سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۳
نمايشگاه كتاب، جشن بزرگ دانايي‌ است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز در افتتاحيه بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، از نمايشگاه كتاب به عنوان بزرگ‌ترين جشن دانايي و جشنواره بزرگ كتاب و كتابخواني نام برد و افزود: آنچه در خلال تلاش‌هاي سي‌ساله در امر فرهنگ مي‌توان به آن اشاره كرد، تغيير و تحول فرهنگي است كه به دنبال حركت فرهنگي انقلاب اسلامي ايران رخ داد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «محمدحسين صفارهرندي» در اين مراسم، با اشاره به افزايش 60 برابري انتشار كتاب طي 30 سال اخير در كشور گفت: در سال‌های 56 و 57 تعداد کتاب‌هایی که در كشور منتشر مي‌شد، سالانه كمتر از يك هزار عنوان بود كه اين آمار در مقايسه با انتشار 55 هزار عنواني کتاب در سال 87، نشانگر رشد فزاينده توليد كتاب در ايران است.

وي ادامه داد: در اين ميان، استقبال از کتابخوانی در چند سال اخیر گسترش زيادي داشته است و گرايش مردم به كتاب کتابخانه‌های عمومی، مدارس و مساجد به منظور ایجاد رفاقت بیشتر مردم با کتاب گویای این امر است.

صفارهرندي با بيان اين‌كه دولت نهم در طول چند سال اخیر رکوردهای بی‌سابقه‌ای برای دسترسی مردم به کتاب داشته است، اظهار داشت: در كنار تلاش‌هايي كه براي ارتقاي سرانه فرهنگي صورت گرفته، حمايت‌هاي رييس جمهور نيز بر رونق فعاليت‌هاي فرهنگي در اين سال‌ها موثر بوده است.

وی همچنين به خريد 25 میلیارد تومانی کتاب در سال 86 اشاره كرد و افزود: اين رقم در سال 87، 22 میلیارد تومان بود كه طبق برنامه‌ريزي‌ها این روند امسال نيز ادامه خواهد داشت و بر اساس پيش‌بيني‌ها، تزريق كتاب به كتابخانه‌ها بیش از 10 برابر افزايش خواهد يافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف گفت: هنوز در حوزه فرهنگ به نقطه تعادل نرسیده‌ایم و اصلاح الگوی مصرف در حوزه فرهنگ بايد زیادتر خواندن باشد كه در واقع تاكيد بر نوعی اسراف در مطالعه است.

وي تصريح كرد: زماني كه دولت نهم فعاليت خود را آغاز كرد، اهالی فرهنگ و هنر به عنوان متهمان اصلی بروز برخی مفاسد در جامعه معرفی مي‌شدند، در اين ميان بخشی از اتهامات ناروا و برخی ناظر به اتفاقاتی بود که در حوزه فرهنگ و هنر می‌افتاد، در اين سال‌ها تلاش کردیم این اتهام را از اهالی فرهنگ دور کنیم و امروز کسی جرات ندارد چنین اتهاماتی به اهالی فرهنگ بزند.

صفار هرندی همچنین به افزايش سرانه مطالعه از 8 دقیقه به 20 دقيقه اشاره كرد و افزود: براي افزايش سرانه مطالعه در كشور و رسيدن به نقطه آرماني نيازمند صرف هزينه هستيم و در اين ميان به خانواده‌ها پيشنهاد مي‌كنيم، از درآمد خود درصدي را براي امور فرهنگي مثل خريد كتاب، تئاتر، سينما و ... اختصاص دهند.

افزايش سقف خريد كتاب‌هاي خارجي تا 20 هزار تومان
در ادامه اين مراسم، دكتر «محسن پرويز»، رييس بيست‌و‌ دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، نيز در سخناني گفت: از مدت‌ها پيش بحث‌هاي زيادي درباره امكان جا‌به‌جايي نمايشگاه كتاب تهران مطرح بود، كه ماحصل سه سال بررسي كارشناسي در اين زمينه، نشان از توجه كارشناسان به بحث انتقال نمايشگاه داشت كه از مهم‌ترين دلايل آن موقعيت جغرافيايي مكان قبلي نمايشگاه كتاب بود.

وي ادامه داد: وسعت برگزاري محل نمايشگاه، نبود محل مناسب جايگزين و مشكلات حواشي موجب شده بود كسي مسووليت انجام اين كار را نپذيرد، اما برگزاري بيستمين دوره نمايشگاه كتاب در مصلاي امام خميني(ره) با وجود برخي مشكلات، نتايج مثبتي به همراه داشت.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه امسال ناشران 12 هزار و 500 متر مربع فضا در اختيار دارند، اظهار داشت: ثابت نگه داشتن نرخ يارانه خريد ارز و اجاره بهاي غرفه‌هاي نمايشگاه از جمله نكاتي است كه در اين عرصه مغفول مانده و در سه سال گذشته هيچ تغييري نكرده است.

وي ادامه داد: البته قيمت كتاب‌هاي خارجي افزايش داشته است كه در برابر اين افزايش، سقف خريد براي هر گروه خريدار، بيست‌هزار تومان افزايش يافته تا قدرت خريد براي تهيه اين آثار نيز افزايش پيدا كند.

دكتر پرويز با بيان اين كه در نمايشگاه امسال نيز از عرضه كتاب‌هاي ويراست اول حمايت خواهيم كرد، گفت: امسال بيش از 150 هزار عنوان اثر خارجي در نمايشگاه كتاب تهران در بخش خارجي عرضه مي‌شوند.

وي در ادامه با اشاره به انتقال ناشران عرب به بخش فروش مستقيم، گفت: تصور اوليه اين بود كه اين انتقال به فروش اين ناشران ضربه بزند كه نتيجه نشان داد تصميم درست و بر مبناي اصول كارشناسي بوده و در نمايشگاه امسال استقبال ناشران عرب بسيار بيش‌تر از سال‌هاي گذشته است.

معاون فرهنگي وزير ارشاد، درباره حضور كشورهاي ديگر در نمايشگاه گفت: اين حضور بر اساس يك توافق دو طرفه است و حضور آنان با تسهيلات رايگان در نمايشگاه تهران، مستلزم استفاده ايران از اين شرايط در كشورهاي ديگر است. از كشورهايي كه براي نخستين بار در نمايشگاه حضور يافته‌اند مي‌توان به روسيه، اكراين، برزيل، افغانستان و ... اشاره كرد.

به گفته رييس بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، در نمايشگاه امسال، 1700 ناشر خارجي و سي‌وسه كشور هم به شكل مستقل حضور پيدا كرده‌اند.

وي درباره بخش داخلي نيز به ثابت نگه‌داشته شدن نرخ غرفه‌ها در چهار سال اخير اشاره كرد و گفت : شوراي سياست‌گذاري با تصميم خود مبني بر عدم افزايش قيمت نرخ غرفه‌ها از ناشران كوچك حمايت كرد و با اين راهكار به عدالت نزديك‌تر شد.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به واگذاري مديريت بخش‌هاي مختلف به تشكل‌هاي فرهنگي اشاره كرد و گفت: جابه‌جايي يارانه كاغذ به عنوان قانوني كه در برنامه چهارم بر آن تاكيد شده و البته مسكوت مانده بود، از مهم‌ترين اقدامات در عرصه نشر كشور است، با توجه به اين‌كه بسياري از افراد شجاعت اجرايي شدن آن را نداشتند و تصور مي‌كردند با اين كار فروش و شمارگان كتاب‌ كاهش پيدا مي‌كند اما هم‌اكنون شاهديم كه قيمت كتاب متناسب با رشد تورم در كشور بوده و شمارگان كتاب‌ نيز افزايش پيدا كرده است.

وي گفت: ناشران و نويسندگان متعهدانه به فعاليت خود در حوزه نشر كشور ادامه مي‌دهند تا فضاي عمومي فرهنگ كشور پذيراي 550 هزار عنوان منتشر شده در سال گذشته باشد و بيش از دو سوم آثار نيز تاليف اول باشد.

نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي امام خميني (ره) تهران برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط