چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
«میم تاکآباد» نقد و بررسی شد/ مخاطب غیرفعال پاورقی می‌خواند

فارس- کتاب «میم تاکآباد» نوشته نغمه کرم‌نژاد در کتاب «کهور» شیراز نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این جلسه که چهارشنبه شب با حضور نویسنده این مجموعه داستان و طیبه گوهری و محمد کشاورز، داستان نویسان شیرازی برگزار شد، کرم‌نژاد با بیان اینکه در شرایطی که ما مدام نیاز به یاری ادبیات داستانی و رمان داریم، گفت: ادبیات داستانی شاید یکی از برجسته‌ترین راه‌های دوام آوردن باشد و موجب شود که ما دگراندیشی را از یاد نبریم.

نویسنده کتاب میم تاکآباد پس از خوانش بخشی از این مجموعه، افزود: نویسنده هنگام نوشتن بویژه در نسخه اول تصمیمی ندارد اما در بازنویسی منطق را حاکم می کند.

برای مخاطب فعال می‌نویسم

وی با اشاره به اینکه به مخاطب فعال اعتقاد دارد، عنوان کرد: من برای مخاطب فعال می نویسم وگرنه مخاطب غیرفعال پاورقی روزنامه را می‌خواند.

ابوتراب خسروی، از داستان نویسان فارس نیز یکی از حاضران در این نشست بود که با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش خواننده کتاب پرورش نمی دهد، گفت: بزرگترین شمارگان ما پاورقی ها هستند. در مقطعی اوج فروش پاورقی بود. این پاورقی ها می‌تواند جای آموزش در مدارس را بگیرد تا خواننده طعم خواندن را بچشد تا بعد به سوی ادبیات جدی برود.

به گفته نویسنده کتاب اسفار کاتبان، نویسنده تعهد نداده که برای خواننده در هر قشری بنویسد. دلیل ندارد مخاطب بیاید گلشیری را بخواند. گلشیری یا صفدری تعهد ندادند که مضامینی که مورد علاقه‌شان نیست را بنویسند. خواننده می تواند انتخاب کند تا بتواند بعد جویس را بخواند.

وی با بیان اینکه خواننده بودن مهارت می خواهد، گفت: مخاطب باید بتواند با نویسنده ارتباط برقرار کند.

بحران مخاطب یکی از مشکلات ماست

خسروی با اعلام اینکه بحران مخاطب یکی از مشکلات کنونی است، افزود: نشست‌های «کتابفروشی کهور» می‌تواند نقطه عطفی در پرورش مخاطب برای کل کشور باشد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب مجموعه داستان میم تاکآباد نوشته نغمه کرم نژاد توسط انتشارات آگه در ۱۵۹ صفحه به بهای ۴۹ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها