چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۴
هفتمين مجموعه شعر مودب منتشر مي‌شود

هفتمين مجموعه شعر علي محمد مودب، در قالب كلاسيك با مضامين اجتماعي و محوريت عدالت در جامعه به زودي منتشر می‌شود.\

مودب در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين مجموعه شعر گفت: مجموعه اخير غزل‌ها، چارپاره، دوبيتي‌ و رباعي‌هاي من را شامل مي‌شود كه در يك مجموعه توسط انتشارات كتاب آفتاب مشهد منتشر خواهد شد.

وي در ادامه افزود: اشعار اين مجموعه سروده‌هاي يك‌سال گذشته را در بر مي‌گيرد. هنوز عنواني براي اين كتاب برنگزيده‌ام اما اين مجموعه شعر مراحل نهايي آماده‌سازي جهت انتشار را مي‌گذراند.

اين شاعر درباره فضا و مضامين مجموعه اخير خود اظهار داشت: ويژگي اين مجموعه، محوري بودن موضوع عدالت و پرداختن به مباحث اجتماعي و نقد جامعه است. در اين ميان دو موضوع نقد ريا و نقد فاصله طبقاتي نمايان‌تر است.

وي به تعداد بيشتر رباعي‌ها و دوبيتي‌هاي اين مجموعه اشاره كرد و توضيح داد: متناسب با وسايل ارتباطي امروز مانند تلفن همراه قالب‌هاي كوتاه شعري نيز ظرفيت بيشتري دارند و پاسخگوي چنين فضاهايی هستند. بسياري از رباعي‌هاي من در پاسخ به رباعي‌هاي دوستان شاعر جوانم و يا افرادي كه تنها به شعر علاقه‌مند بودند و توسط پيام كوتاه اين رباعي‌ها را برايم ارسال كرده بودند، سروده شده بود.

مودب از قالب رباعي به عنوان يك قالب كاربردي ياد كرد و گفت: بر خلاف تصور برخي كه دوران اشعار كلاسيك را پايان يافته مي‌دانند اما استفاده از اين قالب در جامعه رو به گسترش است. به عنوان مثال بسياري از افرادي كه شاعر نيستند نيز رباعي‌هاي شاعر جوان «ميلاد عرفان‌پور» را مي‌خوانند و از آن‌ها استفاده مي‌كنند.

وي با تاكيد بر كم شدن فرصت‌ها در اين زمان افزود: يكي از ويژگي‌هاي رباعي پرداختن به زندگي معاصر و ارائه تصويري از زندگي امروزي در قالبي كوتاه است. رباعي امروزي ظاهري كلاسيك دارد ولي از نظر محتوا و عناصر متاثر از شعر و فضاي امروزي است. «بيژن ارژنگ» از جمله شاعراني است كه به خوبي اين تصوير و فضا‌سازي را در رباعي‌هايش نشان مي‌دهد.

اين شاعر در ادامه به اين پرسش پاسخ داد كه اشعار خودش در اين مجموعه چقدر از تصوير بهره مي‌گيرد و اظهار داشت: مخاطب امروزي با توجه به اين‌كه مدام با رسانه‌هاي تصويري در ارتباط است در شعر نيز به دنبال چنين فضايي است و شايد به خوبي با اشعار كلامي ارتباط برقرار نكند. من به عنوان شاعر نيز از اين فضا متاثر هستم و تصوير در اشعارم برجسته‌تر مي‌شود.

وي در پايان اشاره كرد: كتاب ديگري در برگيرنده اشعار نيمايي و سپيد را درست تدوين دارم كه تا 6 ماه آينده منتشر خواهد شد.

علي محمد مؤدب متولد 1355 تربت جام است و تحصيلاتش را تا مقطع كارشناسي ارشد الهايات دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داده است.

از جمله آثار او مي‌توان مجموعه شعرهای «عاشقانه‌های پسر نوح»، «همین قدر می‌فهمیدم از جنگ»، «مرده‌های حرفه‌ای» و «مجموعه الف‌های غلط» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط