سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۲
داستان‌هاي فصيح، پلي ميان مردم و روشنفكران است

عباس جهانگيريان، در حاشيه مراسم تشيع پيكر اسماعيل فصيح كه صبح دوشنبه 29 تير از مقابل خانه هنرمندان انجام شد، گفت: شاخصه اصلي داستان‌هاي فصيح اين بود كه جريان داستان‌نويسي نو و مردمي را به هم پيوند داد. داستاهاي او هم به مذاق روشنفكران خوش مي‌آيد و هم جوهر مردمي را داراست./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عباس جهانگيريان كه صبح ديروز(دوشنبه 29 تير) در مراسم تشيع پيكر اسماعيل فصيح حضور داشت، درباره مشخصه‌هاي اصلي داستان‌نويسي او سخن گفت و توضيح داد: فصيح توانست طيف وسيعي از مخاطبان را به مخاطبان هميشگي داستان اضافه كند؛ آنهم در شرايطي كه مردم ما از داستان‌خواني فاصله گرفته بودند. آثار فصيح توانست بخشي از مخاطبان از دست رفته و خاموش را فعال كند و جريان جديدي بين دوستداران داستان بوجود بياورد. 

اين مدرس دانشگاه هنر اضافه كرد: هر بار كه كتاب جديدي از آقاي فصيح منتشر مي‌شد، مي‌ديديم كه همراه دانشجويان است و اين علاقمندي در بين دانشجويان هنر نمود بيشتري داشت. در مجموع به صراحت پيدا بود كه گرايش جديدي از اقبال به داستان در لايه‌هاي مياني جامعه به وجود آمده است. 

نويسنده «هامون دريا» از خصيصه ديگر داستان‌هاي فصيح سخن گفت و اضافه كرد: مشخصه ديگر داستان‌هاي فصيح، برخورداري آنها از قابليت‌هاي بالاي سينمايي است و مساله‌اي كه موجب افسوس ما مي‌شد، تعلل در سينمايي شدن اين آثار بود. 

وي با توضيح درباره دغدغه اصلي اسماعيل فصيح در داستان‌نويسي خاطرنشان كرد: او جامعه شناسي خانواده ايراني را وارد ادبيات كرد و تحليل خانواده ايراني همراه روابط اجتماعي، از نگاه جامعه‌شناسانه و روانكاوانه دغدغه هميشگي‌اش بود. 

اين داستان‌نويس اضافه كرد: ما ملتي هستيم با حسن‌ها و عيب‌هاي خودمان و فصيح اين‌ها را خيلي خوب مي‌ديد. 

جهانگيريان در پايان با بيان اينكه توليدات سينمايي براساس اين‌گونه كتاب‌ها مي‌تواند در بالا رفتن تيراژ كتاب موثر باشد، گفت: اميدوارم سخت‌گيري در شكل‌گيري چنين حركت‌هايي از ميان برداشته شود؛ چرا كه توليدات سينمايي براساس ادبيات، نقش چشمگيري در رشد تيراژ كتاب و در نهايت كتابخواني خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط