سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۲
انتخاب الگوي صحيح مصرف، سرنوشت انسان‌ها را مي‌سازد

نويسنده كتاب «اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر کم و کیف مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» با توجه به تأثير نحوه درآمد و مخارج در سرنوشت انسا‌ن، ارايه الگويي اسلامي براي مبارزه با فرهنگ نادرست مصرف را دليل اصلي تدوين اثر خود عنوان كرد./

حجت‌الاسلام دكتر علي اكبر كلانتري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ترويج و گسترش فرهنگ اسراف و تبذير در عرصه‌هاي گوناگون زندگي اجتماعي را يكي از معضلات جامعه برشمرد و گفت: لزوم ايجاد تغيير در نگرش‌هاي كلي و رفتارهاي جزيي اقشار گوناگون اجتماع، من را بر آن داشت تا با استناد به منابع معتبر ديني و اسلامي، پژوهشي در اين زمينه انجام دهم.

وي افزود: انتخاب الگوي صحيح مصرف و چگونگي گذران زندگي و نحوه درآمدها و مخارج، تأثير حتمي بر سرنوشت انسان‌ها در دنيا و آخرت دارد. به همين دليل تبيين الگوي مصرف از نگاه دين ضروري به نظر مي‌رسد.

اين نويسنده ديني با استناد به فرمايشات مقام معظم رهبري و نامگذاري سال 88 با عنوان «سال اصلاح الگوي مصرف» اظهار داشت: با درست مصرف‌ كردن و حذف هزينه‌هاي زايد، هزينه‌هاي كمتري در داخل كشور صرف مي‌شود و نياز كمتري به واردات خواهيم داشت و از طريق صرفه‌جويي در خروج ارز مي‌توانيم با انجام تدابير و برنامه‌ريزي‌هايي كلان، به پيشرفت‌هاي گسترده‌اي دست ‌يابيم.

وي افزود: لازم است كارشناسان و متخصصان در زمينه‌هاي گوناگون تحقيقات عميقي انجام دهند و متخصصان تأليف و تحقيق، مجموعه‌اي جامع و علمي را به جامعه ارايه كنند تا در تمامي عرصه‌ها، نهضتي بزرگ و نتيجه‌بخش ايجاد شود و بتوانيم احكام دين اسلام را در تمامي ابعاد در جامعه اجرا كنيم.

حجت‌الاسلام كلانتري با اشاره به اهميت نامگذاري اين سال از سوي چهره‌اي سياسي و ديني كه بدون شك بياناتشان راهگشاي مشكلات همه افراد و دستگاه‌هاي دولتي است، گفت: اگر مردم جامعه و دستگاه‌هاي دولتي ما با نگاه سطحي و شعاري با اين مقوله برخورد نكنند و آن را اولويت كارهاي خود قرار دهند و از طريق فعاليت‌هاي علمي، عملي و تدوين و اجراي آيين‌نامه‌هايي در اين زمينه اقدام كنند، مي‌توان دشوارترين مشكلات را نيز پشت سر گذاشت.

نويسنده اين كتاب، دليل بسياري از فقرها و اختلافات طبقاتي موجود در جامعه را عدم توجه به الگوهاي صحيح مصرف مي‌داند و معتقد است: اگر خانواده‌ها در مصارف خود به درستي و با برنامه‌ريزي عمل كنند، به دارايي‌هاي خود قانع باشند، كمتر ابراز نياز مي‌كنند و مي‌توانند از درآمد خود بخش بيشتري را به سرمايه‌گذاري و مصرف در آينده اختصاص دهند. 

حجت‌الاسلام كلانتري درباره منابع مورد استناد در تدوين اين كتاب گفت: به اين دليل كه كتاب «اسلام و الگوی مصرف» رويكردي فقهي ـ اخلاقي دارد، كوشيده‌ام از منابع روايي قرآن و حديث در تهيه و تدوين آن استفاده كنم.

از ديگر تأليفات اين نويسنده ديني مي‌توان كتاب‌هاي «فقه و پوشش بانوان»، «نقش دانش رجال در تفسير و علوم قرآني»، «اخلاق و آداب دانشجويي»، «اخلاق و آداب كسب تجارت»، «اخلاق و آداب كارمندان» و «اخلاق زندگي» را نام برد.

وي اكنون در حال تأليف كتابي با عنوان «درآمدي بر اخلاق ورزشي در اسلام» است كه از سوي انتشارات دانشگاه شيراز تا چند ماه آينده آماده چاپ خواهد شد. 

حجت‌الاسلام كلانتري تصريح كرد: كتاب «اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر کم و کیف مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» حاوي سه بخش كليات و مباحث مقدماتي، بخش تعيين مصارف فردي و بخش تعيين مصارف دولتي است.

وي اظهار داشت: نخستين بخش اين اثر حاوي مباحثي چون تعريف مصرف، ضرورت مصرف، تبديل به مصرف، ضرورت نگاه ديني به مصرف و بحث اسراف است.

اين نويسنده حوزه دين تصريح كرد: بخش دوم در 11 بخش به نحوه درست مصارف فردي نظير خوراكي، بهداشتي، حقوق، اخلاق، انرژي، هزينه‌هاي مسكن، مصارف پوششي، تفريحي، رفاهي، تشريفاتي، آرايشي و تجملي پرداخته است و بخش نهايي آن با عنوان مصارف دولتي، معيارهايي را بيان مي‌كند كه بايد در مصارف دولتي مورد توجه قرار گيرند.

چاپ اول كتاب «اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر کم و کیف مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» از سوي موسسه بوستان كتاب در شمارگان 1500 نسخه، 358 صفحه و بهاي 54000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط