دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
پویش اهدای کتاب از موارد مهم توسعه کتابخوانی است

لرستان - مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان اهدای کتاب را از موارد مهم توسعه کتابخوانی دانست و افزود: دستگاه‌های فرهنگی باید دغدغه داشته باشند و حرکت‌های فرهنگی همچون پویش‌های نذر کتاب باید جریان‌سازی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، محمدکریم خورشیدوند روز دوشنبه در جلسه هماهنگی پویش نذر کتاب «رستا» با اشاره اینکه امروزه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، معضلات فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی ناشی از کمبود مطالعه و عدم توجه کافی به این مهم است افزود: تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه نوعی صدقه جاریه است.

راه‌اندازی پویش اهدای کتاب از موارد توسعه کتابخوانی است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان راه‌اندازی پویش اهدای کتاب را از موارد مهم توسعه و تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست و بیان کرد: متأسفانه امروزه عدم توجه به کتابخوانی و مطالعه موجب شده خلائی ایجاد شود که از این خلأ دشمنان قسم‌خورده نظام استفاده کرده و با روایت‌های نادرست و غلط به جنگ روانی و جنگ نرم روی بیاورند.

پویش اهدای کتاب از موارد مهم توسعه کتابخوانی است

خورشیدوند با اشاره به اینکه کتاب غذای روح است و همان‌طور که اگر غذا به جسم نرسد بدن انسان تحلیل رفته و کم‌کم از بین می‌رود، افزود: اگر انسان در زندگی مطالعه نداشته باشد روحش شادابی خود را از دست می‌دهد و در نهایت به جمود ذهنی می‌رسد.

خورشیدوند با اشاره به اینکه نهضت کتابخوانی و گسترش حوزه کتاب همواره از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ است، بیان کرد: شرکت افراد در این جلسه نشان از دغدغه آنها به این مهم دارد.

ترک فعل دستگاه‌های فرهنگی در حوزه کتابخوانی قابل اغماض نیست

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، مدیری را که بر شرح و وظایف خود تسلط ندارد و دغدغه ندارد، یک آسیب اجتماعی دانست، افزود: با دستگاه‌های فرهنگی متولی که کمترین دغدغه را نسبت به فرهنگ کتابخوانی و و فعالیت فرهنگی، معنوی همچون نذر کتاب دارند و در جلسه حضور پیدا نمی‌کند برخورد خواهیم کرد و عدم حضور و ترک فعل آنها به نظر استاندار محترم خواهد رسید.

چالش اصلی در حوزه مطالعه دسترسی کم مردم به کتاب است

خورشیدوند چالش اصلی در حوزه مطالعه را دسترسی کم مردم به کتاب دانست و افزود: استقبال کم‌نظیر مردم از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نشان داد که اگر کتاب در دسترس باشد مردم به راحتی می‌توانند کتاب مورد نظرشان را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه رسانه به جای اینکه بگویند مردم کم کتاب می‌خوانند، به این نکته توجه داشته باشند که باید دسترسی و زیر ساخت‌ها را درست کنیم تا مردم دسترسی بیشتری به کتاب داشته باشند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید دغدغه داشته باشند و حرکت‌های فرهنگی همچون پویش‌های نذر کتاب باید جریان‌سازی شوند و پیشنهاد می‌شود دبیرخانه دائمی نذر کتاب در استان ایجاد شود.

قیمت تمام شده کتابخوانی برای مردم باید ارزان باشد

وی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده کتابخوانی برای مردم باید ارزان شود، افزود: برگزاری این‌گونه پویش‌ها که به نوعی عملیات مواسات نیز محسوب می‌شود به عنوان یک نهضت باید دغدغه صدا و سیما و اصحاب رسانه باشد که این پویش‌ها پوشش داده شوند و کتاب‌ها به جامعه هدف مورد نظر برسند.

خورشیدوند از بازسازی پناهگاه‌های دوران دفاع مقدس و تبدیل آنها به فضاهای فرهنگی به برکت کنگره ملی شش هزار و ۵۵۵ شهید لرستان خبر داد و افزود: این اتفاق برای نخستین بار در منطقه کوی فلسطین خرم‌آباد صورت گرفته و این ظرفیت در پناهگاه‌های دیگر شهر نیز وجود دارد که برای فضاهای فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرند.

پویش اهدای کتاب از موارد مهم توسعه کتابخوانی است

تمدید مهلت ارسال کتاب برای پویش رستا

در بخش دیگری از این جلسه فرهاد فرامرزیان، سرپرست جهاد دانشگاهی استان لرستان با بیان اینکه دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به فعالیت‌های خیریه می‌توانند با مشارکت در پویش «رستا» تا ۳۰ آبان ماه کتاب‌های علمی، آموزشی، عمومی را به دبیرخانه‌های پویش در تهران و در لرستان به مراکز کانون پرورش فکری در سراسر استان تحویل دهند افزود: از ۱۶ مرداد تا کنون، بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب در این پویش جمع‌آوری شده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به تفکیک موضوعی ۱۰ هزار جلد جمع‌آوری شده افزود: تعداد ۲ هزار و ۵۵۹ جلد کتاب مذهبی، ۳ هزار و ۷۷۹ جلد علمی، ۲ هزار و ۲۱۴ جلد عمومی، ۳۸۵ جلد درسی، ۵۳۵ جلد کودک و ۳۸۳ جلد کمک آموزشی هستند و ۵۰۰ جلد از این تعداد نیز تفکیک نشده است.

وی گفت: این کتاب‌ها پس از جمع‌آوری در مناطق محروم استان لرستان توزیع خواهد شد.

فرامرزیان گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده کمبود کتاب‌های کمک آموزشی ویژه کنکور بیش از سایر موضوعات در مناطق محروم احساس می‌شود و انتظار می‌رود دانش‌آموزانی که به‌تازگی از کنکور فراغت یافته‌اند، مشارکت بیشتری در این پویش داشته باشند.

به گزارش ایبنا این جلسه با حضور محمدکریم خورشیدوند، مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، فریبا ولی‌پور، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان، فرهاد فرامرزیان، سرپرست جهاد دانشگاهی استان لرستان و جمعی از کارشناسان دستگاه‌های فرهنگی لرستان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها