سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹
ميراث مكتوب با 182 عنوان كتاب به نمايشگاه مي‌آيد

مركز پژوهشي ميراث مكتوب ناشر متون و نسخه‌هاي خطي در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، با ارايه 182 عنوان كتاب در زمينه‌ احياي نسخه‌هاي خطي، تاريخي و قرآني در بيست ‌و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران حضور مي‌يابد._

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل مركز پژوهشي ميراث مكتوب، به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: «علاوه بر كتاب‌هاي منتشر شده اين مركز در چند سال اخير، كتاب‌هاي «قرآن ميبدي»، «شهر تلويحات ابن كمونه»، «نسخه خطي تاريخ هرات»، «برزونامه»، «رستم‌نامه»، «جامع‌التواريخ (8جلد)»، «مفاتيح‌الاسرار و مصابيح‌الابرار»، «معرفت و فلاحت»، «چين‌نامه»، «ديوان صوفي»، «مرآت‌الوقايع مظفري (دو جلدي)» و... از جمله كتاب‌هاي شاخصي است كه در نمايشگاه كتاب ارايه مي‌شود.» 

به گفته «زينب پيري»، «تفسير شهرستاني»، «سلم‌السماوات»، «بيان‌الحقايق»، «شجره‌الملوک» و «قرآن فارسي کهن» از ديگر آثاري است كه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

وي به «تاريخ هرات» اشاره كرد و گفت: «چنان‌كه از محتواي اجزاي باقي‌مانده اثر به دست مي‌آيد، اين نسخه، احتمالا تاريخ هرات را از آغاز بناي شهر هرات تا روزگار سلطان سنجر سلجوقي دربردارد و به ‌رغم افتادگي‌هاي زيادي كه در صفحات آن مشاهده مي‌‌شود، مملو از فوايد تاريخي است.»

«پيري» در ادامه سخنانش افزود: «در اين كتاب به شرح حكاياتي جالب و شگفت‌انگيز در تاريخ سوانح هرات، همچون شيوع قحطي و خشكسالي، برخوردهاي اقشار و مذاهب، فعاليت‌هاي اسماعيليه، برخي اجحافات حكومتي، بروز اعتراضات و شورش‌هاي عمومي پرداخته مي‌شود و در خلال آن جزئيات نسبتا زيادي از حوادث تاريخي شهر هرات، توابع و اجزاي آن چون مسجد جامع و بازار شهر، در روزگار سلجوقيان و ايام زندگاني مؤلف، با ذكر تاريخ دقيق آن‌ها بيان مي‌شود.»

وي به كتاب هشت جلدي «جامع التواريخ» اشاره كرد و گفت:‌ «جامع‌التواريخ» (تاريخ آل سلچوق، سامانيان، بويهيان، غزنويان، بني‌اسرائيل)» تأليف رشيدالدين فضل‌الله همداني توسط دكتر محمد روشن تصحيح شده كه مربوط‌ به‌ اين دوره تاريخي و سراسر انباشته‌ از اساطير و داستان‌هاي آن قوم ‌است كه براي نخستين‌ بار بر اساس‌ معتبرترين‌ نسخه تصحيح‌ به‌ زيور طبع‌ آراسته‌ شده است.»

پيري يادآور شد:‌ «تحفه‌‌السلاطين»‌ تأليف محمدبن جابر انصاري در قرن 11 هجري كه با مقدمه، تحقيق و تصحيح احد فرامرز قراملكي منتشر شده است. اين كتاب دوره‌ كاملي‌ از علم‌ منطق‌ به‌ زبان‌ فارسي‌ است‌. توضيح‌ روشن‌ و متمايز مفاهيم‌، تقرير دقيق‌ مسائل‌، گزارش‌ آراء مهم‌ منطق‌دانان‌ پيشين‌ و تحليل‌ ديدگاه‌ مؤلف‌ از ويژگي‌هاي‌ اين‌ اثر به‌شمار مي‌رود.

به گفته مدير روابط عمومي ديوان «اشعار صوفي» به كوشش ايرج افشار به چاپ رسيده است. اين كتاب به مولانا صوفي‌ محمد هراتي‌ شاعر ناشناخته سده‌ نهم‌ هجري‌ اختصاص دارد كه‌ در عهد سلطان‌ بايقرا در هرات‌ مي‌زيست‌. دفتري‌ كه‌ از اشعار مولانا صوفي‌ در دست‌ است‌ چند گونه‌ شعر شامل‌ غزليات‌، قصايد، ترجيع‌بند، مقطعات‌، رباعيات‌ و... را در بردارد. 

وي افزود: «مركز پژوهشي‌ ميراث‌ مكتوب‌ براي‌ بررسي‌ و مطالعه‌ درباره‌ بازسازي‌، احيا و انتشار مهم‌ترين‌ و برجسته‌ترين‌ آثار مكتوب‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ايراني‌ و اسلامي‌ فعاليت مي‌كند و نسخه‌هاي‌ خطي‌ فارسي‌ و عربي‌، در حقيقت‌ كارنامه‌ دانشمندان‌ بزرگ‌ و نوابغ‌ فكري‌ عالم‌ اسلام‌ و هويت‌‌نامه‌ مسلمانان‌ جهان‌ به‌ ويژه‌ ايرانيان‌ است‌ كه‌ در فراهم‌ آوردن‌ آن‌ سهم‌ ارزنده‌اي‌ داشته‌اند و بر عهده‌ هر نسلي‌ است‌ كه‌ اين‌ ميراث‌ پرارج‌ را پاس‌ دارد و براي‌ شناخت‌ فرهنگ‌ و ادب‌ و سوابق‌ علمي‌ خود به‌ احيا و بازسازي‌ آن‌ كوشش كند.»

بيست‌و‌دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) با حضور ناشران داخلي و خارجي برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان مي‌توانند از غرفه مركز پژوهشي ميراث مكتوب، واقع در شبستان اصلي، راهروي 9 غرفه 3 ديدن كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط