصی خود را می‌دهد.

این سامانه به‌عنوان یک ابزار مؤثر در مشارکت الکترونیکی، فرصتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند تا در مورد خدمات الکترونیکی و کارکنان دستگاه های اجرایی، نظرات خود را اعلام نمایند. در این سامانه کاربران پس از ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، می‌توانند نسبت به ثبت رأی به خدمات مستقیم استعلامی دستگاه‌های اجرایی و یا سامانه‌های ملی متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، اقدام نمایند. همچنین کاربران پس از ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از منوی مشارکت الکترونیکی بخش نظرسنجی خدمات دستگاه‌های اجرایی با انتخاب دستگاه مورد نظر و یا جستجو در خدمات شناسنامه‌دار دستگاه، امکان پاسخگویی به سوالات نظرسنجی را دارند. برای خدمات حضوری نیز کاربران پس ار مراجعه و دریافت خدمات حضوری، با اسکن کد QR کارکنان دستگاه‌های اجرایی، امکان ثبت نظرات خود به نحوه ارائه خدمات را دارند.

در عصر حاضر، که دولت الکترونیک به‌عنوان محوری حیاتی در ارائه خدمات بهتر، تعامل مؤثرتر و افزایش شفافیت شناخته می‌شود و در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع و جایگاه مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه‌ها در ارائه خدمات به شهروندان و مخاطبان آنان می‌توانند از این پنجره برای صحت سنجی ثبت نام شدگان، استفاده و دریافت منابع الکترونیکی و همچنین دریافت خدمات غیر حضوری استفاده کنند که این موارد، نیازمند یک عزم ملی در حوزه خدمات هوشمند هستند که با وجود پنجره ملی خدمات دولت هوشمند این امکان مهیا خواهد شد. اهداف این فعالیت؛ تأمین رضایت کاربران، از بین رفتن محدودیت زمان و مکان، صرفه جویی در زمان، افزایش حریم خصوصی کاربران و…است و خدمات ارائه شده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌تواند دریافت خدمات مستقیم استعلامی کاربران از دستگاه‌های اجرایی ارائه‌دهنده خدمات باشد.

علاوه بر موارد مذکور دسترسی به سامانه‌های ملی و استانی در این بخش، امکان دسترسی به سامانه‌های ملی و استانی متصل شده به " پنجره ملی خدمات دولت هوشمند" و امکان ساخت پست الکترونیکی ملی ذیل دامنه @iran.ir را خواهند داشت. همچنین کارتابل شهروندی کاربران، با تایید مجوز استعلام کارتابل شهروندی تمامی قبوض، بیمه نامه‌های فعال و منقضی شده، مجوزها و تاریخ اعتبار آن‌ها و اعلان‌های مربوط به خود را به صورت یکجا در اختیار خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها