چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در روستای کتک ارسنجان به کار خود پایان داد

فارس- آیین اختتامیه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در روستای کتک ارسنجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارسنجان، آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در روستای کتک شهرستان ارسنجان با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، علیرضا رحمانی معاون امورکتابخانه‌ها و مشارکت‌های اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و جمعی از مسئولان استان فارس و شهرستان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این مراسم با اشاره به جشنواره روستاهای دوستدار کتاب گفت: برای اینکه روستایی دوستدار کتاب شود، مهمترین نقش را کتابدار روستا ایفا می‌کند که کوشیده تا بیشترین شمار ممکن از مردم روستایی را جذب کتاب و کتابخوانی و به معنای واقعی کلمه دوستدار کتاب کند و به همین دلیل است که در هنگام اعلام روستاهای برگزیده کتابدار کتابخانه روستایی نیز معرفی و تجلیل می‌شود.

محمدحسین فیروزی در مورد کتابخانه ابوذر کتکی افزود: این کتابخانه در سال ۱۳۹۳ در ساختمان دهیاری شروع به فعالیت کرد و هم اکنون با بیش از ۴۰۰ نفر عضو فعال و ۷ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب مشغول به فعالیت است.

وی افزود: این کتابخانه دارای بخش کودک مستقل پذیرای کودکان است و با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در روستا و روستاهای همجوار توانسته افراد زیادی را به سمت مطالعه سوق دهد.

مدیر امور کتابخانه‌های ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این مراسم عنوان کرد: نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به منظور تقویت هویت ایرانی- اسلامی، امیدبخشی و محرومیت زدایی فرهنگی با ارزیابی عملکرد روستائیان و عشایر سراسر کشور و پشتیبانی از طرح های ابتکاری آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی، به همت اداره کل مجامع و تشکل ها و فعالیت های فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

لهراسبی به شاخص‌های انتخاب برنامه‌های ارسالی برای شرکت در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اشاره کرد و گفت: تناسب با نیازهای محلی، آیین های بومی و ارزش‌های دینی و فرهنگی، اثرگذاری مستمر در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، بهره مندی از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر، پوشش جمعیتی مناسب، توجه به زنان و کودکان و نوجوانان مورد توجه است و باید و از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود در سطح ملی و محلی و همچنین از فضای مجازی، استفاده مناسب و خلاقانه شود.

نماینده وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از ۲۷۱ روستای شرکت کننده در این جشنواره، ۴۰ روستا به مرحله داوری نهایی رسیدند. از سوی دیگر برخلاف ادوار گذشته که ۱۰ روستا رتبه اول تا دهم را کسب می‌کردند، امسال زوایای پنهان و آشکار فعالیت‌های فرهنگی روستاها سنجیده شد و ۱۳ روستا به عنوان برگزیده انتخاب شدند که روستای کتک ارسنجان جزو ۵ روستای اول شد.

فرماندار ارسنجان نیز در این آیین گفت: سرانه مطالعه یکی از شاخص‌های توسعه به‌شمار می‌رود و از آنجا که کتاب، دریچه‌ای رو به جهان آگاهی است، همواره بر لزوم افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی تاکید ویژه‌ای می‌شود.

کاووس رضایی با تشریح وضعیت مطالعه، این اتفاق مهم در روستای محروم کتک را خوب ارزیابی کرد و آینده ای روشن را برای جوانان و نوجوانان این روستا متصور شد.

اکبر اسکندری نویسنده و محقق ارسنجانی نیز در آیین روستای دوستدار کتاب به معرفی ابوذر کتکی، که کتابخانه کتک به نام وی نامگذاری شده است، پرداخت و گفت: ابوذر کتکی یکی از فقهای مشهور قرن هفتم هجری است که سال تولدش بر ما پوشیده شده است.

در این مراسم از کتاب «تاریخ ناحیه کتک» نوشته ولی زارعی نویسنده بومی روستا رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها