پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
بزرگداشت شاعر دوبیتی سرای دشت مرغاب برگزار شود

فارس- در دیدار و گفتگوی صمیمانه فعالان فرهنگی با علی ترکی، شاعر کهنسال، بر برگزاری آیین تجلیل از این چهره نامدار شعر فارسی و دوبیتی سرای اهل دشت مرغاب تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، محمدرضا رفیعی راد مرمتگر آثار تاریخی و فعال گردشگری که مدتی فضای عمارت تاریخی نصیر نظام در بافت تاریخی شیراز را در اختیار اهالی فرهنگ و هنر گذاشته و این مکان را مرکز برپایی دورهمی‌های صمیمانه شاعران و ادیبان و هنرمندان معاصر کرده و سید محی الدین حسینی ارسنجانی، فعال فرهنگ و رسانه و دبیر اجرایی شاهدان شیراز در ادامه سرکشی و دیدار با پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر و ادب، شامگاه پنجشنبه ۹ به سراغ شاعری کهنسال بنام علی ترکی رفتند تا دین خود را به تلاش‌های او در عرصه ادبیات و پاسداشت وی از شعر دوبیتی ادا کنند.

این دو فعال فرهنگی همچنین بر برگزاری آیین باشکوه تقدیر و تجلیل از علی ترکی چهره نامدار و بی همتای شعر دوبیتی ایران در شیراز تاکید کردند.

حسینی ارسنجانی با بیان اینکه علی ترکی شاعر، دهقان زاده‌ای نجیب و با اصالت و یک روستایی باصفا از «مشهد مرغاب» در ۱۴۰ کیلومتری شمال غربی شیراز که هم اکنون از توابع شهرستان پاسارگاد است، گفت: ۱۰۸ سال پیش و بنا بر شناسنامه اش ۹۷ سال پیش متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی را در زادگاه خود مشهد مرغاب گذرانده و از سال ۱۳۱۶ تاکنون ساکن شیراز است.

وی افزود: ترکی با افزون بر سه ربع قرن حضور مستمرش در شیراز خلق و خوی روستایی خویش را که از دست نداده، هیچ بلکه به روستایی بودن خود نیز سخت افتخار می‌کند. او در عمر پربار خویش اشعار شاعران ملی و میهنی را یار و دمساز خود کرده و به راستی که علی ترکی پس از بزرگان شعر دوبیتی همچون بابا طاهرعریان همدانی و فایز دشتستانی یکی از بهترین و بزرگترین شاعران دو بیتی سرای ایرانی محسوب می‌شود.

حسینی ارسنجانی با اشاره به برخی عناوین دفاتر شعری علی ترکی ادامه داد: او در جوانی پس از کسب دانش و فراگیری سواد مقدماتی به شیراز می آید تا کاری دست و پا کند. سر انجام به خدمت ارتش در آمده و پس از سال‌ها خدمت صادقانه و بی منت در کار نظامی‌گری بنا به خواسته خود در سال ۱۳۵۰ تقاضای بازنشستگی داده و نهایتاً با درجه استوار یکمی بازنشسته می‌شود.علی ترکی در طی ده‌ها سال سرایش شعر دوبیتی، دفاتر شعری زیادی دارد که به چاپ و انتشار رسیده و برخی از عناوین شعری وی عبارت است از نوای دل، همنوای دل، همرهان دل، کاروان دل، ارمغان دل، همزبان دل، دل سروده ها، گلبرگهای دل و.....؛ بیشتر مضامین شعر علی ترکی حول محور موضوعی کار مردم و زندگانی روزمره آنها و فرهنگ عامیانه یا همان فولکلوریک است.شعرش هم‌اینک‌در دسترس و در منظر نقد و بررسی و داوری عموم بویژه اهالی ادب و شاعران معاصر است.

شعر ترکی؛ شعر دل و از برای دل است

وی اضافه کرد: شعر علی ترکی این شاعر اهل دل و با مرام و البته شاعر باصفای روزگار ما شعری برآمده از دل و از برای دلها است. شعر دردها و رنجها و شادابی‌ها و دلخوشی‌های همین مردمی است که همه ما با آنها دم‌خور و دم‌سازیم. وجه مشترک علی ترکی و مخاطبان شعر او سخن از دل و دلدار گفتن و یک درد و غم مشترک یعنی ایران دوستی و پرستش وطن است. اوست که قریب به یکصد سال با همین مردم کوچه و بازار و با مردم روستا و عشایر نشسته و برخاسته و با آنان نشو و نما یافته است.

حسینی ارسنجانی عنوان کرد: در دوران نوجوانی بواسطه علاقه‌مندی‌ام به سرودن اشعار دوبیتی در یک محفل ادبی متوجه دیوان شعر علی ترکی شدم. قدری از اشعارش راخواندم و به دلم نشست و تمرین سرودن شعر دوبیتی به سبک و سیاق او کردم و اینک دفتر شعری دوبیتی در اختیار دارم و از آن پس یاد و نام او را که استاد ادبی ام محسوب می‌شده را بر ذهن و روان داشته و خاطرش را عزیز و گرامی می‌دارم.

وی با بیان اینکه علی ترکی را باید از دسته شاعران پیدا و پنهان و دیده و نادیده ای دانست که چه آشکارا یا در خفا فقط با اشعارش می‌توان شناختش و ندیده او را به دیگران معرفی اش کرد، افزود: چه بسیار پیران، جوانان، خوانندگان و صاحبان هنر خط و کتابت معاصر که با اشعار علی ترکی نشو و نما یافته و صاحب اندیشه‌های سترگ و بلند وی شده اند.

مسئول گروه شاهدان شیراز در ادامه با بیان اینکه علی ترکی شاعری به غایت شهرت گریز است، گفت: در شهر شاعران شهره ملی و جهانی یعنی در دیار حافظ و سعدی و در حوالی میدان گاز ده‌ها سال است که در کنجی آرامش یافته و روزگار می‌گذراند. حافظه ترکی درانباشت و ذخیره سازی هزاران بیت از اشعار خود و دیگر شعرا نیز موجب اعجاب و مایه شگفتی است.

ترکی؛ انسان پاکدل و دوبیتی سرای موفق روزگار ما

وی اضافه کرد: علی ترکی در جمع میهمانان و رودر روی مخاطبان شان به صراحت و باقدرت و صلابت شعرش را می‌خواند و به شعر و دفاتر شعری اش چونان با همسر و فرزندان و نوادگان و نتیجه هایش دل بسته و مفتخر است. او خوب گوش می‌دهد و کم سخن می‌گوید. ذهن و ضمیر همه خانواده و اطرافیانش را به شعر و دوبیتی وابسته و درگیر کرده است. بیشتر شنونده است تا گوینده و چون لب به سخن گشاید با کلام خویش حاضرین در محفل گرم خویش را مسحور ومغلوب کلام و شعر ناب خود می‌کند. عاشق پیشگی، مردانگی و جوانمردی، شجاعت و صداقت، رفاقت، میهمان نوازی، وطن دوستی، طبیعت گرایی، پرهیز از حیوان آذاری، احترام به هم‌نوع، رعایت حال درماندگان و ضعیفان، قناعت، رعایت بهداشت فردی و جسمی، امانت داری در شعر و ادب پارسی، پاک دستی و عشق به خانواده و خانمان، بویژه به همسر و فرزندان و…از جمله شاخصه های بارز و از جمیع خصوصیات آشکارای علی ترکی شاعر منحصر به فرد معاصر در حوزه سرایش دوبیتیهای ناب و زیبا است.

به گفته حسینی ارسنجانی، شعر ترکی چون از سودای جان و از اعماق دل سروده شده، لاجرم بر جان و بر دل می‌نشیند. علی ترکی بی آنکه استاد شعر و ادبی دیده یا کلاس درس دانشگاهی رفته باشد ردیف‌های شعرش همه با هم ردیفند و درتنگنای قافیه های شعرش در نمی‌ماند. در مکتب ادبی علی ترکی هزاران دلداده عاشق به عشق خود رسیده‌اند.

وی افزود: نکته شگفت انگیز شعر ترکی را باید در سرودن ده‌ها هزار بیت شعر بی تکرار او دانست که در این تعداد شعر شاهد اشعاری تکراری نبوده و نخواهیم بود.اشعار زیبای ترکی زینت بخش خانه ها و ادارات و محل کار، دفاتر، کتاب هایی است که همگی آنها از اهمیت و محتوای شعرهای دو بیتی او حکایت دارد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی کشت ورز CH ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    علی ترکی شاعری بی نظیر وبسیار باهوش وزکاوت میباشد. البته باید عرض کنم که علی ترکی درزمان تطبیق درجات ایشان بادرجه افسری تطبیق داده شد واکنون در ردیف افسران جز۶ قرارگرفته است. برای من یک افتخار است از درود چنین فری
  • زیبنده IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    بسیار بسیار ارزنده وقابل تقدیر است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها