شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
چرا «سرگذشت اروپا» برای ما مهم است؟

پرسشی بر در و دیوار شهرهای اروپا نهفته است، چه شده است؟ چگونه این سرزمین، تبدیل به یکی از مراکز قدرت جهان شده است؟ چگونه جنگل‌های انبوه و پر از حیوانات درنده و رودهای خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده، تبدیل به قطب صنعت جهان شده است؟ در تاریخ چه اتفاقی افتاده؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سرگذشت اروپا» با عنوان فرعی روایتی تازه از رویدادهای هزارۀ دوم میلادی در اروپا برگرفته از کتاب «اسلام و سکولاریسم» تألیف دکتر محمدحسن زورق و تلخیص و گردآوری ابراهیم عسکری‌زاده از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و راهی بازار نشر شد. این کتاب با نگاهی نو، به جریان‌شناسی هزاره دوم اروپا می‌پردازد. جریانی رازآلود که با فتح شبه‌جزیره ایبری توسط مسلمانان وارد اروپا شد و با سیاست کین‌آفرینی به جنگ‌های صلیبی و قرون وسطی رسید و سپس با هدایت انقلاب‌های بزرگ سکولار در غرب، بهشت لذت مادی و دین‌زدایی را رقم زد.

در سخن نویسنده می‌خوانیم: در سفرهای متعددی که به عنوان عضو اتحادیه جهانی مخابرات به ژنو سوییس می‌رفتم، هر بار بیش از گذشته این سوال در ذهنم نقش می‌بست که اروپا چگونه تبدیل به مهد تمدن و زیبایی و فناوری شده است و حال آن‌که ما در خاورمیانه درگیر مشکلات و تنازعاتی هستیم که غالباً توسط غرب برنامه‌ریزی شده است. این سوال که دلیل تاریخی منازعه و تقابل غرب با دنیای اسلام چیست را در کتاب‌های مختلف دنبال کردم تا جواب قانع‌کننده سوال‌های خود را در کتاب دو حرکت در تاریخ اثر دکتر محمدحسن زورق یافتم. این کتاب در ویرایش جدید خود که با نام «اسلام و سکولاریسم» از آغاز تا امروز توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ شده است، خواننده را به عمق تاریخ می‌ّبرد. کتاب «سرگذشت اروپا» خلاصه‌ای از آن کتاب ارزشمند است که سعی کرده‌ام با کم‌ترین تغییر در جملات، وقایع تاریخی را کنار هم قرار بدهم تا سیر و روند تاریخی کتاب حفظ شود.

در و دیوار رنگارنگ شهرهای سرسبز اروپا با انسان پرسش را مطرح می‌کنند؛ به ویژه شهرهای قدیمی که در آن تاریخ قدیم و جدید و سنت و مدرنیته، به هم آمیخته‌اند و ترکیبی دلپذیر را فراهم آورده‌اند. به گونه‌ای که هنوز آبشخور اسب‌ها را در کنار خیابان‌ها می‌توان دید که از کنار آنها اتومبیل‌های آخرین مدل در حال حرکت هستند. این آبشخورها از عصری حکایت می‌کنند که مردم را با درشکه و دلیجان از سویی به سوی دیگر حرکت می‌دادند.

پرسشی بر در و دیوار شهرهای اروپا نهفته است، چه شده است؟ چگونه این سرزمین، تبدیل به یکی از مراکز قدرت جهان شده است؟ چگونه جنگل‌های انبوه و پر از حیوانات درنده و رودهای خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده، تبدیل به قطب صنعت جهان شده است؟ در تاریخ چه اتفاقی افتاده؟ مسیر تاریخ از شرق عالم چگونه شگفت‌انگیز و رازآمیز به سوی غرب تغییر کرده است؟

اروپای هزار سال پیش، شکل و شمایل امروزین خود را نداشت؛ در آن روزگار دو اروپا وجود داشت: یکی اروپای متمدن که گرایش به دین مسیحیت داشت و دیگری اروپای بربر که قبایلی جنگل‌نشین بودند، با دولت‌های کوچک محلی که دین‌های ابتدایی داشتند. رومن‌ها، ژرمن‌ها، فرانک‌ها و گوت‌ها اروپای متمدن را تشکیل می‌دادند و اروپای بربر شامل وایکینگ‌ها، اینگل‌ها، ساکسون‌ها و دیگر قبایل بودند، تجربه تشکیل یک حکومت واحد را نداشت. هر کدام از این دو اروپا، نقش ویژه‌ای در تحولات بعدی قاره سبز و تمام جهان ایفا کردند. اروپا، مبدأ تحولاتی است که در جهان آغاز شد ولی نطفه این تحولات متعلق به خود اروپا نیست.

اروپای متمدن مسیحی از روم سرچشمه می‌گیرد. روم شرقی و روم غربی با کلیسای ارتدوکس و کاتولیک تاریخ تمدن مسیحی را در اروپا شکل داده‌اند. اما اروپای مدرن امروز ریشه در شبه‌جزیره ایبری، یعنی همان اسپانیا و پرتغال دارد. بعدها، هلند و انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی که قبایل بربر و ساکسون‌ها در آنجا زندگی می‌کردند، گوی تحولات جدید را از شبه‌جزیره ایبری ربودند و اروپای مدرن را خلق کردند.

کتاب «سرگذشت اروپا» با عنوان فرعی روایتی تازه از رویدادهای هزارۀ دوم میلادی در اروپا برگرفته از کتاب اسلام و سکولاریسم تالیف دکتر محمدحسن زورق و تلخیص و گردآوری ابراهیم عسکری‌زاده با ۲۳۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۳۹ هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و راهی بازار نشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها