شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
«آن پری‌زاد سبزپوش»  در شیراز رونمایی شد

فارس- آیین رونمایی از کتاب «آن پری‌زاد سبزپوش» با حضور صمد طاهری، نویسنده و همراهی محمد کشاورز و مجتبی فیلی در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز, شامگاه شنبه ۶ آبان ماه جاری در این مراسم که با حضور علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در کتاب شیرازه برگزار شد؛ در ابتدا مجتبی فیلی منتقد ادبی یاد شاپور جورکش را گرامی داشت.

او با نام بردن از ادیبانی که در سال جاری چشم از جهان فروبستند، گفت: هیچ‌گاه نگذارید دلخوری‌ها و کدروت‌ها مدت‌دار بشود زیرا ما همه از یک خانواده هستیم.

وی توضیح داد که مجموعه داستان آن پری‌زاد سبزپوش با یک وقفه یک ساله پخش شد و نشر نیماژ ترجیح داد امسال این کتاب در سال جاری منتشر شود.

در ادامه محمد کشاورز داستان‌نویس با بیان اینکه جلسه رونمایی کتاب مانند جشن تولد می‌ماند و نقد کتاب نیست، عنوان کرد: اولین داستانی که از صمد طاهری خواندم «شیپورچی گردان ما» در نشریه کارگاه قصه‌نویسی گلشیری بود. آن زمان صمد طاهری داستان جذابی نوشته بود. دومین داستانی که از او خواندم «کره در جیب» از داستان‌هایی بود که فضایی کارگری داشت و سال ۵۹ نوشته شده است و از معدود داستان‌هایی بود که فضای کارگری را سیاه‌وسفید ندیده بود. سال ۶۸ نیز یک مجموعه منتشر شد بنام «از پنجره جنوبی» که از جمله من و صمد طاهری در آن داستان داشتیم. مجموعه فوق سه داستان از طاهری داشت.

این نویسنده پرکار شیرازی با بیان اینکه اوج کارهای طاهری شکار شبانه و زخم شیر، است، افزود: دو عنصر در کارهای طاهری برجسته است؛ طبیعت و استفاده از زاویه دید اول شخص از ویژگی‌های آثار صمد طاهری است. او طبیعت را دوست دارد. اینکه به طبیعت علاقه دارد نشانه شناخت او از این فضا است. این نزدیکی به طبیعت در داستان‌هایش بازتاب دارد و گاهی طبیعت طغیانگر و گاهی هم زیبا و بخشنده است.

کشاورز با اشاره به اینکه زاویه دید اول شخص در آثار طاهری دارای ویژگی‌هایی است، گفت: برای بعضی داستان‌ها خوب است اما یک جاهایی مشکلاتی درپی دارد. تکرار این تکنیک باورپذیری شخصیت را درپی ندارد اما از سویی طاهری توانسته است جذابیت در اول شخص را ایجاد کند.

نویسنده مجموعه داستان تحسین شده «روباه شنی» با بیان اینکه قصه‌گو بودن داستان‌ها از ویژگی‌های آثار طاهری است، ادامه داد: در این مجموعه ۹ داستان و ۲ نمایشنامه است که در داستان اول با نام «عدلو» شروع در طبیعت است. یکی دیگر از داستان‌های شاخص مجموعه بنام «کوه‌گرد» داستان شگفت‌انگیزی است و فضای سورئالی دارد. داستان سوم با نام «بازمانده‌ی تلخ» یکی از تاثیرگذارترین داستان‌های جنگ است که توسط طاهری نوشته شده است. تاثیر جنگ در این داستان بر کودکان بیان شده است.

وی با اشاره به داستان «گورکن و هلال سبز» دراین مجموعه، گفت: در این داستان نویسنده به بیان داستانی انسانی می‌پردازد.

در ادامه مجتبی فیلی با مروری بر تاریخ ادبیات داستانی، عنوان کرد: سیاست داستان‌نویسی طاهری احترام به مخاطب خاص و در عین حال توده‌هاست.

این منتقد ادبی، افزود: طاهری این سیاست داستان‌نویسی را ارجح بر سبک داستان نویسی قرار داده و بدین خاطر اقبال این را داشته که راه به میان توده مردم ببرد.

در این برنامه صمد طاهری داستان «کوه‌گرد» را از کتاب مجموعه داستان آن پری‌زاد سبزپوش را خواند.

دو نمایشنامه در این مجموعه چاپ شده است که طاهری درباره آن گفت: در دانشکده هنرهای زیبا باید داستان را تبدیل به نمایشنامه تک‌پرده می‌کردیم که دو نمایشنامه از آن سال‌های تحصیل در این دانشکده به یادگار مانده است.

در این مراسم احمد اکبرپور داستان‌نویس نیز به بیان خاطراتی از بودن در کنار طاهری پرداخت و درباره مجموعه آثار او، گفت: صمد طاهری چهار دهه است که داستان‌نویسی را ادامه داده است. طاهری قصه‌گوی اقشاری است که کمتر دیده شده است.‌
 

به گزارش ایبنا؛ کتاب آن پری‌زاد سبزپوش به قلم صمد طاهری توسط نشر نیماژ در سال ۱۴۰۲ در ۱۸۴ صفحه به بهای ۱۶۰ هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها