شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۳
غم و شادي بسياري از ما، وامدار ترقي است

«من و هم نسلان من و جمع زيادي از مردم ايران، بخشي از كمال موسيقي و ترانه و ملودي‌ها را مديون بيژن ترقي هستيم. ما در شادي و غم مديون چنين هنرمنداني هستيم.» مرتضي كاخي از سهم و نقش بيژن ترقي در شكل‌گيري ترانه‌سرايي مدرن ايران مي‌گويد.\

كاخي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به سهم والاي ترقي در ترانه و غزل معاصر گفت: عمري است كه بيژن ترقي را از طريق ترانه مي‌شناسم. او يكي از بهترين ترانه‌سرايان ايران بوده و هست.

وي افزود: من و هم‌نسلان من و جمع زيادي از مردم ايران كه به موسيقي و ترانه علاقمندند، همواره خواهان آن بودند كه موسيقي به كمال برسد و راه كمال را برود. به همين دليل بود كه ما طي دهه‌هاي گذشته به ملودي‌هاي مردمي و موسيقي اين حوزه دقت داشته‌ايم. 

وي اضافه كرد: ترقي حق زيادي بر گردن مردم علاقمند و مشتاق به اين بخش از هنر موسيقي دارد. چراكه آنان چه در غم و چه در شادي مديون هنر چنين هنرمنداني هستند.

كاخي با اشاره به نگاه مدرن ترقي به ترانه توضيح داد: ترقي با نگاهي مدرن به ترانه توجه داشت و بسياري را به دنبال خودش كشاند. سهم او در معرفي رويكردهاي نوين به ترانه‌هاي مردمي شايسته توجه بسيار است.

اين پژوهشگر ادبي كه بيژن ترقي را دنباله رو ترانه‌سرايان نامدار ايراني دانست، گفت: آنچه ما امروز به عنوان ترانه خوب مي‌بينيم در ادامه ترانه «ملك الشعرا بهار»، «عارف» و «شيدا»ست و ترقي نيز در همين راه قدم گذاشت.

كاخي در بخش ديگري از سخنانش با ابراز تاسف و ناراحتي از درگذشت ترقي گفت: وقتي يكي از اين گنجينه‌ها مي‌رود، بايد مدت‌هاي طولاني منتظر ماند تا ديگري بيايد كه بتواند جاي او را بگيرد و اين براي ما و براي نسل ما بسيار تاسف‌بار است. اميدوارم ديگراني بيايند كه بتوانند جاي خالي ترقي را در ترانه‌سرايي اين مرز و بوم پر كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط