دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
لزوم گره‌خوردگی عمیق بین عاطفه و اندیشه در اشعار آئینی/ شعر آیینی باید منجر به گفتگوی بین نسلی شود

کهگیلویه و بویراحمد- مدرسان کارگاه شعر آیینی با اشاره به اینکه شعر آیینی نجات‌دهنده است، بر این باورند که باید گره‌خوردگی عمیق بین عاطفه و اندیشه در این اشعار ایجاد شود، همچنین شعر آیینی باید منجر به گفتگوی بین نسلی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یاسوج، مدرس ادبیات و شعرکودک و نوجوان در سیزدهمین برنامه شعرخوانی و کارگاه شعر آیینی از سلسله برنامه‌های «به آیین آسمان» که در یاسوج برگزار شد، گفت: در شعر آیینی باید ظرف و محتوا هر دو سالم باشند.

معصومه مرادی افزود: اگر محتوا در ظرف نازیبا باشد یا محتوای ناسالم در ظرف زیبا باشد، باز هم جوابگو نیست.

مرادی ادامه داد: شعر و عناصر ظرف است ونیاز است باید و نبایدهایی برای آن در نظر بگیریم.

شعر ترکیب موسیقی و خیال است

وی با بیان اینکه برخی هر متن و نظمی را شعر می‌دانند، تاکیدکرد: شعر تلفیقی از موسیقی و خیال است و بدون هر کدام از این دو آنچه وجود دارد شعر نیست.


این مدرس ادبیات کودک و نوجوان ادامه داد: شعر چهار نوع موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی دارد و شعری خوب است که هر چهار نوع موسیقی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه موسیقی بیرونی در واقع همان وزن شعر است، یادآور شد: این نوع موسیقی با تمرین به دست می آید.

به گفته مرادی، موسیقی کناری، همان ردیف و قافیه است که اگر  شاعر در استفاده از آن خطا کند به شعر لطمه وارد می شود.

وی تاکید کرد: شاعران برای تقویت حس شعرشان از تناسب‌های آوایی و صنایع لفظی به عنوان موسیقی درونی استفاده می کنند هر چقدر استفاده از این موسیقی بیشتر باشد قدرت دلنوازی و آهنگین بودن کلام را بیشتر می کند.

خیال؛ جوهره شاعرانه شعر 

مرادی با بیان اینکه موسیقی درونی و معنوی در خدمت خیال است، ادامه داد: استفاده از خیال جوهره شاعرانه به شعر می‌دهد و آن را جذاب می کند اما استفاده ازآن در شعر آیینی محدودیت‌هایی دارد.

 وی تصریح کرد: شعر آیینی، باید منجر به گفتگوی بین نسلی شود، پس زبان شعر آیینی خیلی مهم است.

مرادی ادامه داد: دودستگی زبانی و استفاده همزمان از زبان فاخر و عامیانه باعث لطمه به شعر آیینی می شود.

اهمیت موضوع و موضع در شعر آیینی

در این کارگاه همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد به مباحث محتوایی شعر آیینی پرداخت و آسیب‌ها و نقاط قوت این نوع از شعر را بررسی کرد.

وی گفت: شعر آیینی در عین حال که ظاهرا معنای ساده‌ای دارد اما سخت می‌توان تعریفی از آن ارائه داد چون ابتدا شعر مذهبی را آیینی نامیدند.

 انصاری‌نژاد تاکید کرد: موضوع شعر آیینی، باید مذهبی و موضع  آن ظلم‌ستیزی باشد اما اغلب اشعار آیینی در موضوع و موضع فقط مذهبی است وجنبه علاقه به اهل بیت(ع) دارد.



وی با بیان اینکه اشعار آیینی بیشتر جنبه احساسی و عاطفی پیدا کرده‌اند، گفت: باید گره‌خوردگی عمیق بین عاطفه و اندیشه  ایجاد شود.

شعر آیینی نجات‌دهنده است

وی گفت: همانگونه که انتظار داریم دین در همه ساحت زندگی خود را نشان بدهد، مخاطب امروز  نیز انتظار دارد شعر آیینی با عناصر زندگی امروزش گره خورده باشد و انسان سرگشته امروز را از وادی تردید نجات دهد.

انصاری‌نژاد درباره آسیب‌های شعر آیینی  نیز گفت: غلو بزرگتربین ایراد است زیرا برخی شاعران گاهی تاویل شاعرانه را با غلو اشتباه می گیرند.

لزوم ایجاد جریان شعر آیینی لری 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این کارگاه با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شعر غنی است، گفت: باید شعر آیینی لری به یک جریان شعری در استان تبدیل شود.

محسن جبارنژاد افزود: در حال حاضر اشعاری به زبان لری سروده می‌شود اما پراکنده است و به جریان شعر آیینی تبدیل نشده‌است.

سیزدهمین برنامه شعرخوانی و کارگاه شعر آیینی از سلسله برنامه‌های «به آیین آسمان» در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و ابتدا شاعرانی از استان به شعرخوانی پرداختند و در ادامه نیز شعر آیینی و سیر تاریخی شکل‌گیری آن بحث و بررسی شد.

این برنامه به همت خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها