چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۰
مصاديق ذكر در قرآن و احاديث

چاپ اول كتاب «منتخب نهج‌الذكر» تاليف محمد محمدي ري‌شهري با همكاري رسول افقي و ترجمه حميدرضا شيخي از سوي سازمان چاپ و نشر دارالحديث منتشر و روانه بازار كتاب شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين اثر، افزون بر تبيين مسائل كلي مربوط به ياد خدا، درباره ده عنوان از بارزترين مصاديق ذكر در قرآن و احاديث پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) به تفصيل مطالبي ارائه مي‌شود. 

بر اساس مطالب كتاب، ياد خدا، رمز خودسازي و سازندگي و صعود به قله كمالات انساني است. ياد خدا، بهترين سرمايه تامين سعادت فردي و اجتماعي، مادي و معنوي و دنيا و آخرت است. براي بهره‌برداري از اين سرمايه عظيم، آگاهي يافتن از ارزش و اهميت آن و نيز شناخت روش‌ها، آداب، آفات و آثار آن از منظر قرآن و احاديث، ضروري به نظر مي‌رسد. 

در اين اثر، درباره ده عنوان از بارزترين مصاديق ذكر در قرآن و احاديث معصومين(ع) مطالبي ارائه شده است. اين اذكار عبارت‌اند از: بسمله، تسبيح، تحميد، تهليل، تكبير، حوقله، استثناء، استعاذه، استغفار و صلوات بر پيامبر(ص) و اهل‌بيت ايشان. 

نهج‌الذكر، حركتي نوين بررسيدن به اين آرمان بلند است كه با نظمي‌ نوين و سهل‌الوصول و «درآمد»ها و «تحليل»هايي كارآمد، در ده بخش، در خدمت فرهيختگان و تشنگان معارف زلال اسلامي قرار مي‌گيرد.

مولف كتاب در بخشي از پيشگفتار كتاب مي‌نويسد: «متن كامل اين كتاب، در چهار جلد، پيش از اين، تقديم پژوهشگران شد؛ ليكن براي آن كه همگان بتوانند از رهنمودهاي قرآن، پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) در زمينه مهمترين عوامل خودسازي و سازندگي بهره‌مند شوند، اينك گزيده آن ـ كه توسط فاضل گران‌قدر رسول افقي فراهم آمده است ـ در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. نكاتي كه در تلخيص اين مجموعه مورد توجه بوده‌اند، عبارت‌اند از: حفظ مطالب اصلي و تقريبا همه عناوين اصلي و فرعي، بجز «اذكار ماثور». حفظ همه درآمدها، تحليل‌ها و توضيحات، به‌جز چند مورد اندك. انتخاب جامع‌ترين و گوياترين و شيواترين احاديث در زير هر عنوان و تلخيص پانوشت‌ها با اكتفا به مهمترين منابع حديث، در حدي كه هر پانوشتي از يك سطر تجاوز نكند.» 

عناوين فصول ده‌گانه كتاب حاضر از اين قرارند:ياد كردن و فراموش كردن خدا، بسمله (گفتن «بسم‌الله»)، تسبيح (گفتن «سبحان‌الله»)، تحميد (گفتن «الحمدلله»)، تهليل (گفتن «لا اله الا الله»)، تكبير (گفتن «الله اكبر»)، حوقله و استثناء (گفتن «لا حول و لا قوة الا بالله» و «ان شاء‌الله»)، استعاذه (گفتن «اعوذبالله»)، استغفار (آمرزش‌خواهي از خدا)، صلوات فرستادن بر پيامبر و خاندان او و بر ديگر پيامبران. 

چاپ اول كتاب «منتخب نهج‌الذكر» در شمارگان 1000 نسخه، 640 صفحه و بهاي 75000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها