جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
برگزاری ویژه برنامه «شب چاووشی خوانی» در یزد/ اجرای طرح تربیت 4 هزار حافظ قرآنی

یزد – اجرای ویژه برنامه چاووشی خوانی با حضور معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزاری شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی از جمله اخبار کوتاه فرهنگی استان یزد در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یزد، شب چاووشی‌خوانی در قالب سلسله نشست‌های «گلبانگ‌امید» با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهران فاطمی استاندار و هنرمندان استان و اقشار مختلف به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و با همکاری خانه فرهنگ صدوقی(ره) برگزار شد.

سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: چاووشی‌خوانی بحث دیرین ایرانی و یکی از ساحت‌های ارادت به اهل بیت(ع) از دیرباز بوده و زیبایی و اثرگذاری هنری ویژه‌ای دارد.

وی، با اشاره به اجرای ویژه برنامه شب چاووشی خوانی در قالب سلسه نشست‌های گلبانگ‌امید در یزد را اقدامی متفاوت و ابتکاری دانست و افزود: چاووشی‌خوانی در راستای ترویج یک سنت دیرین ایرانی که هم شمّه‌ای از ارادات مردم ایران به اهل بیت عصمت و طهارت و هم تلفیقی از هنر ایرانی با بهره‌مندی از نغمات موسیقی است، مِهر و ارادت مردم ایران را به اهل بیت(ع) بروز می‌دهد.


هاشمی با قدردانی از دست‌اندرکاران این مراسم گفت: خود را مکلف به حمایت از چنین برنامه‌هایی که برآمده از سنت‌های مردم ایران و باور‌های دینی آن‌هاست، می‌دانیم و از این مدل برنامه‌ها استقبال می‌کنیم بویژه در شهر یزد که دارالعباده و مردم به دلدادگی به ساحت قدسی اهل بیت(ع) معروف هستند.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینگونه برنامه‌ها که توسط فرهنگ و ارشاداسلامی یزد آغاز شده، باید توسعه داده شود و این سنت چاووشی در استان‌هایی از کشور وجود دارد و لذا می‌توان کار ملی را شکل دهند و ما نیز حمایت خواهیم کرد.

مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در حاشیه این مراسم گفت: آیین‌های عزاداری بسیار ریشه‌دار، بامحتوا و دارای قدمت هستند و پشت هر کدام فلسفه خاصی وجود دارد. آیین چاووشی‌خوانی طلیعه ورودی به یک عزاداری و اقدام خوب در راستای فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) است و دل‌ها را آماده می‌کند و لذا این هنر‌های آیینی باید تبیین و ترویج داده شود.

در این مراسم چاووشی‌خوانانی از شهرستان‌های استان به اجرای برنامه پرداختند و در پایان از ۱۴ چاوشی خوان سراسر استان یزد تجلیل به عمل آمد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی مدهامتان در یزد و معرفی برگزیدگان

شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در مرحله استانی یزد با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از فعالان قرآنی و عضو کانون‌های مساجد یزد در رشته‌های مختلف برگزار و با معرفی برترین‌های هر بخش به کار خود پایان داد.

محسن رستگاری مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد در این باره بیان کرد: پس از داوری در دو گروه خواهران و برادران، نفرات برگزیده این دوره از مسابقات معرفی شدند که نفرات برگزیده حفظ کل قرآن کریم، ترتیل قران کریم، قرائت قرآن کریم و اذان به مرحله کشوری اعزام می‌شوند.

برگزاری شورای آموزش و پرورش استان یزد با محوریت مسائل آموزشی و تربیتی در مدارس

نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد با حضور آیت الله محمدرضا ناصری یزدی امام جمعه یزد و مسئولان استانی و آموزش و پرورش استان برگزار شد.

آیت الله ناصری یزدی» با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته برای آغاز فعالیت مدارس، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با آموزش و پرورش، لزوم وجود یک تحول عملی در سیستم آموزشی کشور است.
 

وی ادامه داد: با وزیر پیشین آموزش و پرورش در این زمینه صحبت کردیم و وی گفت در یزد این تحول را شروع کنید و اگر نتیجه بخش بود ما آن را به کل کشور تعمیم خواهیم داد.

امام جمعه یزد بر ضرورت افزایش تربیت دینی، معرفت‌شناسی و خداشناسی دانش‌آموزان در مدارس تأکید کرد و ادامه داد: در این راه مهمترین موضوع هویت بخشی به کودکان و دانش‌آموزان است.

برگزاری شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان با محوریت طرح پرورش ۴ هزار حافظ قرآنی در یزد

مهران فاطمی استاندار یزد در جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد برگزار شد، با بیان این که قرآن مهم‌ترین کتاب عالم خلقت و کلام پروردگار متعال است، بیان کرد: سبک زندگی همه ما باید بر اساس قرآن باشد و منازل با قرآن و کلام وحی نورانی مأنوس باشند.

وی با تقدیر از تمام فعالان قرآنی استان برای پیگیری دلسوزانه مسائل مربوط به این حوزه، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی امور قرآنی نظیر فرهنگ ارشاد اسلامی نیز، پیگیری دستورات و مصوبات اخذ شده از مرکز را در دستور کار قرار دهند.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصوبات شورای هماهنگی گسترش فعالیت‌های قرآنی در استان، گفت: تأمین منابع مالی طرح چهار هزار حافظ قرآن کریم به نیت چهار هزار شهید استان مصوبه اصلی این شورا خواهد بود و خوشبختانه تاکنون قریب به ۳۷۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه طرح تربیت چهار هزار حافظ قرآن کریم در هیچ کجای کشور نظیر نداشته است، عنوان کرد: مشوق‌های دیگری نیز مصوب و از فعالیت‌های قرآنی در استان به صورت جدی حمایت خواهیم کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط