دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
حضور والدین در کتابخانه ها مشوق کودکان خواهد بود/ کتاب عامل آگاهی

سمنان- بحث درباره حضور نوجوانان در کتابخانه‌ها و علاقمند کردن آنها به مطالعه از دیرباز مطرح است یک کتابدار دامغانی معتقد است که حضور والدین در کنار فرزندان به این موضوع کمک قابل توجهی خواهد کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مطالعه و کتابخوانی نقش بسزایی در افزایش آگاهی مردم دارد و این مهم تاثیر بسیار زیادی در بالا رفتن کیفیت زندگی و امنیت روانی مردم خواهد داشت، کتابخانه‌های عمومی رکن اصلی بخش فرهنگ در جامعه بوده و اقدامات و فعالیت‌های این نهاد در پیشبرد اهداف فرهنگی بسیار تاثیرگذار است.

اما در کنار این اهمیت، نیاز است که ما بتوانیم فرزندان‌مان را نیز به سمت کتابخانه‌ها سوق دهیم وگرنه تمام این اهمیتی که درباره کتابخوانی بیان می شود، بی ثمر می ماند. برخی عقیده دارند که کودکان باید کتاب و کتابخوانی را در والدین خود ببینند تا برایشان نهادینه شود.

به سراغ زهرا خادمیان کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و مسئول کتابخانه عمومی منوچهری دامغانی شهرستان دامغان رفتیم تا با او در این زمینه گفتگو کنیم.

-به نظر شما کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه چه نقشی دارند؟

نقش کتابداران در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار مهم و تاثیرگذار است از آنجا که گرایش آحاد جامعه به فضای مجازی در این چند سال زیاد شده، مطالعه کمی کمرنگ شده و ما باید علاوه بر جذب مخاطبان به کتابخانه آنها را تشویق به مطالعه کتاب‌های مناسب کنیم در درجه اول اولویت با مهمترین و پر فروش‌ترین آثار دنیای نشر است که می‌تواند گام مهمی در حضور بعدی مخاطبان به کتابخانه باشد اولین کتابی که توسط مخاطب خوانده می، شود بسیار مهم است و کتابدار باید با آگاهی کامل بهترین را معرفی کند.

-چه راهکارهایی که برای ترویج فرهنگ مطالعه وجود دارد؟

برگزاری برنامه های متنوع کتاب محور، معرفی تازه های نشر که وارد کتابخانه می شود در قالب برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب، نشست های کتاب‌خوان و نمایش هفته ای از جمله اقداماتی است که باید صورت داد.

معرفی کتاب‌های ویژه رده های سنی از دیگر کارهایی است که می توان انجام داد باید این را هم گفت که خوشبختانه کتابخانه ها از این نظر منابع غنی دارند و حضور کتابداران در مهد های کودک و مدارس و معرفی بهترین های کتابخانه خانواده برای ترغیب فرزندان به کتابخوانی کار دیگری است که باید صورت داد.

-والدین چه می‌توانند کنند؟

حضور والدین به همراه فرزندان خود در کتابخانه به صورت متناوب بسیار تاثیرگذار است. نیاز است که ما بتوانیم فرزندان‌مان را نیز به سمت کتابخانه‌ها سوق دهیم و در این راه خانواده‌ها مهمترین نقش را دارند. حضور والدین در کنار فرزندان به این موضوع کمک شایانی خواهد کرد.

-در خصوص جایگاه کتابخانه ها در جامعه توضیح دهید؟

کتابخانه ها کانون اطلاعات هستند مکان‌هایی بسیار امن و در عین حال سرشار از اطلاعات و آگاهی مکان‌هایی آرام و به دور از هیاهو که در آن می‌توان در دنیای زیبای کتاب‌ها غرق شد و احساس خفگی نکرد و در عین حال سرشار از آگاهی شد

-مهمترین ویژگی کتابداران؟

صبر و بردباری، خوش اخلاقی و دارا بودن آگاهی کامل و کافی به نظر من از جمله مهمترین ویژگی هایی است که یک کتابدار موفق باید داشته باشد تا بتواند تاثیرگذاری خود را داشته باشد.

-فعالیت های فرهنگی که در کتابخانه انجام می دهید؟

نشست های کتابخوانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور دانش آموزان مدارس، معرفی آثار مرتبط با رده های سنی مختلف از جمله اقداماتی است که ما در کتابخانه منوچهری در دامغان انجام می دهیم.

نمایش هر روزه بهترین های کتابخانه برای مطالعه آزاد مراجعان، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی ومعرفی ماهانه منابع نورسیده در قالب نمایشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان و بزرگسال از جمله برنامه ها هستند که تلاش می کنیم با اجرای آنها در زمینه ایجاد رغبت به مطالعه بکوشیم.

-برای جذب مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان به کتابخانه می توان چه کاری انجام داد؟

کودکان و نوجوانان مهمترین گروه در جامعه هستند که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد حضور آنها در کتابخانه می تواند زمینه را برای آشنایی آنها با بهترین کتاب‌ها فراهم کند باید با حضور در مدارس و معرفی خدمات کتابخانه ها و نیز منابع مفید موجود در کتابخانه آنها را تشویق به حضور در کتابخانه کرد خوشبختانه کودکان و نوجوانان تشنه دانستن مطالب مفید هستند

-سخن آخر؟

توجه به کتابخانه های عمومی زمینه ساز بخش فرهنگی جامعه در آینده خواهد بود زیرا فرهنگ است که جامعه ای پویا و مفید می سازد و این امر ممکن نیست مگر با اهمیت دادن به مطالعه و افزایش آگاهی در زمینه های مختلف؛ بنابراین مطالعه بسیار اهمیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها