سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
زنده‌یاد سپیده سالاری با «سپیده» جاودانه شد

هرمزگان- مدیر نشر «سلسله باران» گفت: زنده‌یاد سپیده سالاری نویسنده، با کتاب «سپیده» جاودانه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، در آئین رونمایی از مجموعه نقاشی‌ها و نوشته‌های زنده‌یاد سپیده سالاری، مدیر انتشارات «سلسله باران» ضمن معرفی کتاب «سپیده» افزود: زنده یاد سپیده سالاری خواست و توانست با هنرش، حتی در نبود خودش، جامعه فرهنگی و هنری هرمزگان را گرد هم آورد.

عبدالحسین انصاری ادامه داد: انتشار این کتاب نشانگر حیات همیشگی و مستمر هنرمند است که در آثار خود جاودان خواهد ماند.

این شاعر هرمزگانی اضافه کرد: هرچند فقدان چنین انسان‌های هنرمند و شایسته‌، ضایعه بسیار بزرگی برای جامعه ادبی و هنری هرمزگان است اما او با قلم و اندیشه اش کاری کرد که همه ما به وجودش افتخار کنیم و از خلق اثرش شادمان باشیم.

علی رضایی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر هرمزگانی در ادامه با بیان برخی از مشخصات کتاب سپیده، به ویژه به جنبه‌های بصری آن پرداخت.

وی همچنین با اشاره به آثار سپیده به شرح برخی از ویژگی‌های هنر و فرهنگ ایرانی پرداخت و ابراز امیدواری کرد تا نویسندگان، شاعران و هنرمندان به خلق آثار فاخر اقدام کنند.

اسدالله نوروزی از منتقدان و محققان حوزه ادبیات نیز در این مراسم گفت: کتاب را در همین جمع تورق کردم که اگر زودتر کتاب به دست من می‌رسید می‌توانستم راحت‌تر در مورد آن صحبت کنم.

استاد دانشگاه هرمزگان ادامه داد: اما حضور این تعداد از هنرمندان استان نشانگر توجه آن‌ها به آثار و هنر سپیده سالاری محسوب می‌شود که در سنین جوانی ما را ترک کرده است.

در بخش‌های دیگر این برنامه، هنرمندانی مانند عدنان انصاری و ابوذر نوروزی نژاد به بیان آشنایی خود با سپیده سالاری و بخشی از فعالیتهای او پرداختند و دهقان خلیلی از اعضای انجمن تالاسمی نیز به بیان دغدغه‌های سپیده سالاری در زمینه حمایت از انجمن پرداخت و او را دختری پرشور و جسور تصویر کرد که برای ارائه هنر خود بسیار تلاش می‌کرد.

گردآورنده اثر نیز به شرح چگونگی چاپ این کتاب پرداخت و بخش‌هایی از نوشته های چاپ شده را خواند.

لیلا سالاری ادامه داد: فعالیت هنری سپیده در زمینه نقاشی به صورت جدی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. او از جمله کسانی بود که نقاشی‌های خویش را پایان نمی‌بخشد زیرا معتقد بود که ذات و هویت یک اثر با زمان در هم تنیده است و تنها زمان می‌تواند ذات و معنای اثر را نمایان سازد؛ بدین ترتیب با بهره‌مندی از جان بخشی به آثار و نگرش زنده پنداری، در واقع سعی داشت با دمیدن روحی متغیر و منعطف به کالبد آثارش، آن‌ها را زمان بندی و زنده کند و با این نگرش به دنبال کشف و درک معناها باشد.

در بخش دیگری از برنامه ضمن پخش کلیپی از تصاویر سپیده، حدیث سالاری خواهر سپیده و عطاالله سالاری پدر سپیده نیز در مورد او صحبت کردند.

در بخش ماقبل پایانی نیز منوچهر ضیایی و منصور ضمیری از شاعران پیشکسوت هرمزگان شعر خواندند.

امیرحسین والا مجری برنامه نیز در بخش پایانی بیان داشت: این رونمایی با دیگر رونمایی ها تفاوت دارد و مانند تولد دیگر سپیده است.

وی از پدر و مادر سپیده سالاری درخواست کرد که با حضور در سن، به رونمایی کتاب بپردازند.

سپیده سالاری هجده خرداد ماه سال ۱۳۶۷ در بندرعباس به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در شهرستان حاجی‌آباد در شمال هرمزگان گذراند. او مدرک دانشگاهی خود را در رشته گرافیک از دانشگاه سوره شهر کرمان اخذ کرد. با توجه به اینکه از دوران کودکی درگیر بیماری بود اما هیچ وقت دست از تلاش برای رسیدن به اهدافش برنداشت.

سپیده در حین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، شش نمایشگاه گروهی و سه نمایشگاه انفرادی در شهرهای بندرعباس و تهران برگزار کرد. همچنین او در برگزاری هفت اجرای جمعی با عنوان «یک بوم برای همه» از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ مشارکت داشت. سپیده در سیزدهم آذر ماه ۱۳۹۹ در سن ۳۰ سالگی در بیمارستان نمازی شیراز، آرام، چشمهایش را برای همیشه بر روی دنیای رنگ و هنر بست.

آئین رونمایی از «سپیده» مجموعه نقاشی‌ها و نوشته‌های زنده یاد سپیده سالاری در فرهنگسرای انقلاب شهرستان بندرعباس برگزار شد.

«سپیده» به کوشش لیلا سالاری، شاعر، نویسنده، معلم و عمه سپیده، در ۱۰۶ صفحه، با کاغذ گلاسه رنگی، جلد سخت و شومیز در قطع خشتی ۲۵ در ۲۵، با شمارگان یکهزار نسخه گردآوری شد.

صفحه آرایی کتاب را امیرحسین والا انجام داده است و اجرای طرح جلد براساس اثری از سپیده سالاری بر عهده رویا ادیبان بوده است که به قیمت ۳۵۰ هزار تومان به همت نشر «سلسله باران» برای نخستین بار در پائیز ۱۴۰۲ چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جهانبخش نژادعلی DE ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    سلام ارزش یک بانوی ایرانی رانشان می دهدوتلاش وناامید نشدن جنگیدن بامشکلات ومایه افتخار ماست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها