شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۹
شيوه‌هاي بيان احكام براي مبلغان ديني

چاپ اول كتاب «شيوه‌هاي بيان احكام» نوشته محمود اكبري از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر براي پيشبرد اهداف دينی و تجهيز مبلغان و ارتقاي سطح مهارت‌هاي تبليغي آنان تهيه و تدوين شده است.

بر اساس مطالب کتاب، تبليغ يك هنر بزرگ است و مبلغ يك هنرمند بزرگ. هنر تبليغ، به كار گرفتن شيوه‌هاي موثر در انتقال پيام‌هاي تبليغي است. تبليغ بزرگ‌ترين ابزاري است كه براي تامين مقاصد مكاتب و احزاب در بين همه قشرها در مجامع مختلف بين‌المللي استفاده شده است. پيام‌آوران الهي نيز از اين ابزار براي گسترش و نشر افكار آسماني و‌ آگاه ساختن مردم نسبت به بايدها و نبايدها استفاده مي‌كردند.

در دوران كنوني با پيشرفت‌هاي سريع علوم در عرصه‌هاي مختلف فرهنگ و تكنولوژي كه به عصر انفجار اطلاعات لقب يافته، از يك سو و درخشش اسلام ناب محمدي(ص) و اوج‌گيري تفكر فرهنگي انقلاب اسلامي در سراسر جهان و همچنين ايجاد عرصه‌هاي جديد براي تعميم و بسط نداي تعاليم آسماني از سوي ديگر، لزوم شناخت عميق‌تر تبليغ و توجه به اصول و راهكارها و شيوه‌هاي آن مضاعف شده است.

تبليغ دين، عهده‌دار توسعه دين در لايه‌هاي مختلف جامعه است. مهندسي و سازماندهي و بسط تبليغ، علاوه بر آموزش عميق و دقيق، نيازمند ارتقاي مهارت‌ها و توانمندي‌هاي تبليغي مبلغان است كه بايد با شيوه‌هاي روشمند علمي سامان يابد تا با به‌كارگرفتن مهارت‌هاي نوين تبليغي بتوان در نشر و گسترش فرهنگ غني و اصيل اسلامي و تحقق اهداف بلند تمدن اسلامي ولايي برگرفته از مكتب اهل‌بيت(ع) در كشور و نفوذ و جذابيت آن در اذهان مردم و در عرصه جهاني، هرچه بيشتر توفيق يافت.

با توجه به اهميت امر تبليغ در پيشبرد اهداف ديني و تجهيز مبلغان ديني به شيوه‌هاي نوين تبليغي و ارتقاء سطح آگاهي مهارت‌هاي تبليغي آنان و براي پاسخگويي به نيازها و خواسته‌هاي مخاطبان از طريق بهره‌گيري از روش‌ها و فناوري‌هاي روزآمد و موثر با تاكيد بر بهينه‌سازي روش‌هاي سنتي و مناسب ساختن مهارت‌هاي تبليغي مبلغان و ايجاد انگيزه براي كسب مهارت‌هاي مورد نياز تبليغ در زمينه‌هاي مختلف، طرح تدوين كتابچه‌هايي به عنوان «مهارت‌هاي تبليغ» از سوي دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی ارائه و به اجرا درآمده است.

آنچه در دنياي امروز در بررسي و آموزش هر رشته علمي مطرح و براي انجام آن بهترين و بيشترين سرمايه‌گذاري را مي‌كنند، روش و قالب است و حتي درس و رشته‌اي به نام متدولوژي و روش‌شناسي دارند.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «چرا ما با اين غناي فكري و فرهنگي نبايد از شيوه‌ها و سبك‌هاي جديد استفاده كنيم چرا ما علوم و معارف به حق خويش را نبايد با روش‌ها و قالب‌هاي زيبا و پرجاذبه به دنياي تشنه امروز ارائه دهيم. هر بخش معارف دين را مي‌توان با شيوه‌هاي زيبا و جذاب بيان نمود.
اين نوشتار گام كوچكي است در جهت جذاب‌سازي آموزش احكام كه در دو بخش تنظيم شده است.
بخش اول در كليات بحث آموزش احكام است همچون تعريف احكام ضروري آموزش احكام و راهكارهاي ايجاد انگيزه براي مخاطبان احكام و اصول تدريس احكام و ... 
و بخش دوم در شيوه‌هاي بيان احكام در دو قسمت اجتماعات عمومي و دانش‌آموزي است همچون شيوه تصويري، سوالي، معياري، نموداري، موضوعي، سه بعدي و ...»

احكام، جمع «حكم» به معناي فرمان و دستور است. در اصطلاح فقه عبارت است از مجموعه قوانين و دستورهايي كه خداوند متعال براي سعادت بشر در همه زمينه‌ها صادر كرده است. به عبارت ديگر، در احكام، مجموعه‌اي از بايدها و نبايدهاست كه مسلمانان در صورت برخورداري از اعتقاد صحيح با انجام دادن يا ترك كردن آنها، به وظيفه خود در اطاعت از خداوند، عمل مي‌كنند، نظير نماز خواندن، روزه گرفتن، پرهيز از غيبت كردن، دروغ گفتن و ... .

در حقيقت احكام، بيانگر مرزها و حريم‌هاي انساني است. احكام براي همه موضوع‌ها، حد و مرز تعيين مي‌كنند. خوردني‌ها، آشاميدني‌ها، ديدني‌‌ها، شنيدني‌ها، گفتني‌ها و نوشتني‌ها به تناسب خود، مرز و حريم دارند كه بايد آنها را رعايت كرد؛ زيرا در غير اين صورت، آسايش انسان‌ها از بين مي‌رود. در قرآن از اين مرز و حريم به عنوان حد ياد شده است. 

در قرآن مجيد، تعبير لطيفي درباره قوانين وجود دارد كه آن تعبير به «حد» و «مرز» است. به اين ترتيب، معصيت و مخالفت با اين قوانين، تجاوز از مرز به شمار مي‌رود. در حقيقت، در ميان كارهايي كه انسان انجام مي‌دهد، يك سلسله مناطق ممنوعه وجود دارد كه ورود به آنها فوق‌العاده خطرناك است. قوانين و احكام الهي، اين مناطق را مشخص مي‌كند و بسان نشانه‌هايي‌اند كه در اين‌گونه مناطق قرار مي‌دهند. به همين دليل، انسان حتي از نزديك شدن به اين مرزها نهي شده است، زيرا نزديكي به اين مرزها، انسان را بر لب پرتگاه قرار مي‌دهد. اهل‌بيت(ع) نيز از موارد شبهه‌ناك نهي فرموده و گفته‌اند: «اين كار در حكم نزديك شدن به مرز است و چه بسا با يك غفلت انساني كه به مرز نزديك شده است، گام در آن طرف بگذارد و گرفتار هلاك و نابودي شود». اسلام، مجموعه‌اي از مرزهاست كه مسلمانان بايد اين مرزها را بشناسند و از آنها تجاوز نكنند.

كتاب‌هاي نگاهي به حق‌الناس، تفسير نمونه، استفتائات جديد، مفردات راغب، وسائل‌الشيعه، بحارالانوار، توضيح‌المسائل امام، سيري در سيره نبوي، اصول كافي، آشنايي با علوم اسلامي، بر درگاه دوست، جامع‌المسائل، محرم و نامحرم، گناهان كبيره، آموزش احكام، فرهنگ فقه، روش تدريس و دسته‌بندي، احكام جوانان، العروة‌الوثقي، مسائل جديد، جوانان و چلچراغ هدايت نورالنور از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثرند.

چاپ اول كتاب «شيوه‌هاي بيان احكام» در شمارگان 2000 نسخه، 136 صفحه و بهاي 24000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط