جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
«آتشی که گلستان شد» کتابی درباره شهید خلیل تختی‌نژاد

هرمزگان-  کتاب «آتشی که گلستان شد» به سبک زندگی دومین شهید مدافع حرم هرمزگان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، نویسنده در این اثر سبک زندگی شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد را به شیوه علمی از طریق مصاحبه با خانواده شهید مدافع حرم خلیل تختی نژاد، با استفاده از کتاب‌های «خلیل آسا» و «شبی که T۲ معراج شد» نگاشته شده است.

«آتشی که گلستان شد» ماحصل دو مقاله علمی پژوهشی پایانی سطح ۲ مولف در مدرسه علمیه الزهرا (س) بندرعباس با تطبیق با آیات و روایات است.

این کتاب در سه فصل به سبک زندگی شهید تختی نژاد پرداخته است. در فصل اول پیرامون پایبندی شهید به فروعات و احکام اسلامی و در فصل دوم، جلوه های اخلاقی فردی و اجتماعی شهید بررسی شده است و در فصل پایانی به کرامات شهید و آلبوم عکس او اختصاص دارد.

پیش از آغاز فصل نخست، فهرست مطالب، پیشگفتار و مختصری از زندگی این شهید آمده است.

مختصری از زندگینامه شهید

خلیل، سومین فرزند محمد تختی‌نژاد در دهم مرداد سال ۱۳۷۲ در محله آیت الله غفاری (شهناز قدیم) شهر بندرعباس در خانواده مذهبی پا به عرصه گیتی نهاد. از همان دوران کودکی اهل مسجد بود و در مسجد حمزه و هیئت منتظران حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) محله نخل پیرمرد کمربندی فعالیت داشت. پس از اخذ دیپلم، وارد دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه السلام) شد. مقطعی را در بندرخمیر و جزیره قشم خدمت می‌کرد. سرانجام پس از سه بار اعزام به سوریه در بامداد چهاردهم خرداد ماه سال ۱۳۹۷ مصادف با ۱۹ رمضان ۱۴۳۹ در حین درگیری با داعشی‌ها ملعون به عنوان فرمانده قرارگاه درعا و مسوول یگان غواصی در اثر اصابت مستقیم تیر در استان دیرالزور، شهر ابوکمال، روستای محظلیه سوریه به شهادت رسید و پیکر مطهرشان طبق وصیت خودشان در شهر تخت از توابع بندرعباس در زادگاه پدری‌اش به خاک سپرده شد.

سپس در فصل ۱ با بررسی علمی رفتارهای شهید بر اساس ارکان فروع دین و تطبیق دهی با آیات و روایات معصومین علیهم السلام گردآوری شده است و با بررسی موردی خاطرات موجود روشن می‌کند که سیره رفتاری این شهید تماماً منطبق بر آیات و روایات است لذا انس با قرآن و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت انسان را به درجه سبغه الله می‌رساند.

فصل اول شامل پایبندی شهید تختی‌نژاد به فروعات و احکام اسلامی، مقدمه، مفهوم شناسی، نماز، مواظبت بر نماز اول وقت، التزام به اقامه نماز جماعت، رسیدن به مقام محمود، روزه، تقیّد به روزه‌داری در هر شرایطی، خمس، اهمیت ویژه به حلیت مال، زکات، سرآمد در بذر مال، اهتمام بی‌وقفه به گسترش دانش در بین دیگران، جهاد، روحیه‌ای مملو از عشق به جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، پاسدار از ارزش‌های ناب اسلامی، تولی، علاقه وافر به مکتب حیات بخش عترت، ارادت بی بدیل نسبت به منویات ولی فقیه جامعه، تبری، شرکت پرشور در راهپیمایی‌ها و تظاهرات و نتیجه‌گیری این فصل است.

نتیجه گیری فصل اول

یافته‌های این فصل نشان می‌دهد: گفتار و رفتار شهید خلیل تختی نژاد منفک از آیات و روایات اسلامی نبوده و اعمال و کردار او طبق شناخت و بصیرت نشأت گرفته از آموزه های دینی بوده است. این شهید والامقام ضمن اعتقاد علمی و عملی به اصول دین در مقام اجرای احکام اسلامی نیز به تمام ارکان فروع دین پایبند بود. برای اقامه نماز جماعت پیشتاز بود و تلاش می کرد آن را...

فصل دوم نیز مشتمل بر: جلوه‌های اخلاقی فردی و اجتماعی شهید تختی‌نژاد، مقدمه، مفهوم شناسی، اخلاق فردی، انس با آیات وحی، تقویت ارتباط معنوی با سرچشمه بی‌نیازی، تلاش در جهت تزکیه و تهذیب نفس، اهتمام به خلوص در عمل، الگوی برجسته در تدبیر معیشت، اخلاق اجتماعی، توجه ویژه به والدین، پیشتاز در استحکام روابط فامیلی (صله رحم)، نفوذ در دل‌های مردم با حُسن معاشرت، حساسیت فوق العاده نسبت به بیت المال و نتیجه‌گیری این فصل است.

نتیجه گیری فصل دوم

بنابر نتایج یافته شده سبک زندگی شهید، او یک الگوی برجسته برای عموم افراد جامعه مخصوصاً جوانان است. این شهید همام که با پیاده سازی آموزه های اسلامی در زندگی به فوز عظیم نائل شد سرلوحه خوبی برای آشنایی با گفتار و رفتارهای اخلاقی در زندگی محسوب می‌شود. او در بعد فردی، تربیت شده مکتب قرآن بود، از قرائت قرآن لذت می برد و در...

فصل سوم نیز به کرامات شهید، خواب ها و خاطرات شهید تحت عنوان: هزینه یادواره، نان‌هایی شفابخش، به سوی شهادت، شب شهادت، منابع و ماخذ و نگارخانه اختصاص دارد.

«باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد، گاهی بهشت در دل آتش میسر است». مجموعه حاضر با این شعر آغاز شده و این اثر ارزشمند به روان پاک شهدای مدافع حرم که سرخی خون پاکشان سایه‌سار آرامش لحظه‌هایمان شده تقدیم شده است.

در بخشی از کتاب تحت عنوان: «تکه نان‌های شفابخش»

مادر شهید از قول برادرِ حاج آقا یاراللهی تعریف می کرد: «در خواب دیدم با خلیل از کوچه‌ای رد می‌شدیم. او همانطور با چوب چیزی را جمع می‌کرد تا به حسینیه آخر کوچه رسیدیم. خلیل همان چیزهایی را که جمع کرده بود گوشه ستونِ آخرِ کوچه ریخت و خداحافظی کرد و رفت. وقتی بیدار شدم خوابم را برای همسرم تعریف کردم. او گفت: می‌گویند شهدا زنده اند. بیا برویم نگاه کنیم خلیل چه ریخته است! وقتی رفتیم دیدیم چند تکه نان تمیز گوشه ستون ریخته شده که فقط تکه تکه شده بودند. آن‌ها را به مسجد شهناز بردیم.» بیماری در آنجا بود که از همان نان‌ها به نیت تبرک به او داده بودند و شفا گرفته بود. چند تکه از آن نان‌ها را هم برای خانواده شهید آورده بودند.

تاکنون «خلیل آسا» کتابی برگرفته از (زندگی و خاطرات شهید خلیل تختی‌نژاد) توسط حسن آدمی نگارش شده است. «شبی که T۲ معراج شد» به قلم «سبحان خسروی» نوشته شده است و کتاب «آتشی که گلستان شد» درباره دومین شهید مدافع حرم هرمزگان به قلم سارا کرمی خلق شده است.

کتاب «آتشی که گلستان شد» زندگینامه خلیل تختی نژاد - دومین شهید مدافع حرم هرمزگان به قلم سارا کرمی است. این اثر در قطع رُقعی، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۷۲ صفحه مصور، به قیمت ۵۰ هزارتومان به تلاش انتشارات سمت روشن کلمه، سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار وارد بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها