جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
جشن امضای کتاب خاطرات جراح عمومی اصفهانی از روزهای دفاع مقدس برگزار شد

اصفهان – جشن امضای جلد اول از مجموعه کتاب «پزشکان عملیاتی»، خاطرات دکتر علیرضا مهاجری، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مراسم معرفی و جشن امضای جلد اول از مجموعه کتاب «پزشکان عملیاتی»، خاطرات دکتر علیرضا مهاجری از دوران حضور در خط مقدم جبهه‌ها و منتشرشده در نشر دارخوین، صبح امروز در کافه‌کتاب ری‌را برگزار شد.

نویسنده اثر در ابتدای این برنامه گفت: نوشتن این کتاب یکی از دستاوردهای بزرگ زندگی من بوده و شامل نمی از دریای زندگی دکتر مهاجری است.

مرتضی مساح با بیان اینکه جلد یک مجموعه «پزشکان عملیاتی» به نام دکتر علیرضا مهاجری است، عنوان کرد: پنج سال پیش قرار شد پروژه‌ای برای روایت زندگی جان‌برکف‌ترین پزشکان اجرا شود. طی تصمیماتی، مقرر شد که این پروژه صرفاً به روایت تلاش پزشکان حاذقی اختصاص یابد که راحت‌طلبی و درآمد و مطب در بهترین نقاط اصفهان رها کرده‌اند و به سخت‌ترین و پرخطرترین نقاط کشور، یعنی خط مقدم جبهه اعزام شده‌اند.

مساح ادامه داد: این خوشبختی برای اصفهان هست که در طول جنگ تحمیلی، بالغ بر صد نفر از پزشکان و تعداد کمتری متخصص عازم جبهه شدند؛ اما وقتی قرار شد من این پروژه را اجرا کنم و تبدیل به یک پروژه ملی شد، ۱۳۰ پزشک در کل کشور شناسایی شدند که بیش از نیمی از این تعداد، اصفهانی بودند. وقتی اسامی پزشکان اصفهانی را جست‌وجو کردیم، علاقه‌مند بودم پزشکی را برای شروع انتخاب کنم که بیشترین حضور را در جبهه داشته باشد.

نویسنده کتاب «آقای دکتر» افزود: این کتاب باورنکردنی است. دکتر مهاجری ساعت‌ها در اتاق عمل بدون استراحت عمل جراحی انجام داد. این کتاب بسیار ناقص و محدود است و همه خاطرات ایشان در این کتاب نیامده. امیدواریم بتوانیم جلد دومی تهیه کنیم تا خاطرات تکمیل شود. در خط مقدم جبهه، حداکثر یک هفته بعد از عملیات‌ها اوج حضور مجروحان در بیمارستان‌های آن مناطق بود. تا الان سه جلد از این مجموعه منتشر شده و مصاحبه نزدیک به ۴۰ نفر از ۱۳۰ نفر را انجام داده‌ایم.

در ادامه دکتر علیرضا مهاجری عنوان کرد: از دبیرستان تصمیمم این بود که پزشکی بخوانم تا به وسیله این حرفه بتوانم خدمت کنم و به دنبال کسب درآمد نبودم. برایم تعجب‌آور است که به این مسئله، به‌عنوان یک چیز تعجب‌آور نگاه می‌شود. در جنگ هم وظیفه‌ام بود که به افرادی که جانشان را کف دست گذاشته‌اند و برای مجد کشور فداکاری می‌کنند، خدمت کنیم. این هم تعجب‌آور نیست و خستگی حین خدمت معنایی ندارد. هرکسی باید اینطور عمل کند.

این جراح عمومی ادامه داد: روز اولی که خواستم مطب بزنم، قرآن را باز کردم و سوره قصص آیه ۷۷ آمد که در آن آمده است: از آنچه به تو دادیم آخرت را کسب کن و نصیبت را از دنیا فراموش نکن.

وی افزود: اینکه من حاضر شده‌ام برای این کتاب مصاحبه کنم، دلیلش این بود که شاید کسی با خواندن کتاب بفهمد طرز فکری که از غرب به ما در خصوص راحت‌طلبی ارائه می‌شود، می‌تواند وجه دیگری هم داشته باشد؛ وجه و طریقی که ما سعی کردیم آن را طی کنیم.

خاطرات جراح عمومی اصفهانی از روزهای دفاع مقدس منتشر شد

او با بیان اینکه عملیات کربلای ۴ اوضاع بسیار بدی بود اظهار کرد: در عملیات کربلای ۴ آنقدر مجروح آورده بودند که حیاط بیمارستان شهید بقایی پر از مجروح شده بود. نزدیک به ۴۰ ساعت بدون وقفه عمل کردیم. بعد که اوضاع آرام و کارها سبک شد، پایم از شدت ورم وارد کفش نمی‌شد.

گفتنی است دکتر علیرضا مهاجری از جراحان نکودست و خیّر اصفهان بوده که در این مراسم ضمن جشن امضای کتاب، از او با حضور تعدادی از پزشکان و خانواده وی تقدیر و تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها