یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
معنا بخشیدن به حضور دلقک در تئاتر

کتاب «دراماتوژی دلقک؛ نظریه و عمل خلق دلقک» نوشته هرنان ژنه، در حیطه تئاتر و ادبیات نمایشی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «دراماتوژی دلقک؛ نظریه و عمل خلق دلقک» نوشته هرنان ژنه و ترجمه شیوا مسعودی از انتشارات نیماژ با تیراژ ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب با عنوان اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی همچنین با عنوان فرعی نقد و نظریه تئاتر شناخته شده است.

هرنان ژنه دانش‌آموخته و مدرس تئاتر است و تمام عمر خود را به یادگیری و آموزش تئاتر گذرانده است. وی همچنان به تدریس در این حوزه و همکاری با مجلات تئاتر اسپانیا و تحقیق و پژوهش مشغول است.

آن چیزی که در این کتاب حائز اهمیت است به چندوچون شکل‌گیری دلقک در تئاتر اروپا و شناخت معنای واقعی دلقک در یک اثر نمایشی پرداخته است. این کتاب از ۳ بخش کلی با فصول متعدد نوشته شده که در بخش اول به تجربه تا نظریه اشاره شده و در بخش دوم از نظریه تا عمل و همچنین در بخش سوم تمرین تا تجربه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب موردنظر در حیطه بخش تئاتر و ادبیات نمایشی است و برای دوستداران تئاتر اروپا، دانشجویان، اساتید و پژوهشگران این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئله اصلی و به بیانی دغدغهٔ نویسنده برای نگارش این کتاب؛ کندوکاو حضور دلقک و معنابخشی به شخصیت او در تئاتر هایی است که متعلق به مردم و فرهنگشان در تئاتر اروپای قرن بیستم است.

بنابراین باتوجه‌به معنای «دراماتوژی دلقک»؛ نویسنده سعی بر آن دارد که ساختار دلقک و بازیگران دلقک در یک نمایش را با رویکرد طنزآمیز و انتقادی مورد بررسی قرار بدهد و از نمایش نامه‌نویسان و کارگردانان تئاتر قرن بیستم اروپا به‌عنوان نمونه کمک بگیرد و نظریه‌های مختلف را ضمن عملکرد و ذهنیت خود پیاده کند.

در قسمتی از کتاب دراماتوژی دلقک می‌خوانیم «باتوجه به پیشینهٔ مؤلف در مقام بازیگر / کارگردان دلقک، در این کتاب به دراماتوژی نمایش‌های کوتاه و بلند دلقک محور پرداخته می‌شود. نمایش‌هایی که از ایده و طرحی مستقل و یا بر اساس نمایشنامه‌ای کلاسیک یا معاصر طراحی و تولید می‌شود.»

کتاب «دراماتوژی دلقک؛ نظریه و عمل خلق دلقک» به نویسندگی هرمان ژنه در ۲۱۰ صفحه با قیمت ۱۶۰ هزار تومان توسط نشر نیماژ با تیراژ ۵۰۰ نسخه در پاییز ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها