سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
«درآمدی بر روان‌شناسی زبان» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی زبان» اثری از متیو جی. ترکسلر از سوی انتشارات سمت روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منابع منتشر شده علمی در حوزه روان‌شناسی زبان، به زبان فارسی بسیار اندک هستند و کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی زبان» به عنوان معدود کتاب‌های این حوزه است.

ترکسلر نویسنده کتاب، استاد روان‌شناسی دانشگاه دیویس کالیفرنیا و یکی از چهره‌های شاخص در حوزه روان‌شناسی زبان است که در تدریسش، شیوه‌ای روان، رسا، دقیق و گاهی طنزآلود دارد. مورتون آن گرنسباخر، استاد دانشگاه ویسکانسن-مدیسون درباره این کتاب اینطور می‌گوید: «در این کتاب که آمیخته با شوخ‌طبعی است، ترکسلر حوزه روان‌شناسی زبان را در عمق و گستره وسیعی پیموده است.»

در بخش درآمد کتاب، به این موضوع اشاره می‌شود که زبان‌شناسان وقت زیادی را صرف شنیدن گفتار خودجوش دیگران می‌کنند و با ثبت و ضبط آن، به دنبال پاسخ گفتن به این پرسش هستند که گویندگان، از کدام قواعد دستوری زبان استفاده می‌کنند و چرا واژه‌ها در جایگاهی خاص و به شکلی خاص در عبارت‌ها و جمله‌ها ظاهر می‌شوند؟

کتاب در ۱۱ فصل مباحث مختلفی را مطرح می‌کند که از جمله می‌توان به تولید و درک گفتار، پردازش واژه، کالبدشناسی واژه، بازنمایی واژه‌ها در مغز، داده‌های بسامدی بین‌زبانی، نوای گفتار، تاثیرات معنایی، نظریه ساخت و ترکیب، فراگیری دانش صرفی، تاثیرات همسایگی، رازهای دوزبانی و فرضیه نحو کند شده اشاره کرد.

کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی زبان» توسط شهلا رقیب‌دوست و رضا مقدم‌کیا ترجمه شده و انتشارات سمت آن را در ۷۵۸ صفحه و به قیمت ۴۰۳ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط