چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۱
تأملاتي گذرا در گزارش عملكرد دولت نهم

چاپ نخست كتاب «دولت اقدام (تأملاتي گذرا در گزارش عملكرد دولت نهم)» (جلد اول) گردآوري و تدوين شده توسط مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري از سوي نشر جمهور ايران منتشر و روانه بازار كتاب شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مي‌كوشد گزارشي كوتاه از عملكرد و تلاش‌هاي دولت نهم را براي آشنايي عموم تبيين كند. 

بر اساس مطالب كتاب، «دولت نهم با صفات گوناگوني نزد آحاد ملت و خواص شناخته مي‌شود، اما گوياترين اين نام‌ها و نشانه‌ها، عنواني است كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي دولت نهم را بدان مفتخر كردند. "دولت كار" و "دولت اقدام"؛ صفاتي ماخوذ از اشارات و بيانات مقام معظم رهبري است كه علاوه بر اين، از مولفه‌هاي اصلي، خاستگاه و فلسفه وجودي تكوين كابينه نهم در ايران اسلامي نيز به‌شمار مي‌آيد. وانگهي اين دولت در حوزه نظر هم اهل اقدام است؛ زيرا اگرچه جستجوگر «دولت اسلامي» و نيز احياگر گفتمان انقلاب اسلامي و راه و آرمان امام‌خميني(ره) و همچنين مبشر عدل و صلح در ايران و جهان است؛ اما اين صفات را نه صرفا در گفتار خويش، كه در رفتار، عمل، كار و تلاش‌هاي بي‌وقفه خود تعقيب كرده است.» 

در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است: «اعطاي مدال و نشانه دولت كار و دولت اقدام از سوي رهبر حكيم نظام نيز گويا و خود مفسر پركاري و تلاش شبانه‌روزي دولت نهم به‌ويژه رئيس جمهوري اسلامي ايران است. دولتي كه با تكيه بر مباني اسلامي در كشورداري و همچنين با بهره‌مندي از دانايي و تحليلي نوين در آزمايش سرزميني ايران، به شجاعت در اقدام‌ها و تصميمات بزرگ نيز متصف شده است. از اين‌رو، اكنون كار و تلاش جزو جدايي ناپذير دولت نهم و يكي از شناسه‌ها و مولفه‌هاي هويت بخش آن به‌شمار مي‌آيد. اين سياست و روش به‌گونه‌اي است كه گفتمان كار و خدمت بي‌منت به گفتمان مسلط و مورد اتفاق و اجماع ملي در مقطع كنوني مبدل شده است. به نظر مي‌رسد انتخاب راهبرد كار، پيشرفت و اعتلاي كشور جزو دقيق‌ترين راهبردهاي ميانبر از سوي دولت خدمتگزار براي حصول به ايران قدرتمند و مقتدر 1404 نيز به حساب مي‌آيد، زيرا كشور برخوردار از دشمن و رقباي بزرگ و همچنين ملتي ارجمند با رسالتي جهاني، پيش از همه چيز به كار و تلاش بي‌وقفه نيازمند است.» 

عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، رييس دفتر رئيس جمهور در بخشي از مقدمه كتاب مي‌نويسد: «مجموعه دولت اقدام كه به همت مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري و برخي سازمان‌هاي دولت خدمتگزار تهيه و تدوين گرديده، گوياي چند پيام واضح و معنادار زير است:
يكم: انطباق يافتگي و ظهور ايده اين هماني: با مراجعه به بيانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و با مشاهده ابراز مودت آحاد ملت با دولت به‌خصوص رياست محترم جمهوري، در مي‌يابيم كه دولت نهم، اكنون از حيث انطباق با آرمان‌ها و آرزوهاي انقلاب اسلامي، با شعار اين هماني قرابت بيشتري يافته است. تاكيد بر هويت اسلامي و ايراني قدرت و سياست از سوي رياست محترم جمهوري و كارگزاران دولت؛ ايده‌اي بين الاذهاني نزد توده ملت و اهالي انديشه پديدآورد كه دولت اخير از حيث نظر و عمل به انقلاب اسلامي بيشترين شباهت را در خود جمع كرده است. با اين وصف، مي‌توان گفت دولت نهم همبستگي ملي با انقلاب اسلامي را نيز ارتقاء بخشيد. ضمن اينكه آثار اين هماني، سرمايه‌ بزرگي براي تامين قواي محركه براي حركت در چشم‌انداز ساخت تمدني اسلامي ـ ايراني در پي خواهد داشت. 
دوم: اتحاد آرمان‌گرايي و عمل‌گرايي: بنا به مشاهده وضعيت حاكم در دستگاه‌ها و با توجه به اخبار، شواهد و براهين متعدد و گسترده، دولت نهم با استمداد از آموزه‌هاي ديني و آرمان‌هاي انقلابي توانست ميل به سازندگي و پيشرفت را در كشور از حيث كميت و كيفيت ارتقاء بخشد. اين مهم با نگاهي به شكاف‌هاي عميق مابين آرمان و عمل در برخي مقاطع ما‌قبل دولت نهم بيشتر ملموس خواهد شد. با اين وصف، پس از نهضت سوم تير و احياي گفتمان امام‌خميني(ره) در دولت نو پديد مشخص شد كه حفره‌هاي مابين "آرمان" و "عمل" امري تصنعي و تحميلي بوده و با مختصات دولت اسلامي مغايرت دارد. لذا دولت نهم با علم به انسجام و يكپارچگي ذاتي آرمان و عمل به‌خصوص با بهره‌مندي از قدرت نهفته در هويت اسلامي ـ ايراني، امر خطير پيشرفت و اعتلاي ايران را بسط و تعميق داد.
سوم: اعاده عزت و تشخص ملت با گفتمان اسلامي ـ ايراني عدل و صلح: تحليل رفتار بيگانگان در سال‌هاي ماقبل و مابعد دولت نهم حاكي از آن است كه دولت نهم با اتكاء به قدرت لايزال الهي و رهنمودهاي حكيمانه مقام معظم رهبري و سرمايه اجتماعي ملت، علاوه بر جبران برخي كوتاهي‌ها، قصور و احيانا تقصيرها در تعامل با نظام و مناسبات جهاني، اعاده‌گر حيثيت و شان حقيقي ايران اسلامي در منطقه و جهان نيز بوده است. اكنون ايرانيان علاوه بر اينكه بي‌لكنت زبان با نظام سلطه روبرو مي‌شوند، خود به ترازوهاي واقعي انقلاب اسلامي در بين ملل جهان مبدل شده‌اند. بازتاب و آثار راهبردها، عمليات، سياست و روابط خارجي دولت نهم در منطقه و جهان به‌گونه‌‌اي است كه مي‌توان مدعي شد فرايند جديدي از ملت سازي و تكوين دولت‌ها آغاز شده است. ترازو ملاك عدل و صلح اعلامي رئيس جمهوري اسلامي ايران اكنون به عرصه ظهور و موجوديت ملت‌هايي منجر گرديده كه از دولت‌هاي خويش پيشي گرفته و خواستار ايجاد نظم و مناسبات عادلانه در منطقه و جهان هستند.
چهارم: تكوين قوه مجريه كم هزينه و پرفايده: آمارها و گزارش‌هاي پيش روي، حاكي از آن است كه اكنون قوه مجريه كم هزينه و پرفايده‌اي سررشته‌دار امور در كشور است. دولتي كه از هزينه‌هاي خود كم مي‌كند اما بر تلاش خويش براي خدمتگزاري مي‌افزايد. دولت خدمتگزار با كوچك‌كردن، چابك‌سازي و نحيف‌سازي خود از حيث ديوان سالاري، دولت همه مناطق و كابينه تمامي ملت به‌شمار مي‌رود. قوه مجريه‌اي كه در رسيدگي به امور مردم و كشور از ديوان سالاري لجام گسيخته عبور كرده و دولت را به مركبي رهوار و سبك پا براي خدمت و مجاهدت تبديل كرده است. روحيه خدمتگزاري و شفافيت در عمل و اداره كشور كه به سقوط سيطره آهنين "ديوان سالاري" انجاميد، خود به محركي براي پيشرفت "مردم سالاري ديني" منجر گرديد. مولفه ياد شده، گوياي آن است كه هرگاه سازمان دولت و وجهه همت كارگزاران به خدمت كشور و ملت درآمد، شاخص‌هاي رشد و امنيت ملي نيز تقويت شده و به تعميق تعامل و مشاركت پويا و مسوولانه مبدل گرديد. از اين‌رو، بسط و تعمين اين رويكرد خود يكي از مولفه‌هاي بنيادين صيانت از حقوق شهروندي و اساسا تفسير معنادار و عادلانه حق و تكليف در ارتباط بين ملت و دولت اسلامي است.
چه بسا دولت‌هايي كه به واسطه قرابت با شعار دولت اسلامي و خدمتگزار ايراني پديد آمده‌اند و بسيارند دولت‌هايي كه به دليل خواست ملت‌ها، ناگزير به مخالفت با بي‌عدالتي‌ها و نابساماني‌ها در نظام سلطه جهاني مبادرت نموده‌اند و همه اين شواهد خود حاكي از قرار گرفتن جهان در آستانه تحولي بزرگ مي‌باشد.» 

كتاب حاضر از دو بخش تشكيل شده كه بخش اول، فرهنگ و سياست و بخش دوم، علمي ـ پژوهشي است. 

چاپ نخست كتاب «دولت اقدام (تأملاتي گذرا در گزارش عملكرد دولت نهم)» در شمارگان 5000 نسخه، 688 صفحه و بهاي 45000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها