شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
«مکالمه با سورنا؛ مجموعه گفت‌وگوهای منوچهر آتشی» منتشر شد

بوشهر - «مکالمه با سورنا؛ مجموعه گفت‌وگوهای منوچهر آتشی» با کوشش محسن میرکلایی و شهره رحیمی‌پور انارکی به همت نشر «خاموش» منتشر و راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب شامل ۱۲ گفت‌وگو با منوچهر آتشی، شاعر جنوبی می‌شود که به همت چهره‌های ادبی معاصر مانند بهرام اردبیلی، بیژن کلکی، فرامرز سلیمانی، خسرو گلسرخی، زهره خالقی، سایر محمدی و … صورت گرفته بود.

این گفت‌وگوها از میان سایر گفت‌وگوهای آتشی که از دهۀ چهل تا دهۀ هشتاد خورشیدی در مطبوعات ایران منتشر شده بودند، با کوشش محسن میرکلایی و شهره رحیمی‌پور انارکی گزینش، گردآوری و تنظیم شده است. پیش از این محسن میرکلایی مجموعه مقالات و یادداشت‌های ادبی منوچهر آتشی را گردآوری و منتشر کرده بود.

محسن میرکلایی، شاعر و پژوهشگر جنوبی، فعالیت هنری خود را از سال ۷۶ با بازی در نمایش هشتمین سفر سندباد نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی حیدر مظفری در گروه نمایش خاک بوشهر آغاز کرد. از وی تاکنون سه دفتر شعر با عناوین «به تنهایی برمی‌گردم»، «جزیره‌نشین» و «تلخرود» منتشر شده است.

همچنین میرکلایی نگارش «کتابشناسی ادبیات استان بوشهر ۱۳۰۰_۱۳۹۵» و ساخت فیلم مستند علی باباچاهی با عنوان «باور کنید: این هم یک شوخی بود!» را در کارنامه خود دارد.

دیگر مؤلف این کتاب، شهره رحیمی‌پور انارکی است. او دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی است و پیش از این دفتر شعری با عنوانِ «این نمایش یک سانس دارد» راهی بازار کتاب کرده است.

در پشت جلد کتاب «مکالمه با سورنا» از قول زنده‌یاد منوچهر آتشی می‌خوانیم: «شاعر به‌هر حال سرودخوان درون خودش است. سرودخوان فردیت خودش است. اگر این فردیت، فردیتی جامع باشد، اگر این فردیت‌، فردیت متفکرانه و آگاهانه و زیباشناسانه در زبان باشد، در هر حال کارش مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد.

من این نظر را که باید عملۀ فرهنگ باشیم قبول ندارم. در همۀ زمینه‌ها، مثل تحقیق، تدریس، پژوهش و نقد می‌شود کارگر فرهنگی بود، اما وقتی شاعر شدی، دیگر عملۀ فرهنگی نیستی، شاعر کارگر خودش است، ولی خودش کاری را که انجام می‌دهد ناخواسته خدمت به فرهنگ و اعتلای جامعه است؛ یعنی عملش بستگی به این دارد که چقدر مؤثر و فراگیر باشد.»

به گزارش ایبنا؛ کتاب «مکالمه با سورنا؛ مجموعه گفت‌وگوهای منوچهر آتشی» در ۱۸۲ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه آبان ۱۴۰۲ به همت نشر «خاموش» منتشر شده است. طراحی جلد این کتاب برعهده آرش تنهایی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها