چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
مردمی بودن و تقویت هویت ایرانی - اسلامی رویکرد رویداد قصه‌گویی است

خراسان شمالی- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: رویداد قصه‌گویی در سال جاری باید به گونه‌ای باشد که به سمت مردمی‌‌بودن و تقویت هویت ایرانی - اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، حمیدرضا خاکشور ظهر چهارشنبه در جلسه نشست هماهنگی برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی عنوان کرد: جشنواره قصه گویی، فرصت مغتنمی است تا اسطوره‌ها و قهرمانان استان را به کشور معرفی کنیم.
 
 وی بیان کرد: در این جشنواره باید از قصه‌هایی استفاده شود که به سمت مردمی سازی رفته و تقویت هویت ایرانی اسلامی جزئی از رویکردهای آن باشد.
 
خاکشور با اشاره به دلاوری و رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: شایسته است جشنواره نگرش چند بعدی داشته و نگاه به سوی شناساندن قهرمانان واقعی کشوری و شهدای شاخص استان چه در دوران جنگ تحمیلی و چه شهدای مدافع حرم به نسل جدید باشد. 
 
وی تاکید کرد: محور‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به نوعی باشد که از همه سلایق استفاده شود و می‌توان مراتبی چون فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج آیین‌های بومی، محلی و مذهبی، قصه زندگی نامداران ورزشکار، موسیقی و هنرمندان این استان که به بخشی‌ها در استان مشهور هستند می‌تواند ایده خوبی برای تولید محتوی و پردازش به آن، در جشنواره قصه گویی امسال باشد. 
 
خاکشور تصریح کرد: تجلیل از افرادی که در حوزه‌های قصه‌گویی، قصه‌نویسی، پرده‌خوانی و نقالی پیشکسوت هستند و همچنین تقدیر از قصه‌‌گویان برتر این جشنواره بین‌المللی باید انجام شود.
 
وی در پایان افزود: اهتمام و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی استان مورد تاکید و در دستور کار قرار خواهدگرفت.
 
همگانی شدن قصه‌گویی در سرزمین قصه‌ها و تاریخ 
 
 مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز در این جلسه گفت: بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی امسال با هم افزایی دستگاه‌های اجرایی با رویکرد متفاوتی برگزار خواهد شد.
 
فرهاد آقا بیگی با بیان اینکه خراسان شمالی ایران کوچک است، گفت: خراسان شمالی مهد قصه، تاریخ، آیین و سنت‌ها است و به همین دلیل فرهنگ قصه‌گویی در استان باید عمومی شود.
 
آقا بیگی با اشاره به اینکه برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی به همت جمعی نیاز داریم، افزود: قصه‌گویی قدرتمند‌ترین ابزار برای انتقال فرهنگ، ارزش‌ها و اعتقادات ما از نسلی به نسل دیگر است و مهم‌ترین هدف ما برگزاری جشنواره‌ای به صورت عمومی‌تر و بدست آوردن قصه‌هایی اصیل و محتواهایی است که در دل مردم ما وجود دارد.
 
آقا بیگی یکی از اهداف حوزه قصه‌گویی و جشنواره قصه‌گویی را اشاعه امید آفرینی در جامعه دانست و افزود: در حوزه کشاورزی که صنعت اول استان است، قصه‌های الهام بخش و امید آفرین تولید شود، همچنین پرورش قصه‌گویان از دیگر اهداف جشنواره قصه‌گویی است.
 
آقابیگی گفت: امیدواریم با کمک دستگاه‌ها این فضا در حوزه قصه‌گویی گسترش و راویان خوبی در این حوزه شناسایی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها