پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
شعر و ادب یکی از رشته‌های پیوندی میان ایران و ترکمنستان است

اصفهان – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شعر و ادب به عنوان یکی از رشته‌های پیوند میان ایران و ترکمنستان نام برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، محمدمهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان، که با حضور سران دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و هنرمندان و هنردوستان این دو کشور برگزار شد، گفت: تاریخ تمدن سرزمین اجدادی مشترک ما مملو از زیبایی و هنر و خلاقیت است. این مردم در تمام عرصه‌ها خصوصاً در گستره علم و ادب و فرهنگ و هنر و ایجاد و رشد و گسترش تمدن بشری همچون خورشیدی در آسمان بشری فروزان بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جایگاه هفته‌های فرهنگی دو کشور بیان کرد: برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن‌ساز و فرهنگ‌گستر ایران و ترکمنستان نشان از اراده عظیم مقامات عالی، دولت و حاکمیت فرهنگ‌دوست این دو کشور برای تعامل نخبگانی بین دو ملت است.

وی افزود: سابقه و تجربه سال‌های گذشته نشان داد ارتباط نخبگان هنری و ادبی ترکمن و ایرانی و برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی میان دو کشور باعث تعمیق علاقه و عاطفه میان دو کشور شده است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه تاریخ ایران و فرهنگ و تمدن دیرینه این جغرافیای متمدن، امروز را فراموش نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: این روز ما را به بهانه بازنمایی روابط شیرین و تاریخی دو ملت کنار هم نشانده است. این پیوندها همواره پیام‌آور خویشاوندی و صلح و دوستی بوده است. نمادهای فرهنگی و هنری مشترک میان دو کشور مانند احترام به نوروز و بزرگداشت هنرمندانه اجداد و نیاکان، جشن‌های موسمی و ماهانه و فصلی همه دلیلی بر آن است که مردمان این دیار نیکی را نه در ظاهر، بلکه در روح و روان جامعه دنبال می‌کنند.

شعر و ادب یکی از رشته‌های پیوندی میان ایران و ترکمنستان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقوله شعر و ادب و جایگاه آن میان دو کشور ایران و ترکمنستان اظهار کرد: شعر و ادب یکی از رشته‌های پیوندی میان دو ملت است. رودکی، مولوی، مرحوم مخدوم قلی فراغی، نظامی گنجوی و شهریار همه شعرای خوش‌بیانی هستند که عطر کلام موزون و ابیات آسمانی‌شان تاریخ دو کشور را معطر کرده است. مخدوم قلی فراغی پدر ادبیات معاصر ترکمن که از او به عنوان فردوسی ترکمن یاد می‌شود، توانسته هویت قومی را به هویت ملی گره بزند و آن را نیز به هویت ملی تبدیل کرده است.

اسماعیلی با اشاره به ظلم وحشیانه رژیم صهیونیستی بر ملت مظلوم فلسطین عنوان کرد: نمی‌توانیم از غم بزرگ مردم فلسطین به آسانی عبور کنیم. کودکان و زنان بی‌پناه و مردمان این منطقه تمدنی امروز توسط دژخیمان صهیونیستی مورد هجوم وحشیانه قرار گرفته‌اند. از خدای متعال ریشه‌کنی همه اهالی ظلم را می‌خواهم.

وی در پایان گفت: از همه عزیزانی که به برگزاری این هفته فرهنگی کمک کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم با عزم دو دولت شاهد ارتقای روابط در همه وجوه به ویژه وجوه تمدنی و تاریخی و فرهنگی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها