دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
تبریز در تب و تاب بزرگترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب/ نمایشگاه کتاب احیا شد

آذربایجان شرقی- نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب کشور پس از چهارسال وقفه از ۱۷ تا ۲۱ آبان‌ماه جاری در تبریز برگزار می‌شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): تا دو دهه قبل، برپایی نمایشگاه کتاب به تهران محدود می شد اما راه اندازی نخستین نمایشگاه کتاب تبریز در سال ۸۱ راه را برای برگزاری این رویداد فرهنگی در کلانشهرهای کشور هموار کرد.

گرچه نمایشگاه کتاب تبریز طی ۱۷ دوره، هرسال به طور منظم برگزار می‌شد اما شیوع کرونا و محدودیت‌های اعمال شده در آن ایام باعث شد برای دوره هجدهم این رویداد چهارسال وقفه ایجاد شود.

احیای نمایشگاه کتاب با دستور استاندار

استاندار آذربایجان شرقی دوم مهرماه سالجاری در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به خلاء عدم برگزاری این رویداد فرهنگی، بر لزوم برپایی آن در اسرع وقت تاکید کرد.

وی با اشاره به رفع محدودیت‌های کرونایی، و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ماموریت داد این خلاء را پر کند.

تبریز در تب و تاب بزرگترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب/ نمایشگاه کتاب احیا شد

آغاز تدارکات برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز

به فاصله چند روز از دستور استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تدارکات برای برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در دهه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

سیدمحمدحسین بلاغی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان شاخص‌ترین و پرمخاطب‌ترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب کشور، پس از چهار سال وقفه، امسال با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حمایت و همراهی استاندار آذربایجان‌شرقی و همکاری سایر نهادهای استانی برگزار می‌شود.

بلاغی، ایجاد فضای رقابتی سازنده در حوزه نشر و همچنین ایجاد فرصت برابر برای تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به تازه‌های نشر را از نقاط قوت نمایشگاه کتاب تبریز عنوان کرد و گفت: در طول سال اقدامات مختلفی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه در استان انجام می‌گیرد اما برپایی نمایشگاه کتاب را می‌توان نقطه عطف این اقدامات عنوان کرد.

وی استقبال گسترده مردم از این رویداد فرهنگی در دوره‌های پیش را حاکی از اهمیت و جایگاه نمایشگاه کتاب در میان مردم برشمرد و گفت: نمایشگاه کتاب یکی از مطالبات اصلی اصحاب فرهنگ و اقشار مختلف مردم است که امیدواریم امسال نیز به نحو شایسته‌ای برگزار گردد.

استاندار: نمایشگاه کتاب از دغدغه های ما بود

استاندار آذربایجان شرقی نیز پیش از این با تأکید بر لزوم هم‌افزایی همه نهادها و سازمان‌ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز، گفت: این رویداد فرهنگی باید در شأن تبریز برگزار شود.

عابدین خرم با اشاره به اینکه ازسرگیری برگزاری نمایشگاه دغدغه اصلی من بود، گفت: این کار ارزشمند فکری و فرهنگی است که باتوجه به موقعیت جغرافیای استان می‌تواند بعد فرامرزی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: شیوع کرونا هر چند سبب تعطیلی نمایشگاه شد، اما با تسهیلات اتخاذ شده، امیدوارم با احیای این رویداد فرهنگی، کتاب بار دیگر به سبد خانوارها برگردد.

تبریز در تب و تاب بزرگترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب/ نمایشگاه کتاب احیا شد

خُرّم با اشاره به اینکه تبریز در سایه برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب، می‌تواند نقش اصلی را در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و توسعه اقتصاد نشر در منطقه شمال غرب ایفا کند، افزود: انتظار می رود مسئولان نقاط قوت و ضعف دوره‌های قبلی نمایشگاه را موردتوجه قرار دهند.

وی بیان کرد: بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی، فکری و هنری تبریز به میدان نمی‌آیند که باید آسیب‌شناسی و از فرصت برگزاری نمایشگاه کتاب برای رفع این نقیصه نهایت استفاده شود.

استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: تبدیل‌شدن نمایشگاه کتاب به فروش اقلام غیرفرهنگی، انعکاس خوبی در نزد افکار عمومی ندارد که باید مدنظر برگزارکنندگان نمایشگاه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیز در کنار نمایشگاه کتاب به دلیل جایگاه درخشان تبریز در تاریخ مطبوعات ایران، حایز اهمیت بسیار بوده و می‌تواند به وزانت نمایشگاه بیفزاید.

حضور ۸۰۰ ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه هجدهم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اعلام کرد: امسال بیش از ۸۰۰ ناشر داخلی و خارجی با ۷۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

سیدمحمد حسین بلاغی افزود: همچنین امسال برای نخستین بار بزرگترین رویداد بین‌المللی عفاف و حجاب با حضور بیش از ۱۰۰ برند عفاف و حجاب از کشورهای ایران، ترکیه، عراق و لبنان در کنار نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار خواهد شد.

وی برگزاری ده‌ها برنامه با محوریت خانواده و جوانی جمعیت، کارگاه‌های تخصصی و آموزشی، غرفه ویژه روایت آذربایجان با تاکید بر منویات رهبر معظم انقلاب، پاویون ویژه فلسطین و غزه با همکاری سازمان اوج، پاویون ویژه کنگره ده هزار شهید آذربایجان، شهرک کودک و نوجوان آرمان و… را ازجمله برنامه های جنبی این نمایشگاه عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: برای اولین بار در سطح کشور تبریز میزبان فروش یکپارچه کتاب خواهد بود و طی آن بهترین کتب ناشران از سراسر کشور توسط خانه کتاب و ادبیات جمع آوری شده و در نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری یازدهمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان همزمان با هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز خبر داد و گفت: ۱۳۰ رسانه از استان در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

بلاغی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب و مطبوعات استان در ۵ سالن نمایشگاه بین المللی تبریز برپا خواهد شد و همزمان با آن برای دسترسی آسان دوستداران کتاب در اقصی نقاط استان به آثار ارائه شده در نمایشگاه، نمایشگاه مجازی کتاب نیز برگزار خواهد شد.

تبریز در تب و تاب بزرگترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب/ نمایشگاه کتاب احیا شد

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز محملی برای انعکاس صدای مردم مقاوم فلسطین

همچنین مسئول پاویون فلسطین در نمایشگاه کتاب تبریز، این نمایشگاه را محملی برای انعکاس صدای مردم مقام فلسطین عنوان کرد.

حامد حامدی خسروشاهی گفت: همزمان با رویداد فرهنگی اجتماعی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و با حضور فعالان مقاومت در سطح بین‌المللی و کشوری پاویون ویژه فلسطین و غزه با همکاری سازمان اوج در این نمایشگاه برپا خواهد شد.

وی افزود: در این پاویون نشست‌هایی با موضوع فلسطین و غزه با حضور مهمانانی از کشورهای عراق، لبنان، فلسطین، ترکیه و آذربایجان برگزار شده و در این نشست‌ها مسائل مختلف روز و ابعاد حماسه‌ی طوفان‌الاقصی مورد بررسی و مداقه‌ی اهالی فن در این حوزه قرار خواهد گرفت.

خسروشاهی تصریح کرد: در این پاویون رویداد تجسمی و ادبی با حضور اصحاب هنر و ادب برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری پرده‌خوانی طوفان الاقصی و فلسطین و نشست ارائه‌ی راهکارهای گسترش ابعاد رسانه‌ای این رویداد عظیم با حضور اهالی رسانه خبر داد.

خسروشاهی گفت: در این پاویون برای نمایش همراهی و همدلی با مردم مقاوم فلسطین غرفه عکس با لباس فلسطینی نیز برقرار خواهد شد.

وی از اصحاب رسانه، نویسندگان و هنرمندان رشته‌های مختلف و همچنین علاقمندان به این حوزه دعوت کرد با حضور و ارائه‌ی آثار و طرح‌های خود بر رونق این رویداد بیافزایند.

تبریز در تب و تاب بزرگترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب/ نمایشگاه کتاب احیا شد

صفحه اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تبریز راه اندازی شد

همچنین صفحه اطلاع رسانی هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز راه اندازی شد.

در این راستا صفحه اطلاع رسانی این نمایشگاه به آدرس https://azarsh.ir/ketab۱۴۰۲ راه اندازی شده و علاقه مندان برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این نمایشگاه می توانند به این صفحه مراجعه کنند.

همچنین صفحات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در شبکه های مجازی با آدرس @azarshnews، آخرین اخبار و رویدادهای نمایشگاه را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی عفاف و حجاب همزمان با نمایشگاه کتاب در تبریز

نخستین رویداد بین المللی عفاف و حجاب با حضور بیش از ۱۰۰ ویژند عفاف و حجاب از ایران و چند کشور همسایه در ۱۳۰ غرفه همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تبریز برگزار می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه ارائه محصولات متنوع، باکیفیت و قیمت مناسب مرتبط با عفاف و حجاب به مشتریان عنوان شده است.

برگزاری ۱۰ کارگاه تخصصی در موضوعات مختلف و مرتبط با حوزه عفاف و حجاب و مد و لباس، طرح تعویض چادر، طرح نذرحجاب و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره ای به صورت کاملاً رایگان ویژه عموم بازدیدکنندگان توسط اساتید برجسته از ویژگی‌های مهم این نمایشگاه خواهد بود.

به گزارش ایبنا، یازدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری آذربایجان شرقی و نخستین رویداد بین‌المللی عفاف و حجاب همزمان با هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از چهارشنبه هفدهم آبان‌ماه تا یکشنبه بیست‌ویکم آبان‌ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها