سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
لازمه زندگی موفق درس گرفتن از زندگی گذشتگان است

همدان - امام جمعه بهار گفت: لازمه زندگی موفق و منتج به نتیجه، درس گرفتن از زندگی گذشتگان است و بزرگان دین ما نیز به درس گرفتن از گذشته سفارش کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بهار، حجت‌الاسلام رضا مصباح در مراسم یادبود پژوهشگر و نگارنده فرهنگ شفاهی مردم بهار زنده یاد سلیم سلیمی موید با اشاره به اینکه جایگاه علم حقیقی و کسی که برای فرهنگ، تاریخ و تمدن ارزش گذاری می‌کند؛ بسیار والاست، افزود: لازمه زندگی موفق و منتج به نتیجه، درس گرفتن از زندگی گذشتگان است و بزرگان دین ما نیز به درس گرفتن از گذشته سفارش کرده‌اند.

امام جمعه بهار افزود: فرصت انسان در این عالم، بسیار اندک است و باید از تجربیات دیگران و ظرفیت و تصویرگری تاریخ نگاران استفاده کرد و کار دکتر سلیمی موید مصداق این واقعیت است.

وی با بیان اینکه دین ما، دین عقلانیت است، گفت: مهد علم، دین و حقیقتش اسلام است و آنچه که به انسان اراده، انگیزه و امید به آینده می‌دهد و انسان را مضمحل نمی‌کند، حقیقت علم است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار نیز با اشاره به اینکه برگزاری این مراسم در راستای یادبود انسان‌های بزرگی که تمام عمر شریفشان را برای تحقیق، پژوهش و ماندگاری فرهنگی این سرزمین مصروف داشتند، اظهار کرد: سلیمی موید رسالت خود را ثبت دانش شفاهی و غنای فرهنگی مردم بهار می‌دانست و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نبود.

معصومه فزونی بیان کرد: از سال ۱۳۶۹ به ثبت و ضبط فرهنگ شفاهی مردم بهار پرداخت و ضرب المثل‌های ترکی، محاوره‌ها و نقل قول‌ها، آیین‌ها، آرزوها، استعاره‌ها، اشعار محلی و عامیانه، اصطلاحات عامیانه، افسانه‌ها، پندها، پندارها، ترانه‌ها، گذرها و وقایع تاریخی و مسائل مرتبط با فرهنگ عامه را جمع‌آوری کرد.

وی تصریح کرد: این پژوهشگر پس از ۳۰ سال زحمت، موضوعات و موارد گردآوری شده را در قالب مجموعه فصیح و ارزشمندی به نام «کتاب فرهنگ شفاهی مردم» در سه جلد و در ۵۳۵۴ موضوع مرتبط با فرهنگ شفاهی مردم بهار منتشر کرد.

لازمه زندگی موفق درس گرفتن از زندگی گذشتگان است

فزونی افزود: ارائه بیش از ۱۶ کتاب و ۶۵ مقاله، سلیمی موید را در شمار نویسندگان پرکار و پژوهشگران تاثیرگذار در حوزه مردم شناسی و میراث فرهنگی در سطح کشور قرار داده است.

وی گفت: شناسایی و ثبت دانش شفاهی و غنای فرهنگی مردم بهار و هویت بخشی به آن، رسالت دکتر سلیمی بوده و نسل‌های آینده وامدار قلم و اندیشه این پژوهشگر توانمند خواهند بود.

فزونی تأکید کرد: وظیفه ذاتی کتابخانه‌های عمومی، معرفی دانش، معرفت و نشر دانایی در جامعه است و نسبت به پاسداشت و معرفی مفاخر ملی که در سطح دانش بشری و ارتقای آگاهی، تلاش نموده‌اند متعهد است.

وی از برگزاری سلسله جلساتی در راستای بررسی آثار سلیمی موید با عنوان «فرهنگ شناسی دکتر سلیمی موید» با حضور اساتید این حوزه خبر داد و گفت: برگزاری این جلسات علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب خوانی بر غنای این فرهنگ می‌افزاید و ادای دینی به زحمات شبانه روزی استاد سلیمی موید خواهد بود.

دراین برنامه افرادی چون شاهپور قجقی نژاد، پژوهشگر فرهنگ ملی؛ جواد نوری، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ شهرستان و آتوسا بی طرف همسر زنده یاد سلیم سلیمی موید حضور داشتند که به بیان موضوعاتی در باب تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و اقدامات سلیم سلیمی موید پرداخته و یاد او را گرامی داشتند.

در پایان مراسم از تمبر یادبود زنده یاد سلیمی موید رونمایی شد و به پاس قدردانی از همسر و خانواده سلیمی موید و اهالی فرهنگ شهرستان تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها