یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
«درخت گلابی و همسایه مهربان» به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «درخت گلابی و همسایه مهربان» به نویسندگی ساجده کارخانه‌ای و تصویرگری سارا دستمالچیان، با تأکید بر آموزش موضوعاتی به کودکان و نوجوانان همچون پرهیز از خودخواهی، غرور و تکبر، احساس ارزشمندی و عزت نفس روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این کتاب نویسنده با قلمی ساده و مفهوم و بهره‌گیری از آرایه‌های ادبی، موقعیتی را خلق کرده که در آن شخصیت مغرور و متکبر داستان، سرانجام به اشتباه خود پی می‌برد و این را در می‌یابد که ارزش موجودات به ظاهرشان نیست و همه موجودات با هدف مخصوصی خلق شده‌اند و در نوع خود ارزشمند هستند‌.

این کتاب ماجرای درخت گلابی و بوته آویشن را روایت می‌کند. درخت گلابی به خود و میوه‌هایش مغرور است و بوته را به‌خاطر کوچکی و بی‌خاصیت‌بودنش مسخره می‌کند؛ غافل از اینکه روزی می‌رسد که به همان بوته کوچک که به تمسخرش می‌پردازد، محتاج می‌شود.

این کتاب به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که در ستایشِ «آن صورتگر ماهر و بزرگ که بی‌تقلیدِ غیر، اینهمه صورت برد بر صفحه هستی به کار»، وظیفه همگان این است که علت آفرینش خود را بشناسند و بدانند که هیچ یک از مخلوقات بیهوده خلق نشده‌اند و غرور و تکبر را از خود دور کنند. همچنین این را بدانند که در خلقت تک‌تک موجودات حکمتی نهفته است و هیچ یک از به دیگری برتری ندارد...!

از نقاط قوت کتاب «درخت گلابی و همسایه مهربان» تأکید بر مفهوم کلیدی و مهم «عزت‌نفس» است. بوته آویشن علی‌رغم اینکه توسط درخت مسخره شد؛ اما دلگیر و ناامید نشد؛ چرا که به ارزش درونی خود آگاه بود و به خود باور داشت! همان احساس ارزشمندی و عزت‌نفس که باید بذر آن در وجود همه کودکان کاشته شود و تا پایان عمر همراه‌شان بماند تا آنها را به موفقیت‌های بزرگ در زندگی برساند.

این کتاب همچنین نکات مهمی را به پدرها و مادرها گوشزد می‌کند: والدین بهتر است برای تقویت عزت‌نفس فرزندان دلبندشان از همان سنین کودکی چند نکته را که به طور مختصر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم رعایت کنند:
- مهارت و استعدادهای کودکان خود را کشف کرده و آنها را در مسیر شکوفایی مهارت‌هایشان تشویق و حمایت کنند؛
- ویژگی‌های مثبت و توانمندی‌های کودکان‌شان را در حضور آنها بازگو کنند؛
- موفقیت کودکانشان را در زمینه‌های مختلف به آنها یادآوری کنند؛
- کودکان خود را با هم‌سن‌وسالان‌شان مقایسه نکنند؛
- کودکان را به خاطر کوچک‌ترین مسائل و در حضور دیگران سرزنش و تحقیر نکنند
و...
کتاب «درخت گلابی و همسایه مهربان» به علت جذابیت متن، تشبیه‌های زیبا و پندهای کوتاه و مختصر اما شیرین و تأثیرگذار و شیوایی قلم نویسنده و تصاویر مهیج کتاب به تصویرگری سارا دستمالچیان و گرافیک زیبای آن به طراحی الهه صادقیان، می‌تواند گزینه خوبی برای والدینی باشد که دغدغه انتخاب کتاب خوب برای کودکان خود را دارند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«درخت با ناراحتی به باغبان نگاه کرد و گفت: (خواهش می‌کنم باغبان! خواهش می‌کنم راهی برای این مشکل پیدا کن؛ من طاقت از دست‌دادن شکوفه‌های زیبایم را ندارم! دیگر چه گفتی؟ گفتی خودم هم می‌پوسم؟!)
باغبان و درخت در سکوت به یکدیگر نگاه می‌کردند که صدایی آمد: (من چاره مشکل درخت را می‌دانم!)
نگاه هر دو به طرف صدا چرخید؛ این صدای بوته آویشن بود... .».

کتاب «درخت گلابی و همسایه مهربان» در ۲۰ صفحه مصور رنگی و به بهای ۴۲ هزار تومان از سوی انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده و روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها