چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه اقبال لاهوری قرچک افتتاح شد

بخش ویژه نابینایان کتابخانه عمومی اقبال لاهوری شهرستان قرچک با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان و کم‌بینایان و با حضور مسئولین استانی و شهرستان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ بخش ویژه نابینایان کتابخانه عمومی اقبال لاهوری شهرستان قرچک روز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه با حضور عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران؛ حجت الاسلام و المسلمین حجت الله اسماعیلی، امام جمعه شهرستان؛ علیرضا فاتحی نژاد، فرماندار؛ هوشیار لاریجانی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ ساسان غلامی، دادستان شهرستان؛ مجید قیصرپناه، بخشدار مرکزی؛ روسای ادارت شهرستان، سایر مسئولین و اهالی فرهنگ دوست شهرستان و جمعی از روشندلان به بهره‌برداری رسید. 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قرچک با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی این قشر را نادیده نگرفته و سعی داشته برنامه‌های مناسبی را برای این قشر از جامعه برگزار کند، گفت: بخش ویژه نابینایان کتابخانه اقبال لاهوری به عنوان اولین بخش نابینای مستقل در کتابخانه های جنوب شرقی استان با مساحتی بالغ بر ۵۰ متر زیربنا، ۹۸ عنوان کتاب بریل و ۱۵ هزار کتاب صوتی و گویا با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال تجهیز و آماده خدمات‌رسانی به روشندلان کتابدوست شده است.
​ 
وی بابیان اینکه شهرستان قرچک دارای ۳۲۳ هموطن نابینا و کم بینا است، افزود: این بخش دارای منابع مختلف شامل کتاب صوتی، کتاب بریل، نوار کاست، قفسه ویژه کتاب بریل و سیستم عامل  ویژه نابینایان است و از امروز آماده ارائه خدمات به هموطنان کتابدوست کم بیناو نابینا شهرستان قرچک و شهرستان‌های همجوار است.

بیات با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های متنوعی مانند نقد کتاب و مسابقات کتاب‌خوانی برای نابینایان در نظر گرفته، اظهار کرد: با عضویت نابینایان در کتابخانه اقبال لاهوری امیداریم این فضا بتواند محلی باشد که فرهنگ سازی درستی در ارتباط با نابینایان ایجاد شود و از این طریق نابینایان می‌توانند نیازهای اطلاعاتی خود را به عنوان یک فرد مطلع برطرف کنند.  هارد اکسترنال، دستگاه بهدید، تلویزیون، برجسته نگار، ماشین تحریر پرکینز و... از جمله امکانات و تجهیزات تخصصی این بخش است.

لاریجانی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز به ارائه گزارشی از وضعیت بخش نابینایان در استان پرداخت و گفت: استان تهران دارای ۶ باب کتابخانه مجهز به بخش ویژه نابینایان است که در ۵ شهرستان اسلامشهر، تهران، ری، شمیرانات و ملارد با داشتن ۲ هزار و ۶۱۲ نسخه کتاب بریل و ۵۱ هزار و ۷۰۰ عنوان کتاب گویا فعالیت می‌کنند . این کتابخانه‌ها میزبان یک هزار و ۵۵۴ نفر عضو در سطح استان است  که در حال حاضر با افتتاح این بخش در کتابخانه اقبال لاهوری قرچک این تعداد به هفت بخش افزایش پیدا کرده است.

وی افزود:بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه به تعدد نابینایان عزیز در استان تهران، تصمیم بر آن شد تا بخش نابینایان را در قسمت‌های مختلف استان تهران افتتاح کنیم. این اقدام با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی، گسترش فرهنگ مطالعه مفید، آموزش و پرکردن اوقات فراغت برای این قشر ایجاد شده که امروز شاهد افتتاح این بخش ویژه  در جنوب شرقی استان تهران؛ شهرستان قرچک هستیم.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با بیان اینکه عضویت عزیزان کم‌بینا و نابینا در این بخش رایگان است عنوان کرد: از آنجا که روشندلان همواره یکی از اقشار مراجعه‌کننده و فعال در کتابخانه‌های عمومی هستند، امیدواریم تا با افتتاح بخش نابینایان و ارائه خدمات نوین در این حوزه، گام مؤثری برای رفع نیازهای مطالعاتی آن‌ها برداریم.

در پایان این مراسم عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران نیز ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در فراهم آوردن فضای مناسب برای این قشر از مخاطبان کتابخانه ها، ارائه خدمات کتابخوانی به نابینایان را از جمله اقدامات ارزنده و خوب در سطح شهرستان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها