یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
«کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو»؛ کتابی با مباحث تئوریک و عملی

در کتاب «کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» هنرجو نت به نت، پیش می‌رود تا روش اجرای صحیح و اصولی جملات هر قطعه را فرا بگیرد. علاوه بر این نکاتی برای اجرا در کنسرت و توضیحاتی برای داشتن اجرای بی‌نقص را نیز می‌آموزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» اثری از کارل لایمر و والتر گزه کین که با ترجمه محسن الهامیان در انتشارات سوره مهر منتشر شده است با مباحث تئوریک و عملی که دارد، می‌تواند نوازندگان در هر سطحی که باشند را پیشرفت دهد.

«کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» از دو بخش مجزا تشکیل شده است. قسمت اول با عنوان «کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» در ۵ فصل شامل اساس شیوه من در در تربیت گوش موزیکال، شاگرد تمرین را شروع می‌کند، تفسیر طبیعی، اهمیت دادن به تمرین و مسائل خاص تکنیکی به قلم لایمر و گزه‌کین به نگارش درآمده است.
گزه‌کین در مقدمه قسمت اول شرح می‌دهد که «این رساله شیوه من در نوازندگی است. تکنیکی که من آن را اساس کار در نوازندگی پیانو می‌دانم. این قسمت، آموزش عملی برای آموزش‌های اولیه پیانو و نیز نوازندگان سایر سازها است.»

قسمت دوم کتاب به قلم لایمر و با عناوین، مقدمه و تعمق روی درک فکری آلماند از سوئیت فرانسوی باخ در می‌ماژور، تکنیک با کار فکری، ریتم، دینامیک، انواع لمس، جمله‌بندی و پدال، ۷ فصلی هستند که خواننده را با مفاهیم عمیق‌تری از پیانونوازی آشنا می‌کند. در این بررسی، هنرجو نت به نت و میزان به میزان، پیش می‌رود تا روش اجرای صحیح و اصولی جملات هر قطعه را فرا بگیرد. علاوه بر این نکاتی برای اجرا در کنسرت و توضیحاتی برای داشتن اجرای بی‌نقص را نیز می‌آموزد.

قسمت دوم منحصراً به تربیت پیانیست برای کنسرت می‌پردازد و شامل آموزش برای معلمانی است که می‌خواهند شاگردانشان را تا پختگی هنری هدایت کنند. این قسمت مکمل قسمت اول و تجربیات آموزشی خود لایمر است که با منابع مختلف تکمیل شده است.

در بخشی از کتاب «کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» می‌خوانیم:

تمرینی از لهبر و اشتارک
«اولین چیزی که شاگرد برای شل و لَخت کردن ماهیچه‌های بازو باید یاد بگیرد، حالتی است که در حین قدم زدن داریم. برای به دست آوردن این حالت، بازوی شاگرد را بلند می‌کنم تا دست به موازات شانه قرار گیرد، ولی کف دست باید کاملاً به پایین باشد. دستم را عقب می‌کشم. بازو باید به پایین سقوط کند؛ مثل بازوی یک مرده. با این روش احساسی از راحت و شل بودن برای ماهیچه‌ها می‌تواند به دست آید. وقتی قدم می‌زنیم، دست به طور طبیعی کمی خمیدگی دارد و انگشت‌ها کمی به داخل خم شده‌اند. در این حالت، ماهیچه‌ها هرگز کشیده نمی‌شوند؛ در حالی که خمیدگی به بیرون یا خمیدگی بیشتر انگشت‌ها باعث کمی فشار است و ماهیچه‌ها را می‌کشد.

حالت طبیعی دست با ماهیچه‌های شل و لَخت درست مثل همان حالتی است که در حین قدم زدن داریم و این باید اصلی باشد برای زمانی که پیانو می‌نوازیم. در هنگام نواختن، تا آنجا که ممکن است انگشت‌ها باید کمی خمیده باشند و از فشار سراسر، که باعث شکسته شدن مفصل انگشت به داخل می‌شود، پرهیز کنیم. نوازنده باید روی لبه صندلی بنشیند و از تکیه دادن به پشتی صندلی خودداری کند. قسمت بالدی بدن باید کمی به جلو خمیده باشد. بالای بازو باید به طرف جلو متمایل و بازوها از محل اتصال به شانه شل باشند. بلندی صندلی به حدی باشد که اجازه دهد قسمت پایین بازو (ساعد) همسطح کلاویه‌ها قرار گیرد.

نکته مهم دیگر که شیوه مرا از دیدگاه معمولی نواختن جدا می‌کند، عبارت از حذف تمام حرکت‌های غیر ضروری است. وقتی می‌خواهیم در شیوه‌ای مصمم نوازندگی کنیم، راحت بودن و پرهیز از حرکت غیر لازم ضروری است. هر نوع دشوار کردن کار، نه تنها برای نتی که نواخته می‌شود ایجاد اشکال می‌کند، که برای نت بعدی نیز خطر دارد. حالا اجازه دهید آنچه را که قبلاً یادآور شدیم، توضیح دهم. برای تمرین، یک کمپوزیسیون آسان، یکی از تمرین‌های جلد دوم آموزش پیانوی لهبر را انتخاب می‌کنیم. کاری که باید در ابتدا انجام دهیم، تجسم تصویر نت‌ها است. این کار باعث خواهد شد تمرین از حفظ نواخته شود.»

«کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» که به چاپ سوم رسیده است. با شمارگان ۳۰۰ نسخه و با قیمت ۱۶۵ هزار تومان در بازار کتاب در دسترس علاقه‌مندان به موسیقی و ساز پیانو است.


«کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» که به قلم کارل لایمر و والتر گزه‌کین و با ترجمه‌ای از محسن الهامیان در ۲۴۴ صفحه و با قیمت ۳۴ هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ سوم رسیده است و اثری ارزشمند و جامع است که هم مباحث تئوریک و هم مباحث عملی را در بر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها